Gå til innhold
Fiskersiden

Kasteteknikk og kastelengde


Sandnes74
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har i alle år kastet helt feil, dvs snellen pekende opp. Jeg har også holdt snøret med venstre tommel og stangen pekende over høyre skulder. I fjor kom jeg tilfeldigvis over en video på YouTube med dem mest vanlige måten å kaste på, å bruke pekefinger på snøret med høyre hånd og stangen også på høyre side og bruke venstre hånd som "spake" og legge kraft i den. Vel, prøvde det i fjor og det var selvsagt uvant siden jeg i 25 år har brukt "feil" metode. Begynte årets fiske for et par dager siden og prøver nå å venne meg til denne riktige metoden og jeg håper øvelse gjør mester.

Lurer på hvordan metode der andre bruker, i hvor stor grad bruker dere den nederste hånden? Er den hovedkraft, eller bruker du også den øverste hånden for kraft? Bruker du begge hendene og løfter stangen litt over hodet og svinger eller bruker den "riktige" metoden og vipper stangen litt bak deg og "loader" den? 

Jeg vet at snelle, snøre og stang utgjør kaste lengde, og jeg har en beastmaster 300/330 20-50g med nexave 4000 og fireline smoke 0.17mm. Likevel sliter jeg med å få til lange kast! De lengste kastene er naturlig nok med sildesluker som stingsild og lignende, men synes også med dem at kastene er så korte, selv med 30-40g sluker. Fisker av og til på noen steder der jeg må kaste litt langt, men sliter med å nå ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, BAN said:

Ideelt så skal ikke høyre hånd gjøre mer en å holde stangen. Å trekke bunndelen mot deg med venstre gir mye mer kraft en å prøve å puffe stangen fra med høyre.

Det er det jeg nå prøver å venne meg til å gjøre, men ser også på YouTube at noen bruker håndleddet, samt noen som ser ut som de tar et øksekast. Jeg har meg vansker med å venne meg til å spenne før kast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AsleB said:

En video av at du kaster ville vært suverent! Det er mye som spiller inn i tillegg til det du og BAN nevner, som i hvilken vinkel du svinger stangen og hvilken bane du gir sluken, samt hvor mye snøre du har ute før du begynner kastet, og hvor effektivt du spenner opp og slipper.

Jeg skal prøve å få filmet neste tur. Jeg spenner ikke mye, de fleste gangene jeg kaster, blir det på gamle måten jeg er vant til, å starte med stangen bak meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.