Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan rassere en av Norges beste ørretelver


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Hvis noen lurer på hvordan en skal rassere en av de elvene med rikest og størst snittstørrelse på ørret i Norge er det bare å ta en titt på videoen. Vil en ha ytterligere info og tips anbefales det at en mailer postmottak@ringsaker.kommune.no

 

Hvordan rassere en elv på 1-2-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det er godt for? Det svaret er det samme du får hver gang vi raserer naturen: penger.

Det offisielle svaret vil jeg tippe er flomsikring. Men det er bare et annet ord for "penger". Alternativet til flomsikring er å la være å bygge ting der naturen har for vane å sende inn masse vann. Men siden det betyr at du heller ikke får økonomisk utnyttelse av de områdene er "flomsikring" svaret på hvordan du får eiendom til å gå fra 0 i verdi til mange millioner. Slikt blir det penger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten i Rand må være den storørretstammen i Norge med dårligst vern?

Kan ikke være mange andre som utsettes for ubegrenset fiske med storruse og flytegarn ute i innsjøen og garn i elva under gytevandringen? Fullstendig redneck-tilstand oppi der, det eneste som mangler er å åpne for lystring og jakt med hagle på gyteplassene. Nesten utrolig at det er en og annen ørret igjen der, men det sier kanskje mest om virket utrolig matfat Rand er for ørreten, de få som klarer seg er nok til å holde bestanden akkurat i live. Selv jeg har fått en ok ørret der. Fylkesmannen i Buskerud og hans Fiskeforvalter har ikke all verdens av historikk når det kommer til å ta vare på fiskebestander. De er mest opptatt av å bevare "lokal kultur" som de skrev det selv i fjor. Andre vil kanskje helle kalle det ukultur?

blogger-image-305159931.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dem er ferdig med hovedelva står to av de mest produktive side"elvene" for tur. Hurra for kommunen. Og Colibri, du har helt rett; Flomsikring er unnskyldningen.
Hvorfor ikke legge hele elva i rør? Tenk på det arealet som da blir tilgjengelig for tomter og eiendomskatt.

Her er svar fra ordføreren på videoen og min litt økonomi hintende kommentar:

 

Min :Føler kommunen snakker med to tunger når det gjelder miljøvern. Kan en tjene penger selv betyr ikke liv i ei elv så mye"

 

Ordfører:

"Det er hensynet til samfunnssikkerhet som ligger til grunn for de arbeider som utføres i elva og ikke noen form for utenforliggende hensyn som du antyde. Det er rett og slett nødvendig å bygge flomsikring med terskler for å hindre flom og utgraving. Arbeidene for å ivareta dette søkes utført på så god måte som mulig, etter avklaringer med de ulike regionale myndigheter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lord Flashheart skrev:

Når dem er ferdig med hovedelva står to av de mest produktive side"elvene" for tur. Hurra for kommunen. Og Colibri, du har helt rett; Flomsikring er unnskyldningen.
Hvorfor ikke legge hele elva i rør? Tenk på det arealet som da blir tilgjengelig for tomter og eiendomskatt.

Her er svar fra ordføreren på videoen og min litt økonomi hintende kommentar:

 

Min :Føler kommunen snakker med to tunger når det gjelder miljøvern. Kan en tjene penger selv betyr ikke liv i ei elv så mye"

 

Ordfører:

"Det er hensynet til samfunnssikkerhet som ligger til grunn for de arbeider som utføres i elva og ikke noen form for utenforliggende hensyn som du antyde. Det er rett og slett nødvendig å bygge flomsikring med terskler for å hindre flom og utgraving. Arbeidene for å ivareta dette søkes utført på så god måte som mulig, etter avklaringer med de ulike regionale myndigheter."

Elva er ikke noe farligere nå enn da folk først bosatte seg ved den. Det riktige å gjøre er å flytte det jævla samfunnet lenger unna om det skaper problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Quote

Det er rett og slett nødvendig å bygge flomsikring med terskler for å hindre flom og utgraving.

Jeg skal ikke kverulere her, men hvis dette stemmer med tersklene, så kan det faktisk bli bra. Terskler er blitt brukt andre steder som avbøtende tiltak for regulering, bl.a i Nea i trøndelag, med bra resultat. Tersklene holder igjen vann, og gir kunstige høler som fisken både kan overvintre i og finne mat i tørkeperioder. Det ser ut som en krigsskueplass når de holder på, men på sikt så er det kanskje ikke så ille allikevel. Det som er viktig er at det lages vandringsveier gjennom tersklene, så fisk kan passere på vei oppover på gytevandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.