Gå til innhold
Fiskersiden

Saltvannsfisk som vaker?


Recommended Posts

Heisann!

Har prøvd å finne sjøørret-plasser i Bergen, utelukkende ved bruk av google maps, men har ikke klart å lure noen ørreter enda. 

Ved to anledninger har jeg opplevd det som jeg er ganske sikker på er vakende fisk. Det har riktignok bare skjedd én gang per fisketur, og jeg har ikke sett selve fisken, kun hørt plasket og sett vakringer. 

Spørsmålet blir da om det finnes andre arter enn sjøørret og (oppdretts)laks som vaker i saltvann? Kan dette ha vært en annen fiskeart, f.eks. lyr eller noe annet "vanlig"? Hadde vært greit med en pekepinn om man er på sporet etter noe, da kan man i det minste leve i håpet når man er på tur :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Havengel skrev:

Både sei, torsk og lyr er oppe og vaker om de ser noe som kan være spiselig. På Norgeskart har du også sjøkart og satelittbilder, noe som kan være greit å bruke for å lokalisere langgrunne strender nær ferskvann og leopardbunn. 

 

De fleste fiskearter gjør det , især pelagisk . Tom flattfisk vaker . Har sett kveite vake etter børstemark...

Apropó leopardbunn og sjøørret : Har fått mine fleste i områder som ikke har noe med leopardbunn å gjøre...Hold deg til odder , mattilgang , bukter og strømutsatte områder, rett temperatur osv...

 

 

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.3.2017 at 20.00, Gutt23Bergen skrev:

Heisann!

Har prøvd å finne sjøørret-plasser i Bergen, utelukkende ved bruk av google maps, men har ikke klart å lure noen ørreter enda. 

Ved to anledninger har jeg opplevd det som jeg er ganske sikker på er vakende fisk. Det har riktignok bare skjedd én gang per fisketur, og jeg har ikke sett selve fisken, kun hørt plasket og sett vakringer. 

Spørsmålet blir da om det finnes andre arter enn sjøørret og (oppdretts)laks som vaker i saltvann? Kan dette ha vært en annen fiskeart, f.eks. lyr eller noe annet "vanlig"? Hadde vært greit med en pekepinn om man er på sporet etter noe, da kan man i det minste leve i håpet når man er på tur :-) 

Heisann :)

Har du hørt plask og sett ringer som du skriver, er det høyst sannsynlig sjøørret og min anbefaling er å lade stanga.

Min erfaring er at andre fisk lager andre lyder og ringer.

F.eks er torsken mye oppe med halen og plasker når den står med trynet ned i tangen og eter krabber. Det blir da noe helt annet enn et ørret plask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Den 29.3.2017 at 20.00, Gutt23Bergen skrev:

Heisann!

Har prøvd å finne sjøørret-plasser i Bergen, utelukkende ved bruk av google maps, men har ikke klart å lure noen ørreter enda. 

Ved to anledninger har jeg opplevd det som jeg er ganske sikker på er vakende fisk. Det har riktignok bare skjedd én gang per fisketur, og jeg har ikke sett selve fisken, kun hørt plasket og sett vakringer. 

Spørsmålet blir da om det finnes andre arter enn sjøørret og (oppdretts)laks som vaker i saltvann? Kan dette ha vært en annen fiskeart, f.eks. lyr eller noe annet "vanlig"? Hadde vært greit med en pekepinn om man er på sporet etter noe, da kan man i det minste leve i håpet når man er på tur :-) 

 

Den 3.4.2017 at 17.31, Havengel skrev:

Både sei, torsk og lyr er oppe og vaker om de ser noe som kan være spiselig. På Norgeskart har du også sjøkart og satelittbilder, noe som kan være greit å bruke for å lokalisere langgrunne strender nær ferskvann og leopardbunn. 

 

Litt off topic men du burde bruke Norges kart fremfor Google maps. 

Om jeg ikke tar helt feil så viser norges kart flyfoto og ikke satellitt, på sørlandet ser du mye mer av bunnen hos norges kart kontra Google maps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.