Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk eller bombarda ferskvann.


Sandnes74
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte i fjor en ny stang og snelle og har prøvd å fiske i både sjø og vann. Begge deler uten særlige resultater, men holder meg til ferskvann delen for ikke havne off topic.

Dette med bombarda er jeg helt ny på, og det er mulig jeg har gjort noe feil?

På snellen har jeg hatt multi snøre, og helt ytterst spleiset på et par meter mono. I enden har jeg så knytt på en slik lås for enkelt å kunne bytte fra bombarda til sluk etter ønske. Selve bombarda har jeg lagt opp slik; ca 3 meter mono, i denne ene enden en liten lås (for å hekte på låsen som er i enden på snøret som er i snellen), så etter ca 1 meter selve bombarda, under bombarda har jeg en gummi kule (stopper?), så et par meter tråd hvor jeg i enden knytter på en flue. Har både flytende og synkende bombarda, uten at jeg har fått så mye som et napp.

Har jeg satt opp dette feil, eller har jeg bare ikke hatt flaks i å funnet ørreten? Fluene jeg har prøvd skal visstnok være bra ut i fra tester.

Vil gjerne også ha tips med det samme, til gode sluker for ørret. I vannet jeg fisker tror jeg det kan være mye rundt 7-800 gram.

Vil gjerne også høre hva snøre dere andre vil anbefale, og med eller uten fortom.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du flytende, intermediate eller hurtig synkende bombarda? Jeg er ikke så erfaren med bombarda, men sånn jeg har skjønt det så er det ikke helt feil. Mange som også bruker fluefortom, siden den er tappert. Det vil "slenge" flua fremover, så det minsker sjansen for at det vikler seg. Selv har jeg aldri fått noe med bombarda, men tur kompiser drar helt klart mest. De timene jeg ikke får noe på sluk og spinner. Sølvkroken spesial, knall sluker å ha med på høyfjellet. Møre silda LTD ørret i sølv, kobber og svart også ypperlig, når det virkelig trengs kaste lengde.

Jeg vil alltid anbefale multifilament fremfor mono, hvertfall i ferskvannn. Berkely nanofil, er det beste jeg har brukt så langt for ørretfiske. Skal teste ut sufix sitt nye nanobraid i år, kan si det virker veldig lovende. Mindre i diameter enn nanofil, men sterkere. Powerpro til alt annet litt større som gjedde, laks o.lg

Bruker alltid fortom, med multifilament snøre. Og de fleste her vil sikkert være enig med at det er lurt. Til fortom bruker jeg fluorocarbon 

Er fiskeplassen dyp, og mye stein og skarpe objekter så kan du kjøre på med full spole med mono. Mono er mye mer slitasje resistent enn multi, men der stopper fordelen. Multi slår på alle områder fra feeling, kastelengede og styrke mener jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget ditt virker litt komplisert og det kan hende presentasjonen av fluen ikke blir optimal.

Sluklås på enden av snøret har jeg også. 

Bruker en kort tykk mono med svivel i begge endene på bombardaen. Denne kan du ha så kort du klarer. Har flere bombardaer ferdigrigget på denne måten med meg på tur.

Så har du en 3-4 meter lang fluefortom på 0,20-0,25. Ienden av denne har du fluen.

Bruker kun saktesynkende bombardaer når jeg har fluen i enden. Varier intrekkshastighet og legg inn pauser så vil du etterhvert lære deg hva fisken liker.

Av fluer så er det streamere som fungerer best for meg. Pain, Wolley Bugger og Mickey Finn blir mye brukt. Har også noen Zulu-varianter hvis fisken er sær.

Standard våt og tørrfluer gidder jeg ikke å dra med meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg bruker både flytende og intermediate. Begge er klargjort med svivel i begge ender, men jeg har da ca 15 cm tråd på hver side av bombarda. Vet ikke om det er noe poeng i det. I enden varierer jeg litt, men har knytt på alt fra 1.5 til 3-4 meter mono med en flue i enden. Har kun brukt vanlig mono til dette, gjerne litt tynn. Fluene jeg har husker jeg ikke navnet på men var ganske dyre og "best i test".. Jeg har sett at tråden med fluen ligger fint bak bombardemen når jeg drar inn også selv om den ikke er særlig stiv. Har aldri tenkt på dette med å skaffe en spesiell type fortom som fluefortom, mulig jeg må prøve det i stedet for vanlig mono snøre.. Sølvkroken spesial har jeg 2 stk av og fikk ikke napp i fjor sommer en eneste gang. Har også en møresild med samme resultat. Jeg liker å ha litt kaste lengde, og må nesten ha en slik eller bombarda med litt tyngde da jeg har en BEASTMASTER CX STC 300/330 H 20-50G.

Her er et bilde av bombarda delen;

 

IMG_20170410_190254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flytende bombardaen er veldig god når du har den på enden av snøret og et par fluer som opphengere.

Jeg har kortet inn snøret som går igjennom bombardaen så det bare er 5 cm å gli på. Dette mener jeg gir mindre surr i kastingen samtidig som du beholder direkte kontakt med fluen.

Fortomene mine er en stanglengde lang og vil i ditt tilfelle bli oppimot 3,3 meter. Dette er er bra kompromiss mellom lengst mulig fortom for ikke å skremme fisken mens man samtidig ikke får problemer med kast og berging av fisk.

Sleng gjerne ut bilder av fluene dine da det vil gi oss mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, BAN said:

Den flytende bombardaen er veldig god når du har den på enden av snøret og et par fluer som opphengere.

Jeg har kortet inn snøret som går igjennom bombardaen så det bare er 5 cm å gli på. Dette mener jeg gir mindre surr i kastingen samtidig som du beholder direkte kontakt med fluen.

Fortomene mine er en stanglengde lang og vil i ditt tilfelle bli oppimot 3,3 meter. Dette er er bra kompromiss mellom lengst mulig fortom for ikke å skremme fisken mens man samtidig ikke får problemer med kast og berging av fisk.

Sleng gjerne ut bilder av fluene dine da det vil gi oss mer å gå på.

Jeg bruker multi snøre på hele snella og har så spleiset på ca 3-4 meter mono ytterst. Er ikke mye kjent med det å bruke fortom annet enn å spleise på et par meter vanlig mono ytterst..

Slenger med bilde av de fluene jeg kjøpte i fjor, samt bilder av wobblere jeg kjøpte i fjor. Blant annet "best i test,rapala countdown", som enda ikke har gitt meg et napp.. Sistnevnte har jeg kun festet rett på sluklås og kastet ut.

IMG_20170410_210301.jpg

IMG_20170410_210441.jpg

Endret av Sandnes74
Missing info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppsettet ditt er det ikkje noko galt med. eg bruker kun mono, saktesynkend bombarda, svivel og 2-3 m fortom. Funker veldig bra i sjø og vatn. I vatn må du sveive veldig sakte.

Fluge: er dei til sjøfiske? Eg synes dei var fargesterke til vatn. Gjer ting enkelt. Kjøp march brown/hareørenymfe str 12 og 14, og f eks zuluzilver eller red tag i sam str. Desse får du fisk på over alt, også gode til sjøaure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kommentere litt på woblerne dine, da ut ifra egen erfaring, da de har litt andre farger enn hva jeg ville foreteukket. Opplever at når jeg bruker wobler etter ørret lønner det seg å velge en i ca samme farge, fasong og størrelse som småfisk i vassdraget har. Videre har innsveiving mye å si, spesielt i og med at jeg holder meg til synkende woblere. Innsveiving der wobbleren hopper en del fra side til side gjennom vannet, for å så legge inn et spinnstopp der den får synke fritt gir inntrykk av et bytte som sliter/er døende. Når det kommer til merker osv er rappala countdown, prey sine woblere og rappala ul minnow helt klart favoritter, alt mellom en 4 og 8 cm. 

Slenger med et par bilder av ørret på rundt den størrelsen du beskriver som har falt for en ul minnow. 

DSC_0052.JPG

DSC_0050.JPG

DSC_0046.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv wobblere.  Små synkende. Eller som er nevnt før på størrelse med bytte fisk. De rette wobblere fanger mye ørret hvis utstyr er tilpasset og fiskeren lærer å bruke de. Har ikke fått noe på rapala cd jeg heller så det er vi helt enig.

 Eneste ulempe med wobbler fiske er at utstyre skal tilpasses lett fiske. Stang med kaste vekt opp til 5-7 gr, god snelle med jevn sene opleg og tynn flettet sene. Tynn mener jeg  rund 0.12 som tilsvarer diameter  ( de fleste sener i NO gjør ikke det)

20170414_174817_005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.