Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret ved havbleike og lite vind


slukslukeren
 Share

Recommended Posts

Har dere noen grunnregler dere følger når vannet er speilblankt inne i buktene? Tenker da under fiske på morgen og utover dagen nå på våren. Ikke kveld/natt. 

Hvis temperatur og vannstand har noe å si for grunnreglene deres, så del gjerne.

Jeg forsøker med flytesnøre, ca 2 stanglengder fortom og små lopper i oliven eller brun, men uten hell. Mister fullstendig trua under slike forhold, spesielt ved lavt vann, finvær og klart vann. Er det i det hele tatt vits under slike forhold? Bedre å vente på vinden / finne mer vindutsatte plasser? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis :)

Slike forhold prøver jeg å unngå.

Jeg pleier å flytte på meg så jeg får ihvertfall litt krusninger i overflata og kombinere turen med litt flo.

På denne tiden oppsøker jeg steder med høyest mulig vanntemp. for å finne stedet med temp nærmest trivesels tempen til sjøørreten. (10-12 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, slukslukeren said:

Er det i det hele tatt vits under slike forhold? Bedre å vente på vinden / finne mer vindutsatte plasser? 

 

Hei

Tror det er bedre å vente til kvelden, selv om det ikke er det du spør om. Når temperaturen stiger i vannet nå utover våren så blir ørreten mindre aktiv på dagtid. Mattilgangen blir bedre, og den jakter gjerne når det skumrer og utover i mørket. På dagtid så står den gjerne på en standplass litt utenfor slike bukter, og er som regel utenfor rekkevidde, i alle fall for fluefiske. I overskyet vær og ved flo sjø kan det være en sjanse, men på solblanke dager så er det mere sjelden jeg har vært i kontakt med fisk inne på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger sånne forhold i blandt jeg. Og har fått noen av mine morsomste sjøørret på sånt føre. 

Du er inne på mye selv, lange fortommer og ikke minst tynne. Unngå å vade hvis du klarer og ikke stå i siliuett. Ha veldig gode polariserte briller og kast veldig lite. Jeg kaster utelukkende på fisk jeg har spottet eller har sett vak eller virvler fra. Bruker heller tiden på å speide.

Temp er som nevnt viktig, feks en sørvendt bukt med nordavind trenger ikke være varm, da vinden trekker opp kaldt vann fra dyp. Finner du varmt vann finner du også fisken som regel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.