Gå til innhold
Fiskersiden

Albright/dobbel uni/fg knute, erfaringer?


Sandnes74
 Share

Recommended Posts

I går mistet jeg en torsk etter en 5 minutter lang kamp. Så torsken, og ut i fra hva jeg kunne kjenne og se, tipper jeg ca 5-6 kilo. Bruker litt mono innerst på snellen, fireline 270 meter og ca 5-6 meter mono som fortom. Når jeg mistet fisken trodde jeg mono var røket, men ser så at det var knuten som var gått opp. Dette var dobbel uni, og dette er første gang denne knuten har slitt hos meg. Valgte denne knuten da den er lett å knyte, og skal være sterk. Før jeg lærte meg uni prøvde jeg Albright en gang hjemme men den gled opp bare jeg strammet hardt, ved at mono enden gled gjennom. Jeg vil nå prøve en annen knute og lurer derfor på hvilke knuter dere bruker for sjøfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg brukte uni til uni før, men byttet den ut med enkel albright knute pga. at uni knuten ble sliten av å gå mye gjennom stangringene.

Da ryker den.

Nå bruker jeg som sagt enkel albright knute med 20 surringer.

Det er veldig viktig at sena går ut igjen samme vei som den kom inn ellers går knuten bare opp.

Knyttet korrekt har jeg aldri opplevd at den går opp.

Jeg har opplevd at fortommen på 0.28mm ryker før knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Aurejeger said:

Hei :)

Jeg brukte uni til uni før, men byttet den ut med enkel albright knute pga. at uni knuten ble sliten av å gå mye gjennom stangringene.

Da ryker den.

Nå bruker jeg som sagt enkel albright knute med 20 surringer.

Det er veldig viktig at sena går ut igjen samme vei som den kom inn ellers går knuten bare opp.

Knyttet korrekt har jeg aldri opplevd at den går opp.

Jeg har opplevd at fortommen på 0.28mm ryker før knuten.

Fortommen min har enda ikke røket. Har sett video av Albright knuten hvor den knyttes dobbelt, altså at surringene starter ved løkken og går nedover for så å snu og surre oppover igjen. Er det slik, eller er enkel Albright hvor du starter nede ved fingrene og surrer deg oppover til løkken? Kan være stang ringene som har slitt ut knuten ja.. Tenkte litt på fg også, da den er tynn, men Albright er jo lettere å knytte når man er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både dobbel og enkel Albright. Dobbel er bare dobbelt så vanskelig å få til rett og føler ikke at den er noe sterkere. kanskje over tid. Men fortommen skal da uansett byttes ofte.

Det som er viktig i tillegg til det Aurejeger nevner, er når du skal stramme knuten. hold godt i BEGGE endene av hvert snøre når du strammer den først. Deretter strammer du godt til uten å dra til stubbene. Vis du dropper den første delen her, så vil løkken dra seg igjennom surringene.

Selv bruker jeg nå enkel Albright med 10 surringer. og med 0.18 braid og 0.42 mono fortom, så ryker fortommen før knuten svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sandnes74 skrev:

Fortommen min har enda ikke røket. Har sett video av Albright knuten hvor den knyttes dobbelt, altså at surringene starter ved løkken og går nedover for så å snu og surre oppover igjen. Er det slik, eller er enkel Albright hvor du starter nede ved fingrene og surrer deg oppover til løkken? Kan være stang ringene som har slitt ut knuten ja.. Tenkte litt på fg også, da den er tynn, men Albright er jo lettere å knytte når man er ute.

Jeg bruker enkel slik at jeg går ned for å snu og surre oppover igjen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sandnes74 skrev:

Om jeg skjønner riktig bruker du da "reverse Albright"? Prøvde det en gang men syntes den føles klumpete når surret oppover igjen.. Se bilder, trodde disse var forskjellen på enkel og dobbel jeg :)

images.jpg.e5e16719de69b814f007a4b4dc9d3c75.jpg99e69e64c06e894b486a9ea1aca634a1.jpg.c63a7f6039fb4d654b0078a4c104935c.jpg

Jeg bruker denne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorvidt jeg bruker Albright eller dobbelt uni avhenger av hvor tykk mono-fortom jeg bruker. Albright fungerer best hvis fortommen er tykk (0.80+, og kanskje helst mer enn 1mm). Til vanlig relativt tynn mono, for eksempel 0.30 +/- i ferskvann bruker jeg utelukkende dobbelt uni. Og i slike tilfeller er det sjelden å oppleve at dobbel uni slites i stykker. Kontroller den ofte, og knyt om hyppig er et godt råd.  

Når man bruker Albright er det viktig å være veldig nøye, og samse knuten godt, som andre er inne på. Jeg limer ofte knuten, dette øker mest slitestyrken, men vil også redusere risikoen for at knuten glir opp. Albright knuten bygger noe, og det gjør den mindre egnet når man skal kaste (uniknuten bygger kanskje vel så mye på tykk nylon, så her har man uansett et problem?).

Det store dilemmaet er derfor hvilken knute man skal bruke når man bruker middels tykk nylon-fortom; 0.40-0.80, til "vanlig" sjøfiske. Og til såpass tynn nylon mener jeg at Albright-knuten egentlig er mindre egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tynn braid og fortom opp til 0,40 bruker jeg uni-uni og har forsket ganske mye på hvor mange surringer på hver som fungerer best for meg. Det jeg har funnet ut er at jeg kjører 12 surringer på braiden, og 5 til 6 surringer på mono\fc siden. Fukter begge godt før de strammes mot hverandre.

Allbright har jeg aldri brydd meg om. Til havfiske og kystmeite topshot kjører jeg PR knute med bobbin, eller FG knute som er mye av den samme som PR - bare at du gjør den manuell uten bobbin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

I flere år brukte jeg kun uni, alt i alt har jeg vært fornøyd med styrken. Men når man benytter seg av lengre fortommer, da tenker jeg i overkant av 2 meter. Har jeg opplevd at knuten egner seg dårlig, da det er en relativt lett å slite på både stangringer og knuten.  Dersom du benytter lengre fortommer vil jeg absolutt anbefale FG, den er den minste knuten som fins, og går derfor gjennom ringene som en drøm. Selvom dette er en mer krevende knute, så tenker jeg at i det store hele har lite å si. Da det blir mindre utskiftning av fortommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har gått over til kun å bruke FG-knute, og er kjempefornøyd! (Egentlig gått over til å bruke mest  fluorkarbon eller mono som hovedline og droppe fortom). Man må bare passe på å gjøre FG-knuten riktig, da den enten tåler alt eller ingenting (lett å oppdage ved å dra litt i sakene). Knuten funker like bra om man skjøter to sener med samme diameter eller 0.08mm multi med 1mm fortom :)

Ellers har jeg troa på å lage nye knuter med jevne mellomrom da de kan slites på flere områder over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg bruker modified Albright(den som tvinner både opp og ned) med 7 tvinninger hver vei. Veldig lavprofil og har aldri røket i knuta. Bruker 10-12ish kilo fireline og 5-6 kilo Fluorocarbon leader. Slutta helt å bruke uni to uni etter jeg lærte meg den. Om noe, så synes jeg den går fortere å knyte også. Mitt råd er å sette seg ned og øve på knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike knuter trenger trening, de første FG og PR knutene jeg laget så ikke spesielt fine ut, men de var jevne nok til å skli gjennom stangringer og røyk aldri. Idag går det litt bedre, kan fint lage topshot med bobbin i 2 meter sjø uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.