Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskesnører kan være dødsfeller


sarepta
 Share

Recommended Posts

På facebooksiden til marinreparatørene kan man lese om hva dykkere kan komme over på bunnen. Avslitte fiskesnører kan være en dødsfelle for hummer og krabber. Hva kan vi gjøre for å redusere problemet? Kan det enkleste være å sette på en kort (5 cm) fortom med mindre bruddstyrke enn resten av snøret nærmest sluken? Bruker man en snap on løsning for enklere å bytte sluk blir ikke dette noe som tar tid. Kom med innspill og besøk gjerne marinreparatørene.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rette en finger, da vi til syvende og sist alle har et ansvar, men mange av disse snøre-"klasene" kommer fra fiskere som har samme mono som kom med fiskesettet de kjøpte for noen år siden. Gammel mono har ofte en tendens til å ryke i snøret og ikke knuta, selv om det selvfølgelig hender at snøret ryker selv om du har fersk mono.
De fleste dedikerte sportsfiskere vet nok at mono man har brukt hele forrige sesong ikke er optimalt året etter, men folk flest bruker samme mono år etter år til de må bytte fordi det er så lite igjen på spolen.

Jeg tenker at sportsfiskere og selgere bør informere om søppel-problematikken ved bruk av gammelt snøre, spesielt nå på våren, rett før sesong start. 
Personlig har jeg større tro på at den vanlige fisker vil forholde seg bedre til søppel-problematikken enn drømmefisk-problematikken.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesnøre som kastes eller forlates er dødsfeller !. Jeg ser for meg som en alternativ til mindre forsøpling : Pant  . Lever brukt mono eller multi til forhandleren , og få avslag i prisen for nytt snøre. Det samme burde gjelde ødelagte shads eller produkter med vinyl ,mykningsmiddel elle ftalater ,  som faktisk også er blitt 1 enorm ( globalt )forurensnings problem som vi fiskere er ansvarlige i , da de fleste kaster disse over bord når disse har sett sine beste dager. 

Ja til pant !

 

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.