Gå til innhold
Fiskersiden

Bombarda eller sluk?


Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor en ny stang og snelle og har prøvd å fiske i både sjø og vann. Begge deler uten særlige resultater.

Dette med bombarda er jeg helt ny på, og det er mulig jeg har gjort noe feil?

På snellen har jeg hatt multi snøre, og helt ytterst spleiset på et par meter mono. I enden har jeg så knytt på en slik lås for enkelt å kunne bytte fra bombarda til sluk etter ønske. Selve bombarda har jeg lagt opp slik; ca 3 meter mono, i denne ene enden en liten lås (for å hekte på låsen som er i enden på snøret som er i snellen), så etter ca 1 meter selve bombarda, under bombarda har jeg en gummi kule (stopper?), så et par meter tråd hvor jeg i enden knytter på en flue. Har både flytende og synkende bombarda, uten at jeg har fått så mye som et napp.

Jeg fikk derimot min  første sjøørret på kroken da jeg brukte en liten møresild, men den slet seg løs nærme land.

Vil gjerne også høre hva snøre dere andre vil anbefale, og med eller uten fortom.

Tips gjerne til gode sluker også, da jeg liker best sluk fiske.

Jeg fisker i et ferskvann (blandet?) der det munner ut til en elv som kun er 10 meter lang til havet, så det burde være greit med ørret på vei ut i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Aurejeger said:

Sluk med opphenger flue 20-40 cm foran sluken er det mest effektive jeg kan anbefale.

Så effektivt at jeg aldri tør fiske uten opphenger flue.

Hvilken sluk bruker du? Og hvor lang er opphengeren du bruker? Kan se for meg at opphengersnøret vil surre seg rundt hoved snøret om det er for langt. Er uniknute ok for å knytte på opphenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Sluk avhenger av forholdene, men som regel Toby blank når det er overskyet og kobber når det er sol.

15-20 cm opphenger knyttet med glidende uni knute.

Her ser du videoer av hvor kjapt det er å knyte på en opphenger og hvordan det funker i praksis med at opphengeren er glidende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Aurejeger said:

Hei :)

Sluk avhenger av forholdene, men som regel Toby blank når det er overskyet og kobber når det er sol.

15-20 cm opphenger knyttet med glidende uni knute.

Her ser du videoer av hvor kjapt det er å knyte på en opphenger og hvordan det funker i praksis med at opphengeren er glidende.

 

 

Flotte videoer! :) Bruker du noen form for fortom, og hvilket snøre til oppheng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.