Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle fra XXL?


MichaelS
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har fått et gavekort på 1000kr, som jeg kan bruke på XXL. Kunne tenkt meg å fått et par sko og snelle for de pengene. Så jeg lurer på, er de snelle de har, ok? Kunne jeg fått link/tips, til de dere anbefaler? Stangen jeg skal ha snelle til, er en Ron Thomson HardCore II. ca:2,7m lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MichaelS skrev:

Hei

 

Jeg har fått et gavekort på 1000kr, som jeg kan bruke på XXL. Kunne tenkt meg å fått et par sko og snelle for de pengene. Så jeg lurer på, er de snelle de har, ok? Kunne jeg fått link/tips, til de dere anbefaler? Stangen jeg skal ha snelle til, er en Ron Thomson HardCore II. ca:2,7m lang.

Tenker du på en Haspelsnelle ?? Du burde jo ha en som matcher til stanga di å hva slags fiske skal den brukes til ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MichaelS skrev:

Hei

 

Jeg har fått et gavekort på 1000kr, som jeg kan bruke på XXL. Kunne tenkt meg å fått et par sko og snelle for de pengene. Så jeg lurer på, er de snelle de har, ok? Kunne jeg fått link/tips, til de dere anbefaler? Stangen jeg skal ha snelle til, er en Ron Thomson HardCore II. ca:2,7m lang.

Naturligvis er det mulig å gjøre gode kjøp på XXL. Generelt er det kanskje vanskelig å få tak i en snelle av god kvalitet til under tusenlappen? Man kan naturligvis være heldig og komme over gode tilbud. Det største problemet med XXL er vel det tynne utvalget. Det gjør det vanskelig å finne akkurat det produktet du er ute etter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bonavar skrev:

Tenker du på en Haspelsnelle ?? Du burde jo ha en som matcher til stanga di å hva slags fiske skal den brukes til ? 

 

Ja tenker på Haspelsnelle. Og tenker vanlig fiske, samt litt dyp fiske (er veldig ny i denne verden her, så håper du skjønner hva jeg mener nå).

8 timer siden, piscator skrev:

Naturligvis er det mulig å gjøre gode kjøp på XXL. Generelt er det kanskje vanskelig å få tak i en snelle av god kvalitet til under tusenlappen? Man kan naturligvis være heldig og komme over gode tilbud. Det største problemet med XXL er vel det tynne utvalget. Det gjør det vanskelig å finne akkurat det produktet du er ute etter...?

Mulig, jeg er ikke sikke hva jeg skal se etter. Jeg ønsker å kunen fiske vanlig, samt ta tyngre fisker. Og legge lodd i bunn, og ha en krokk, som ligger lenger opp. Husker ikke hva det heter, den type fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga di er 270m lang og tar fra 20-60g. Det er jo en utrolig stiv stang du har. Som egner seg best til sjøfiske og noe pilking fra båt eller dorging. Utrolig slitsomt å stå med en så stiv stang fra land og kaste med sluker osv jo mindre dem veier 40g + da :) Jeg synes det er greit og ha 150-200m sene på spolene mine. Så du må bare finne en snelle som kan holde sene tykkelsen du trenger til ditt fiske og kjøpe en snelle ut i fra det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok engang får jeg bare beklage for et heller lite hjelpsom innlegg eller om noen får vondt i tærne, men om det er "utrolig slitsomt" å stå å kaste med en stiv stang er det muligens ikke stanga det er noe galt med....fisk med det du har sier jeg....det viktigste er at man kommer seg ut.

Utover det vil jeg nevne at jeg har ei stiv stang på 300 cm med kastevekt på 40-60 gr stang jeg bruker til tyngre skyts, og det går som ei kule med en 40 gr stingsild :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bonavar skrev:

Stanga di er 270m lang og tar fra 20-60g. Det er jo en utrolig stiv stang du har. Som egner seg best til sjøfiske og noe pilking fra båt eller dorging. Utrolig slitsomt å stå med en så stiv stang fra land og kaste med sluker osv jo mindre dem veier 40g + da :) Jeg synes det er greit og ha 150-200m sene på spolene mine. Så du må bare finne en snelle som kan holde sene tykkelsen du trenger til ditt fiske og kjøpe en snelle ut i fra det. 

 

Ja jeg kjøpte den stangen, etter jeg lånte en stiv stang av en kompis i fjor sommer. Likte det veldig godt, å fiske med stiv stang. Fikk teste en myk stang, som også var rundt 300cm lang. Det falt ikke helt i min smak.

Ja tenkte at jeg iallefall måtte ha 150m sene på, men som du sier, så er det greit med 150m-200m. :)

9 timer siden, Aurejeger skrev:

Nok engang får jeg bare beklage for et heller lite hjelpsom innlegg eller om noen får vondt i tærne, men om det er "utrolig slitsomt" å stå å kaste med en stiv stang er det muligens ikke stanga det er noe galt med....fisk med det du har sier jeg....det viktigste er at man kommer seg ut.

Utover det vil jeg nevne at jeg har ei stiv stang på 300 cm med kastevekt på 40-60 gr stang jeg bruker til tyngre skyts, og det går som ei kule med en 40 gr stingsild :) 

Trakket ikke meg på tærna, ikke fikk jeg vondt heller ;)

Ja jeg testet en stiv og myk stang i fjor, og likte bedre den stive enn den myke. Brukte som du sa, 40g. Om det var makrell line eller om det var annet, så holdt vi oss til rundt 40g.

 

Takker for all hjelp, tips og råd, til de som har svart meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MichaelS skrev:

Jeg har 2500RB på mine ferskvanns stenger å synes det de er perfekt. Om du skal kombinere denne stangen mellom salt og fersk tror jeg du kommer til og bli skuffet med så liten snelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått litt feil retning med folk som vil hjelpe men vet ikke helt hva snakker de om (gjelder ikke Aurejegeren som snakker veldig fornuftig) 

Sønnen min har 3 stk RT hardcore stenger og de er langt i fra stive. Je låner de til kikkmeite av og til. Faktisk veldig moro å fiske med og kjøre fisk. Ja2.7 m blir litt tung men for agnfisk med 40-60 gr bly og ett par fortom med agn blir perfekt. Eller vanlig slukfiske. Kjør på og gå ut å fiske. Snellestr blir 2500-4000 I Shimano klassifiseringen men du er ikke nødt å ha Shimano.  Okuma blir ganske grei og billigere alternativ og nå er det kommt også Daiwa sneller som er gode selv de billigste modellene.

 Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bonavar skrev:

Jeg har 2500RB på mine ferskvanns stenger å synes det de er perfekt. Om du skal kombinere denne stangen mellom salt og fersk tror jeg du kommer til og bli skuffet med så liten snelle. 

Tenkte at jeg skulle gå for 4000, ikke noen av de andre.

11 timer siden, BAN skrev:

Ville nok gått for en snelle i størrelse 4000 på den stangen. Fyll den opp med 0,15 multi.

Ja det var slikt jeg tenkte.

11 timer siden, carpis skrev:

Nå har det gått litt feil retning med folk som vil hjelpe men vet ikke helt hva snakker de om (gjelder ikke Aurejegeren som snakker veldig fornuftig) 

Sønnen min har 3 stk RT hardcore stenger og de er langt i fra stive. Je låner de til kikkmeite av og til. Faktisk veldig moro å fiske med og kjøre fisk. Ja2.7 m blir litt tung men for agnfisk med 40-60 gr bly og ett par fortom med agn blir perfekt. Eller vanlig slukfiske. Kjør på og gå ut å fiske. Snellestr blir 2500-4000 I Shimano klassifiseringen men du er ikke nødt å ha Shimano.  Okuma blir ganske grei og billigere alternativ og nå er det kommt også Daiwa sneller som er gode selv de billigste modellene.

 Skitt fiske

Godt å høre, det hjalp litt på valget jeg kommer til å ta. Jeg tenkte på 4000, eller kanskje 2500. Var og grei tilbakemelding på stangen, det hjalp også veldig på. Det er nok vanlig slukfiske og agnfiske, jeg kommer til å drive mest med. Har lyst på kystmeitestang, der man legger agn på bunn. Men det får bli når man har mer råd, og funnet en super plass å stå på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit å bedrive litt kystmeite med vanlig slukstang. Enkle glidetakkel med små agn er lettkastet og gir deg muligheter på flere arter som trives nær land.

Selv startet jeg med en Ron Thompson Heavy Duty Casting. Takklene var bare sluker der trippelkroken var byttet ut med en kort krokfortom og agnet med ting jeg fant i fjæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Har lyst på kystmeitestang, der man legger agn på bunn. Men det får bli når man har mer råd, og funnet en super plass å stå på land.

Hei

Henger meg på ban, carpis og aurejeger her jeg, fisk med det du har. For å kaste ut et agn og la det ligge på bunnen trenger du ikke allverdens utstyr. Et billig sett med ei stang på 8-9 fot gjør nytten det også. Jeg har fiska siden jeg var guttunge, i over 50 år nå, men har aldri opplevd at fisk har brydd seg om hvilken stang eller snelle jeg har fiska med, og kanskje enda mindre om hva de kostet. Har du ikke råd til det dyreste og beste av alt, så kjøp noe billig til så lenge, og dra ut og fisk. Du kommer lengre med det enn med å sitte hjemme fordi du ikke har råd til det utstyret du tror du trenger

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BAN skrev:

Det går helt greit å bedrive litt kystmeite med vanlig slukstang. Enkle glidetakkel med små agn er lettkastet og gir deg muligheter på flere arter som trives nær land.

Selv startet jeg med en Ron Thompson Heavy Duty Casting. Takklene var bare sluker der trippelkroken var byttet ut med en kort krokfortom og agnet med ting jeg fant i fjæra.

Ok, var ikke klar over det. Var kjekt å høre, da kan jeg slappe litt mer av, og ikke tenke på at jeg MÅ ha slik stang for å drive med kystmeite. Har du bilder/guide, for å lage glidetakkel?

2 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Henger meg på ban, carpis og aurejeger her jeg, fisk med det du har. For å kaste ut et agn og la det ligge på bunnen trenger du ikke allverdens utstyr. Et billig sett med ei stang på 8-9 fot gjør nytten det også. Jeg har fiska siden jeg var guttunge, i over 50 år nå, men har aldri opplevd at fisk har brydd seg om hvilken stang eller snelle jeg har fiska med, og kanskje enda mindre om hva de kostet. Har du ikke råd til det dyreste og beste av alt, så kjøp noe billig til så lenge, og dra ut og fisk. Du kommer lengre med det enn med å sitte hjemme fordi du ikke har råd til det utstyret du tror du trenger

Jeg ser jo, at jeg har gått meg litt vill i jungel, av ustyr og ting man "trenger". At man kan fint klare seg uten å måtte kjøpe en masse greier. Min stang jo rundt 9 fot, så jeg er jo godt innen for hva du sier her. Hehe :D Ja du sier noe der, fisken bryr seg ikke, om det er stang til 5000kr eller om stangen koster 500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig bryr fisken seg om det!

Catanaen du linker til er grei nok, 4000 er lurest om du skal ut i sjøen. 

Aller enkleste versjon av glidetackel er 60 grams sluk uten krok, snøret gjennom den øverste åpningen, liten perle eller gummibit (for å beskytte knuten i kastet) snuer med 10-15cm snøre ut til kroken. Ikke bruk for stort agn siden dette får litt luftmotstand. Sluken synker ikke rett ned, så ca hvert fjerde kast vil den synke utover. Bare husk at sjokkfortommen må være 4-5 meter slik at ikke knuten bremser når fisk drar ut.

Har fått mye bra fisk på dette oppsettet.

Litt avhengig av strømforhold kan du fiske ned til ca 50 meters dyp med dette uten å miste all kontakt med agnet. Steinestø f.eks. er ikke langt unna og har godt med arter på det dypet. 

Jeg ville gått opp til 0.17-0.19 på multien. Mye store fisk i nærheten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ølgylt skrev:

Jo selvfølgelig bryr fisken seg om det!

Catanaen du linker til er grei nok, 4000 er lurest om du skal ut i sjøen. 

Aller enkleste versjon av glidetackel er 60 grams sluk uten krok, snøret gjennom den øverste åpningen, liten perle eller gummibit (for å beskytte knuten i kastet) snuer med 10-15cm snøre ut til kroken. Ikke bruk for stort agn siden dette får litt luftmotstand. Sluken synker ikke rett ned, så ca hvert fjerde kast vil den synke utover. Bare husk at sjokkfortommen må være 4-5 meter slik at ikke knuten bremser når fisk drar ut.

Har fått mye bra fisk på dette oppsettet.

Litt avhengig av strømforhold kan du fiske ned til ca 50 meters dyp med dette uten å miste all kontakt med agnet. Steinestø f.eks. er ikke langt unna og har godt med arter på det dypet. 

Jeg ville gått opp til 0.17-0.19 på multien. Mye store fisk i nærheten.

 

 

 

Har du mulighet for å lage en tegning, eller ta et bilde? Klarer ikke helt å se det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2017 at 18.55, carpis skrev:

Moder Google hjelper veldig ofte eller en lokal butikk hvor personalet er kompetent nokk

Nå er det slik, at jeg fikk et gavekort, som kun kan brukes på XXL. Derfor jeg spurte om snelle fra XXL. Men ja, Moder Google, er fantastiske på mange områder :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.