Gå til innhold
Fiskersiden

Laue


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Hei. Microkroker og hvordan en får tak i "karpefisker" er forholdsvis ukjent fenomen for meg. Men om noen har veldig teken på dette er jeg veldig intr i tips om hvordan en får fatt på laua og gode fiskeplasser etter hu. Skal benyttes som agnfisk så kjøper gjerne om noen får tak i av god kvalitet, men trenger en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, akkurat fått tips om plass en kan få laue, så må handle små kroker nå. Hva slags agn funker best? Mais, magst, mark? Bør jeg fore i forkant, i såfall hvordan lager en lauefor? Hvis noen hører ekstrem banning og besvergelser langs Mjøsa i vår er der bare jeg som driver med kastenett ved siden av laue meiting 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i beita for agn, går det an å røre sammen en deig av mel og vann. Små, seige klumper av dette kan klemmes rundt kroken. Dette fisket jeg mort og laue med i ungdommen. Det er ikke egnet for hard kasting, men sitter overraskende lenge på ved forsiktig håndtering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laua er ikke spesiellt kresen. Maggot er nok det som funker best når stimen er på plass. selv en sliten maggot fisker bra. Litt bløte små forballer som eksploderer når de treffer vannflaten er en bra måte å holde på laua. Bruk en kort teleskop hvis du har det. 18-krok med 1 maggot vil være nok. Flere maggots vil bare skape problemer. Lauene vil ta begge og den ene vil flytte seg opp på sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å kjøpe noen toppknyttstenger og har bestilt noen kroker i size 20. Det tror jeg skal holde. Etter å ha lest litt i Huitfeldt-Kaas sin Mjøsens fisker og fiskerier skal en forsøke seg litt i Åkersvika når mai begynner å gå mot slutten. Tar med meg tips om for til fisken. Så får en håpe det blir mest laue og ikke masser av bifangst.
Har jeg forstått det korrekt at dette er en fisk som trives på mudderbunn, gjerne litt i solsteiken og i områder det ikke er for mye siv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.