Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske utenfor Langesund


XardasKSP
 Share

Recommended Posts

Noen her som har noen pro tips for hvordan man kan finne fisk ved Langesund da det virker som breviks og langesundsfjorden er fisketom. Alle plassene som fantes for 15 år siden da jeg sist hadde en båt er helt uten fisk.

Fikk noen koordinater fra eiern av fiskebutikken i Langesund hvor jeg kjøpte raymarine ekkolodd som skal være bra nok (ser ikke fisk på ekkoloddet & downvision men må vel tukle bedre med innstillinger for det var fisk ved Åbyfjorden). Av disse koordinatene så var det kun mulig å fiske i Åbyfjorden (utenfor denne) siden der drev båten ikke så raskt så sluken var i bunn der hvor det er 70 meter og rundt omkring grunnere opptil 20 meter hvor båten drev bortover. Slike "drifterunder" gav resultat i form av noen fisk og en torsk på 1,75 kg i løpet av noen timers fisking.

Men gytetorsken er vel borte vekk tenker jeg, for 2 uker siden skal eiern av langesundsbutikken fått en 13 kg torsk der. Skal prøve engangtil i morgen håpet er å få noe litt større enn småfisk.

Det andre spørsmålet utenom fine plasser i fjorder hvor det enda finnes fisk er hvordan man skal få til å fiske i Skagerrak, eiern av butikken mente 500 grams pilkene burde klare å gå ned på skråningene der (plasser fra 2 nm til 10 nm utenfor langesund) men båten driver jo så bortover at man når aldri bunnen. Tenkte på 1 kg pilk kanskje det hjelper. Kan jo ikke bare kaste anker på 160 meters dyp eller større vel? Må kanskje kjøpe ankerkjetting.

For øvrig så er det 1 meters bølger der ute hver dag og hørte at selv på vindstille dag så vil det være strøm som vil drive båten sør vest uansett men har sett masse videoer på youtube hvor folk er der ute og det er vindstille og de får kastet ned slukene. Så det må vel finnes en metode.

For øvrig før i tida kunne man få bedre fisk fra land enn hva man nå får fra båt og det fantes 5 kg torsk i Breviks/Langesunds fjorden, skjønner ikke hvor det er blitt av all fisken, men håper noen har noen pro tips.

Fangsten fra Åbyfjorden "fiskefritt" andre steder:

20170415_190838.thumb.jpg.83d1d914b0965eca14643fd5cf50a0b6.jpg

Største fisken på 1,75 kg

20170415_190854.thumb.jpg.8aa388b4788798a0df59a8cb82622fe6.jpg

Skagerrak i dag, bølgene synes ikke da de var glatte men de drev båten bortover ganske raskt og var ca. 1 meter høye

20170415_132343.thumb.jpg.ea9c3df99867b3735fb7ba124645e798.jpg

Båten som driver så:

20170415_193600.thumb.jpg.bf8bf9a769b8a8c0168ddb49486d8d4c.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange innover i Oslofjorden som dessverre har samme erfaring. Noen få av oss prøver å få til forandring men de aller fleste gir F... Det er synd for prøver man ikke å få til forandring skjer det hvertfall ingenting. Bjørn Salte vil nok kommentere og i Langesund har man noen som jobber mot lysfiske etter sild og brisling. De kaller seg lysfiskekomiteen og er en del av organisasjonen til fritidsfiskerne (småfisker`n). NJFF Telemark har vært med å arrangere konferanser om Oslofjorden og felles for alle er at det hjelper på optimismen hvis mange engasjerer seg. Man må ikke ha som utgangspunkt at dette nytter ikke så dette vil jeg ikke bruke ett minutt på.                                                                                                                       Langt fra tips om fiskeplasser og oppankring men skal vi igjen få noe å fiske på, også fra land, må vi gjøre mange ting samtidig. Det er valg til høsten og i Telemark har dere en interessert kar fra AP. De trenger også å se at vi finnes.        (Ser at de kaller seg aksjone stopp lysfisket i Eidangerfjorden, men de som er med i Småfisker`n jobber for et langt større område). 

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva sild og brisling har å gjøre med resten av fiskene siden jeg fikk aldri sild og brisling ikke for 15 år siden heller på fjorden.

Men kanskje fordi de fisker bort maten så vil ikke torsken, seien osv. komme inn i fjorden og den blir fisketom helt inntil makrellen kommer.

Men tenker at det må være større grunner til så drastiske forandringer enn at sild blir lysfisket.

 

Ellers håper fortsatt noen har noen ideer til fiskeplasser og tips til hvordan man får til å få ned sluken til bunn ut på Skagerrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du bør nok komme deg litt lenger ut. Silda gyter på denne tida, og er mest sannsynlig å finne på grunnene litt lenger ute der et er tare  eller grusbunn. Sild som gyter samler gjerne annen fisk også.  Jeg ville sett i kanten på grunnene, på dyp mellon 20 og 100m på denne tida.

Til å fiske dypt der det er strøm er ikke pilk/sluk egnet. Her bør du bruke tunge søkker, typisk 600-1000 gram. og en rigg som dette

 

images.duckduckgo_com.thumb.jpeg.440f19f0b43b2b6e27eea95a86df5e2c.jpeg

(Bilde:Asgeir Alvestad)

gummislangene og kulene er egentlig ikke nødvendig, kun litt sene med et par kroker på. lina fra stanga fester du i svivelen i vinkelen, og søkket på den arma som peker nedover. Slike bommer får du kjøpt på skittfiske i allefall, men det er enkelt å lage sjøl av litt ståltråd også.

Til agn er kokt reke fra frysedisken til kiwi eller rema uslåelig til torsken i alle fall

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cannonbang: Du mener altså at et lodd av samme tyngde som en pilk vil lettere kunne nå bunnen hvis båten driver bortover med strømmen ?

Har fått tips om at man kan skaffe dregg og 900 meter med ankertau og det vil hjelpe mot at båten driver bortover så da vil fiske utpå Skagerrak kunne gjennomføres, men foreløpig så leter en god hjelper etter informasjon om hvordan man skal få noe slikt til å fungere med så mye tau og hvor man kan kjøpe riktig utstyr til å kunne få dregget opp og ned på en måte som er minst mulig komplisert og tungvind.

Inntil dregget er på plass så fortsetter vi åbyfjorden det har gitt resultat i 6 kg og 6,2 kg torsker på de neste fisketurene på 1. og 2. påskedag. I tillegg ble det flere stortorsker opptil 4,5 kg på begge turene. Faktisk så å si nesten bare torsk å få (storsei er kanskje morsommere å få opp) men det er jo greit så lenge den er stor :D

 

20170416_170752.thumb.jpg.11fb44b751b35b079b73613894e95e3d.jpg20170416_170806.thumb.jpg.f2b2da3c2c2af2bec666fd3c6f525626.jpg20170417_143116.thumb.jpg.d84a61bff7efe324497e019fedd800c7.jpg20170417_173532.thumb.jpg.c1cbcac77b8f97d32157aa3acddfee75.jpg20170417_173535.thumb.jpg.b472f0f5c03ff1536ea9d775f0823a3b.jpg20170417_210251.thumb.jpg.928e11ff6a1524f79c91e0a3252d9f3b.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en flott værdag gikk det faktisk å komme seg 10 nm utenfor Langesund helt til to oppmerkede plasser som skulle støte inntil Norgesrenna dypet gikk fra 300 til 150 meter.... vi fikk slukene og opphengene ned til bunnen.... men til tross for 5 timer med hard pilking ble det kun 2 middelsstore torsker som resultat altså verre enn Åbyfjorden og absolutt ingen Langer, Brosmer, Kveiter, Sei eller annet morro.

Vet nå ikke helt hvor jeg kan dra utenfor Langesund annet enn Åbyfjorden for å kunne få sei, lange, brosme eller egentlig hva som helst som kan bli 10 kg+20170423_113754.thumb.jpg.150a873812cf65d6c5793a54ce2d128d.jpg

20170423_124309.thumb.jpg.4a3d90f68ecab8811e1359e765fe3c9c.jpg20170423_124300.thumb.jpg.1478e926ba5427a91be20020f9f5f713.jpg

20170423_144355.thumb.jpg.05e19f5b39a82e8d559a017ba591969b.jpg20170423_144444.thumb.jpg.00d71378133b803f7a1d73776ae03ccd.jpg

20170423_144448.thumb.jpg.6254feafed8f3133eb9c5a314c11e8f6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde med agn også satte både reker på den store kroken under pilken, prøvde også med biter av en hvitting som agn (liten hvitting og en sjelden liten hyse kan man få i Åbyfjorden i tillegg til torsk).

Ellers har jeg letet på nett etter koordinater til kjente plasser men får dem ikke helt til å stemme med sjøkartet. De til 167ern er f.eks oppgitt til : 58 51 58 (dette må være N) / 95210-95200 (Dette må være Ø men hvordan er dette skrevet, får det på ingen måte til å passe med noen 167 meters dyp sted på kartet).

Plassen som jeg finner på gulesiders kart og som jeg tror kan kanskje være dette (det 168 meter dypt akkurat der:

WGS84
58°51'23.8"N 9°52'59.6"E
WGS84 desimal (lat, lon)
58.856605, 9.883232
UTM32N (øst, nord)
550954, 6524421
UTM33N (øst, nord)
204991, 6535371
UTM35N (øst, nord)
-480486, 6650882
 
 
Tanken er å prøve på den 167ern eller på 10 gradern i morgen er det meldt perfekt bølgefri vær så det er bare å ta en flexidag fra jobben og fiske i vei. Men det er utrolig kjedelig å fiske å timesvis på feilplass. Og man vet jo ikke om plassen er feil eller riktig før man har vært der ganske lenge for det er jo ikke alltid fisk biter med engang.

Ellers i tillegg til lange, brosme & kveite er det stor interesse for hvor seien er blitt av, har noen en plass med større sei å dele? Har hørt at mange pleier bare å få kun sei nærmest imens vi får omvendt nesten kun torsk med en sjelden hyse&hvitting + 3 stk sei på engang aller første dagen i åbyfjorden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

167'an er ikke en utpreget storfisk plass.

Her fisker man somregel etter svarthå og blåkjeft . De blir henholdsvis maksimalt 1 og 2 kilo.

Har man flaks kan det dukke opp en brosme/lange her, men det kan det nesten hvor som helst.

Skal du ut på 10 gradern kan du bare finne deg en skrent hvor som helst her ute på et sted mellom 300 og 400 meter.

Dropp pilken. Fisk med store agn og bly. Hel eller halv  makrell/sei/sild og 700-1000g bly.

Dette er vel det som de fleste mener er 10 gradern;

https://kart.gulesider.no/m/UwHM1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 10 gradern som du merket av på kartet er jo sinnsykt langt ute til havs da. Det finnes ikke noe litt nærmere (hvor man ennå ser land fra havet) hvor man kan få noe som er 10 kg + ?

Vi skulle fiske med en bom men alt det utstyret til bommen var foreløpig ikke tilstede i fiskebutikken i Langesund, men vi får tak i det engang da og får en forklaring med på kjøpet hvordan man setter opp utstyret.

Så det vil ikke fungere foreløpig å sette et stort agn på krokene under pilken samt putte reker på alle krokene i opphengene ?

Tar veldig gledelig imot tips om noen vet om noen plasser litt nærmere land hvor man kan få fisk på 10 kg+ (var for sen for Åbyfjorden for i mars så skal det ha vært gytetorsk der og de som er der nå (den største 6,2 kg som vi fikk) er den som er der fast ifølge eiern av butikken i Langesund). Ellers finnes det noen plasser hvor man kan få sei nærmere land eller egentlig noe annet av grei størrelse som ikke er bare torsk?

Det fungerer ikke så bra med hvilken som helst skrent siden man kan gjerne fiske på skrenten i flere timer og det er ikke noe der i hvert fall de skrentene 10 nm utenfor Langesund hvor vi prøvde der bunnen gikk mellom 200 og 300 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XardasKSP skrev:

Denne 10 gradern som du merket av på kartet er jo sinnsykt langt ute til havs da. Det finnes ikke noe litt nærmere (hvor man ennå ser land fra havet) hvor man kan få noe som er 10 kg + ?

10 gradern er der 10 gradern er. Jeg kan desverre ikke flytte den, selv om jeg gjerne skulle gjort det ;)

1 time siden, XardasKSP skrev:

Så det vil ikke fungere foreløpig å sette et stort agn på krokene under pilken samt putte reker på alle krokene i opphengene ?

Til Lange og Brosme? Nei. Det vil fungere relativt dårlig. Kan selvsagt få fisk på det, men det er langt fra optimalt.

1 time siden, XardasKSP skrev:

Tar veldig gledelig imot tips om noen vet om noen plasser litt nærmere land hvor man kan få fisk på 10 kg+ (var for sen for Åbyfjorden for i mars så skal det ha vært gytetorsk der og de som er der nå (den største 6,2 kg som vi fikk) er den som er der fast ifølge eiern av butikken i Langesund). Ellers finnes det noen plasser hvor man kan få sei nærmere land eller egentlig noe annet av grei størrelse som ikke er bare torsk?

Seien nærmere land er stort sett 0,3-1,5kg
Man kan få en og annen brosme/lange her:
https://kart.gulesider.no/m/dwmDR

 

1 time siden, XardasKSP skrev:

Det fungerer ikke så bra med hvilken som helst skrent siden man kan gjerne fiske på skrenten i flere timer og det er ikke noe der i hvert fall de skrentene 10 nm utenfor Langesund hvor vi prøvde der bunnen gikk mellom 200 og 300 meter.

Jo, det gjør egentlig det. Men ikke med pilk. Men det er ingen garantier. Dette er ikke lofoten i mars.
Selv om man har fisket i dette området i mange år opplever man svært ofte å fiske i flere timer uten et napp. Selv med ideellt utstyr og agn. En hel dag uten fisk er heller ikke uvanlig. Selv på de beste plassene man har funnet gjennom årene.

Hadde det vært lett, hadde det ikke vært like gøy å få dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt svar med god tips om den plassen litt nærmere i Langesundsbukta, hørte ett annet sted at ved Finnsbåene så skulle det være sei, men den seien er altså ikke større enn 1,5 kg...... husker gamle dager altså 14-15 år siden kunne man få 4 kg storsei fra brygga i Langesund nå finnes de ikke på havet engang men fint med en 1,5 kg sei også siden den er mye morsommere på kroken enn torsken (der tror jeg alle er enig) og personlig synes jeg seien smaker bedre enn torsken selv om de fleste er sikkert uenig.

Ellers så er det fint å vite at det er fisk der i hvert fall, da er det ikke så farlig å fiske hele dagen og ikke få noe. Det er når man tror at man er på feil sted og det er ikke fisk å få der at man blir frustrert av tanken at man er på feil sted og ikke vet rette stedet.

10gradern tror jeg venter med å prøve inntil jeg skaffer meg drømmebåten på over 40 fot da slipper man følelsen av å være i fare utpå havet, da skaffer jeg også en bedre fiskestang. Kjøpte en i butikken i langesund til 3500 men den er allerede ganske greit tung å fiske med på mellom 200 og 300 meter så på 400 meter eller større dyp hadde den nærmest gått tom for dakron (den fargedakronen tror jeg heller ikke er så utrolig sterk som den påstås å være mener å ha før i tida eid sterkere flerfarget dakron på en eldgammel stang jeg brukte for over 15 år sida der knakk man kroken før sena røk om man fikk tak i bunnen):

 

Ellers når jeg får tak i det systemet med lodd og bom og kroker med agn på + opphengere istedet for agn under pilken. Skal man bare hive det ned i dypet og vente i ro eller skal man pilke opp og ned som med pilken. Dra det opp sleppe ned igjen osv.? 

 

For øvrig finnes det pigghå utenfor Langesund? Det er desidert den råeste fisken jeg noensinne har hatt på kroken som slår sjørret eller annen ettertraktet fisk i støvlene (min personlige opplevelse) (fikk den ikke opp da den datt av den ene gangen jeg hadde en i Trondheimsfjorden i 1998 men mine onkler fikk 2 stk der)  ?

 

PS. Om det er noen trøndere som følger med på forumet: 

WGS84

63°45'44.2"N 11°14'39.5"E (og hele området rundt der)

Rett utenfor Håa ved Levanger er det et fiskeeldorado nesten helt ved land (hadde bare en gammel robåt å bruke da så kunne ikke komme midt ut på Trondheimsfjorden). Der fantes alle fiskeslag inklusive pigghå og steinbit, flyndrer på over 5 kg og min onkel fikk der en 15 kg torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, XardasKSP skrev:

Ellers når jeg får tak i det systemet med lodd og bom og kroker med agn på + opphengere istedet for agn under pilken. Skal man bare hive det ned i dypet og vente i ro eller skal man pilke opp og ned som med pilken. Dra det opp sleppe ned igjen osv.?

Holdes relativt rolig. Slepes langs bunn eller rett over bunn. Løft opp noen meter og slipp ned innimellom (dunke loddet i bunn)

 

15 timer siden, XardasKSP skrev:

For øvrig finnes det pigghå utenfor Langesund? Det er desidert den råeste fisken jeg noensinne har hatt på kroken som slår sjørret eller annen ettertraktet fisk i støvlene (min personlige opplevelse) (fikk den ikke opp da den datt av den ene gangen jeg hadde en i Trondheimsfjorden i 1998 men mine onkler fikk 2 stk der)  ?

Det hender man får en pigghå, men ikke ofte. Vi fikk vel 1 pigghå her i fjor. Tror ikke det er noen spesielle plasser som har jevnt gode piggå fangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag to jeg flexitids dag og har forsøkt i dette området jamført tipset: https://kart.gulesider.no/?c=58.934953,9.803066&z=13&l=nautical&d={"a":[[58.967181,9.810619,58.973198,9.783497,58.971694,9.769077,58.961251,9.749165,58.887442,9.80444,58.890812,9.815426,58.895158,9.828129,58.897464,9.834824,58.962313,9.787445,58.962579,9.809246,58.941507,9.831905,58.911383,9.870529,58.918473,9.881172,null,0]]} utover tipset leste jeg et annet sted på nett at spesielt utenfor finsbåen så skal det være sei og bratt undervannsbakke ned til dypet og alle mulige forhold til å få fisk. Prøvde i flere timer sammen med 2 onkler men til ingen nytte havet var fint og flatt ,et hav av muligheter bare man aner ikke hvor man skal fiske for å få noe.

Denne lille "krabaten" var hva jeg fikk opp av 200 meters dypet virker som en "miniatyr uer":

 

20170427_112054.jpg.94d9c0ec302af5dcf0064f58d28efb81.jpg

 

For å få trøstefisk dro vi som vanlig til gode kjente Åbyfjorden som i dag var svakere enn ellers men trøstetorsk på 4 kg ble det likevel i Åbyfjorden:

 

20170427_150927.jpg.2337c7c2267ea2da14e6464528ede988.jpg

 

 

Har ellers opplevd livets sprøeste fiskeopplevelse og en gedigen skuffelse i Åbyfjorden. Plutselig trodde jeg at sværingen jeg drømmer om å fange hadde tilfeldgvis svømt forbi og biti på kroken. Enormt tungt motstand nesten som om jeg fikk bunnen hadde det bare ikke vært 60 meter dypt der så hadde jeg trodd det satt fast i bunn men så røk det oppover. Måtte pumpe med stanga snella ville ikke sveive det inn. Meter for meter gikk det oppover tok over 15 minutter så vi drev nesten på grunn og imens ene onkeln med håven venta med spenning hvor digre sværingen skulle opp så kom det ikke noe sværing..... til slutt kom opphengene opp og i sluken hang det fast et tau.... sinnsykt mye tau som vi nesten fikk oppi propellen fordi vi måtte jo dra det ut for å ikke få det i propellen og i det tauet var det 2 stk store pilkesluker (noen var mindre heldige enn meg og hadde ikke sene til å dra opp djevelskapet) og videre var det to svære treplanker som var merka med tusj. Vet ikke hvordan man avleser disse numrene men hadde gjerne sendt dette i pakke til eiern om jeg fant ut hvem som bare hiver gamle rester etter et garn på bunn så folk får fast sluker i dette. Hele greia var enormt så veide vel 30 kg elns. og det virket som noen har hivd deler av gammelt ødelagt utstyr ned på fjordbunnen som en måte å hive søppel på......

Skuffelsen var enorm da dette dukket opp istedet for drømmefisken :giggle:

 

Men, men må bare fortsette å prøve, 10gradern er så langt ute at den sparer jeg til jeg eier en 40 fot+ båt men hele resten skal jeg prøve og prøve helt til drømmen om fisk på 10 kg+ blir realisert. Beste sjansen blir vel mars neste år (hadde satt ut båten tidligere om jeg visste om mulighetene) i Åbyfjorden da gytetorsken skal være der igjen og den er mye større enn den som "bor der til vanlig".

 

 

Endret av XardasKSP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke det at seibestanden utenfor langesund nå til dags er ekstremt redusert i forhold til 4+ år siden.  Før kunne man komme inn i stimen som var utenfor skjæregg på en god dag å dra opp mange 100 kg med sei på en noen timer, alt fra 1-4 kg. Nå til dags så møter man kanskje på en liten stim en gang hver 5 tur hvor fisken er mellom 0-1 kg. 

Men vi ser jo det også at yrkesfiskerne har garn ute på skjæreggkula konstant, så det er vel mye som forsvinner der kan jeg tenke meg. 

Hvis man ikke får noen fisk andre plasser, så kan man jo alltids fiske i frierfjorden, selv om fisken sjelden er fin å spise. Midten av fjorden utenfor versvika så finnes det mye  torsk, kolje og sei til tider som blir godt over 7kg, men som sagt så er det sjeldent kolja og torsken er spiselig, seien kanskje litt bedre enn de to overnevnte. Men dette er jo som sagt ikke superfestlig på grunn av dårlig kvalitet på fisken, men tenker det er noe ihvertfall hvis fangsten uttaskjærs svikter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flueflue: Hadde aldri tenkt at fisken kan sitte enda lenger inn i fjorden enn der jeg har båten (Sildeberget) og den sitter altså helt i midten ikke på en kant elns. trodde det var brakkvann der og ikke noe særlig med fisk som liker veldig godt saltet vann som sei?

I Langesundsfjorden utenfor Råholmen er det fiskefritt hvor det var fisk for 15 år siden, mellom siktesøya og kjørtingen er det også fiskefritt og det skal ha vært fisk der før.... eneste stedet hvor det finnes alltid fisk er Åbyfjorden ellers virker det som fisken er fisket bort de andre stedene. 

I går var det yrkesfiskere å se trålende over hele Langesundsbukta men Åbyfjorden lar de heldgivis være. Får vel vente til jeg har stor nok båt for å komme til 10gradern samt har den der bommen med agnkroker. Siden det utgjør kanskje en stor forskjell å ha agnet på agnkrok istedet for å ha den på kroken under pilken selv om det tilsynelatende skulle være "same thing" og kun en pilk istedet for et lodd som får ned agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet inni frierfjorden er ganske ferskt på toppen, men saltvannet er tyngre enn ferskvann så vannet på bunnen har bra saltinnhold. Fisken som jeg har fått der har vært på flate områder. Det er ikke noe variert bunn der jeg snakker om, og dybden varierer fra 60-100 meter. Fisken går altså langs bunnen der og tar mye kreps har jeg lagt merke til, så det er nok noe av grunnen til den fine størrelsen. Seien som har blitt tatt der har for det meste vært på høst/vår tid litt nærmere versvika, har vært noen fine på 6kg der og kommer nok inn fra de ytre områdene der det er rent saltvann, så det er jo sjanse for å møte på de lengre ut mot sildeberget.

For noen år siden fikk vi også mye fin 2kg+ torsker helt inni voldsfjorden også på nesten hver tur, så fisk har det alltid vært så langt inne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flueflue: Den seien hørstes interessant ut, ellers er 2kg+ torsk fint representert i Åbyfjorden og lever i rent vann så den er fin til å spises så da fisker vi der etter torsken inntil jeg enten finner noe plass i Langesundsbukta innenfor 10 nm radius fra Langesund eller skaffer 40 fot+ for å komme til 10gradern.

Inni Langesundsfjorden hvor det var fisk før i tiden er det helt fisketomt derav overasket at fisken er lenger inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været ble så bra og havet så flatt at fisken gadd ikke å sitte i Åbyfjorden og det gjorde ikke vi heller da og vi fant endelig seien litt sørøst for skjæregg utenfor Langesund. Det manglet absolutt ikke på sei vet ikke om det er noe som man kan finne ofte eller om seien er der kun av og til men det var helt sinnsykt vilt fullt av sei på alle opphengere og hovedpilk for hver gang :D

Har aldri opplevd noe like vilt selv om seien var kun 0,75-1,5 kg og den aller største var 2 kg. Eneste som manglet var storfisk men vilt men mange små også (det kom 2 stk torsk også på 3 kg og 2 kg).

 

20170502_203649.thumb.jpg.80d8b20084a1b3b41e03e9222f253d29.jpg20170503_132845.thumb.jpg.059766bf883851ec16ce151b27986faf.jpg20170503_140631.thumb.jpg.9bac3d27dfd6e756204d1d909125aa8e.jpg20170503_215956.thumb.jpg.79f8f8e175470bff803883968e2fcf62.jpg20170503_222950.thumb.jpg.822e457ec0ceb53b822bc6718892cc1b.jpg20170503_223026.thumb.jpg.712030fc046bf80210cacab26f40461c.jpg20170503_231409.thumb.jpg.b2d8b33c10b1f4da31c0b9af3468faa0.jpg

Må nesten skaffe ny fryser :D Var jo helt vilt som om det var makrell :D Visste ikke at slikt finnes ennå i våre dager ved Langesund. Nå er det bare å finne den store fisken det er litt vanskeligere med drømmen om en på 10 kg eller mer (er det en sei så tror jeg 6 kg+ er villere enn torsk på 10 kg+ da),  engang så må det jo skje er håpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du heldig gitt. Vi har prøvd å finne seien de siste 5-6 turene vi har vært ute, uten noe hell. 

Var dette en plass du hadde hørt om fra før eller prøvde du deg tilfeldig?  Vi har leita lenge etter seien i det siste rudnt skjæreggbåe uten å finne noe som helst, men  nå må vi vel ut å prøve igjen :)

Bare lurer litt, var denne plassen fra skjæregg mot Helgeroa cirka? Bare for å ha en liten pekepinne på hvor man burde starte å leite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flueflue: Du må se på GPSen det er sånn "grunne" 79 eller 78 meter og der er det sei å se på ekkoloddet så må man sleppe slukene øyeblikkelig siden båten driver selv med drivanker.

Dette er sør for skjæregg ikke langt fra der folk har masse garn satt ut. det er også en grunne på 53 meter ved siden av.

På GPSen er det:

WGS84

58°58'17.0"N 9°45'27.9"E

Fant selv etter å ha leta rundt havet og kikket på ekkoloddet fulgt også med på hvordan yrkesfiskerne kjører rundt omkring. Men fiskene er altså ikke store og det må være finvær.

PS. Det er fisk nok til alle men om mange leser dette så lag plass for Alicraften i det minste om det blir kø til fisken (siden jeg oppgir koordinatene) haha :D For hittil var vi de eneste som fiska der.

Hadde vært konge om de som vet hvor de store fiskene er også var like snille til å oppgi koordinater :D Eller er det mulig at storseien er også der i stimen?

 

P.PS Plassen er ikke langt unna det som fiskebutikk eiern i Langesund tipset om som torsk & langeplass. Men den er likevel en del unna og av plassene til fiskebutikkeiern er det kun Åbyfjorden som er gull.

Endret av XardasKSP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha et reelt håp om storsei,må du nesten til 10-graderen. folk går dit med 17-20 fots jeeper,uten problem ;)  Prøvd å bakke om mot strømmen når du fisker,istedet for drivanker ? leit etter hard bunn,ute i mudderet er det mest bare skater og slimål :P

skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bsalte: Ute på 10gradern er seien også på 200-400 meters dyp eller er de høyere oppe?

Ekkoloddet mitt vil trolig ikke vise noe fisk under 200 meter noe de fleste ekkolodd ikke klarer (måtte skaffe meg en "nødløsning" fra butikken i Langesund da det jeg bestilte ikke kom før påske som avtalt og jeg skulle ha båten på vannet til påske)

For øvrig blant seien ved Langesund var det en fin torsk onkeln min fikk sammen med en liten sei:

 

: 20170505_141754.thumb.jpg.a37656cc37bb88c083f50e4cbba34c05.jpg

 

For øvrig noen som har bra koordinater på 10 gradern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.