Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner


Ris
 Share

Recommended Posts

Hei (er ny på dette forumet)

Eg er nybegynner som fisker i ferskvann. Har gått en del i fjellet, og vil eg også begynne å fiske litt der. Tenker også å prøve å fiske litt i lavere liggende vann.

Har kjøpt meg følgende utstyr:

Stang: Shimano Beastmaster 240-270cm, 3-14 gr

Snelle: Shimano Technium 1000FD

Håper dette er bra utstyr...

Det eg mangler er sene, sluker og event spinnere. Håper noen med erfaring fra slikt fiske kan gi meg noen gode råd for slikt utstyr.

Om det er mulig, ønsker eg også råd og tips om hva som er viktig ved slikt fiske, teknikker, hvordan "lese" vann etc.

Mvh

Ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret ditt er bra det! Til sene anbefaler jeg Berkley nanofil så tynt du tør, selv bruker jeg 0.111 mm. Bruk gjerne 60-150cm med fluorocarbon som fortom. 

Sølvkroken spesial, møresilda LTD ørret og vibrax hot pepper er veldig kjente for norsk ørretfiske.

Interessert selv etter råd om hvordan jeg skal lese vann på høyfjellet. Fiske teknikker som har funket for meg. Er å være uforutsigbar, tilfeldige stopper, litt rykking etc. Er  vannet kaldt så, roes alt ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor små odder eller der det er brådypt med skråninger ved vann, eller et stykke utenfor der det er siv hvor det blir dypt igjen er det ofte fine plasser med fisk. Likeså i nærheten av der vann kommer inn/ut. Av sluker og spinnere kan man få på det meste, sølv og eller kobber eller rødt pleier å være bankers. Trenger ikke ha et hav av sluker men forsøk med litt forskjellige størrelser på utstyret,det kan gi utslag. Viktig å nærme seg vann med rolige steg, og unngå silhuett eller sola i ryggen. Når man fisker er det lurt å kaste i vifteform og prøve forskjellige dyp med å telle sekunder før man begynner å sveive. Forsiktige rykkvise innsveivinger og eller napp i stangtuppen kan gi utslag hvis man får sluk/spinner til å danse fint i vannet. Ikke la forsøk med tradisjonelt fiske med mark og dupp/mark og flue utebli om det går tregt. Lykke til med fisket, plutselig sitter en stor en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,10-0,15 multi og 0,20-0,25 monofortom er gode greier. Tynnere snøre kaster langt men tåler lite slitasje.

Til fjellbruk liker jeg 12 grams spesialer i sølv og kobber. Kaster langt nok og du trenger ikke bekymre deg for litt vind. Kjøp heller 5 like sluker som virker en 5 forskjellige som du ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.