Gå til innhold
Fiskersiden

Åpent vann vår 2017 Oslo og omegn


erik
 Share

Recommended Posts

Surt med is! Vad är det du fisker efter där runt Sandvika Erik? Abborre og små gjedder mest? Jag har ikke så stor erfarenhet av insjöarna här runt Oslo og OFAs sjøinfo kanske ikke stämmer 100%. 

Bifogar en bild fra i somras(fångst utanför Stockholm i en liten insjö) og hoper den kan ge litt inspiration till aborrfisket! 

IMG_20160702_082612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovivannet har jeg svært liten erfaring med, noe jeg ønsker å gjøre noe med siden det er mitt nærmeste nærvann bortsett fra Engervannet. Jeg hadde en kort tur til Stovi med fiske fra land i fjor høst, det er mitt eneste besøk der med fiskestang. Men nå har jeg skumle planer om å dra jolla dit, tralle er innkjøpt, og så får vi se om ikke jeg kan få logget og fisket litt der så lokalkunnskapen får seg et løft. Bildene ble tatt under en spasertur sammen med jentungen i går, uten fiskestang. Målet med turen i går var å rekognosere litt med tanke på is og ikke minst hvor det er enklest å komme til med jolla.

Jeg har i det hele tatt knapt fisket i vannene i Asker og Bærum etter at vi flyttet til Bærum for 6-7 år siden, selv om jeg har noen tusen timer i vannene i Nordmarka fra da jeg bodde i Oslo. Nesten litt flaut, men Oslofjorden, Tyrifjorden, Randsfjorden, Vansjø og andre har vært prioritert. Halve poenget med å kjøpe jolla er å gjøre noe med akkurat det. :)

Hvis alt går etter planen, i den grad det noen gang gjør det, blir det et forsøk på fisk i abborfamilien i morgen i et annet vann i Oslo-regionen. Det er meldt plenty med vind utover dagen, så jeg prioriterer et vann hvor jeg kan komme i le for det værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 kg, men det er langt mellom de. De få som er der har utvandret fra Sørkedalselva, og kommet seg helskinnet gjennom deltaområdet der elva renner ut i vannet. Det kryr av kilosgjedder i Bogstad og snittdybden er lav, så dette er ikke noen godt ørretvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får väl säga Skittfiske da! Lämna bananerna hjemme :)

Gällande gjedder og storlek så är det väl dels revirmässigt. En liten gjedde har relativt litet revir jmf med en 10kgs. Dvs om Catch and release ikke är praxis (fått känsla av att det är relativt ovanligt i Norge?) så lär 10 små ta över ganska omgående. Stora gjedder spiser ofta smågjedder også och ju fler gjedder desto sämre för ørret antar jag. Själv har jag haft en 3ks gjedde på kroken og 5m innan håvning så smäller en 5kgs på den "lille". Va ikke långt ifrån att jag lyckades få en 2-in-1 catch men tyvärr släppte den store precis vid håvning. Stora gjedder bör man også släppa tillbaka för att den ska få föra vidare sina fina gener. Sen är det ju tusen andra saker som kan påverka storleken, tillgång på mat etc... Aldrig sett en korrelation med sjødydb og storlek dock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen som fick fisk idag?

Bompass-streaken spräckt för undertecknad (dock utanför stockholm). Båt och +2grader. Inte någon aktivitet i sjön första 3h. Befarade att fisken stod djupt och på andra ställen än vad de brukar på sommaren. Men med en timme kvar på båthyran ruskar det till i spöt (dragon pike special med en 10g jiggskalle og mcrubber bass). Med det dåliga siktdjupet så visste jag inte vad som satt på kroken förrän fisken bröt ytan. En brutalt fet abborre!! Kaos utbröt i båten då håven var ihopfälld och jiggen satt dåligt. Till slut fick den dock syna håven. Vägning och nytt personbästa!! 1.34kg, 43cm. C&R såklart.

Skittfiske!

IMG-20170417-WA0003.jpg

Endret av Cojonez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper hovedårsaken til at Bogstad domineres av smågjedder handler om uttaket av fisk. Dette er et lett tilgjengelig vann, hvor det sannsynligvis er mange fiskere som ikke kjenner til (eller ikke respekterer) maksmålet på 70 cm på gjedde.

Jeg rodde slalom mellom isflakene der i går, bomtur fiskemessig. Men fikk logget endel og startet "bli kjent"-prosessen. Det var forbausende lite byttefisk å se på ekkoloddet, men det kan ha sammenheng med at sjøens dypeste partier var dekket av is. Det ligger rapport på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smågjedda i bogstad tror jeg er pga vegetasjonen-eller mangel på den -gjedda har ikke så mange gjemmesteder. bare i deltaet ved sinober og på siden av veien ved stranda før golfbanen. ellers er det sørgelig åpent. biologer på blindern har også sagt dette. pluss kanskje at byttefisken ikke er stor nok for de store gjeddene. mest småmort og småsørv og laue. fint å se på lauestimene hvertfall.

 

da skal jeg prøve bogstad og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.