Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt utstyr


Recommended Posts

Hei!

Var med å fisket noe sjøørret nå i påsken og har fått blod på tann! 

Trenger derfor ny stang og snelle og er på jakt etter gode anbefalinger og råd. 

Er ganske grønn på område, men har sett meg ut https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster-reisestenger/beastmaster-cx-stc-270-300ml-7-21g-140834-p0000123730 som et greit utgangspunkt. Bruker forøvrig beastmaster på havstanga er godt fornøyd med den.

 

Kunne trengt noen tips ang snelle. Samt kastevekt på stang. Er 7-21g litt snaut? er det lurere å gå opp til 30g?

 

Tips mottas med takk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, kongekrepsen skrev:

Hei!

Var med å fisket noe sjøørret nå i påsken og har fått blod på tann! 

Trenger derfor ny stang og snelle og er på jakt etter gode anbefalinger og råd. 

Er ganske grønn på område, men har sett meg ut https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster-reisestenger/beastmaster-cx-stc-270-300ml-7-21g-140834-p0000123730 som et greit utgangspunkt. Bruker forøvrig beastmaster på havstanga er godt fornøyd med den.

 

Kunne trengt noen tips ang snelle. Samt kastevekt på stang. Er 7-21g litt snaut? er det lurere å gå opp til 30g?

 

Tips mottas med takk.  

Hei :)

Jeg har en Shimano Aernos på den stanga, og anbefaler den lett videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 er en fin størrelse for det fiske. Men vet ikke helt om Aernos er den snella jeg vil anbefale. Siden den er utgått og omtrent umulig å få tak i. Samme gjelder også Technium dessverre. denne er hakket bedre enn Aernos. Pr dags dato så har Baardsen.no Technium 2500 til 1500. Utenom det har jeg ikke sett den i 2500 størrelse noen plass.

Av årets nye sneller som har erstattet Aernos, Technium og Exage så er det vel ikke mange som har fått noen erfaringer med disse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kongekrepsen skrev:

Takk for anbefalingen, Aurejeger! 

Er og åpen for anbefaling av stang, men må si jeg liker de som kan pakkes godt ned iforhold til transport. 

 

Tenkte å gå for 2500 snelle. Er dette riktig iforhold til ørretfiske? :)

Jeg bruker denne:https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/aernos/shimano-aernos-1000fb-første-p4-snelle-med-x-ship-157644-p0000143668

 

Visste ikke at Aernos har utgått, men den er lett å få tak i.

Men ser det nevnes andre shimano sneller her som sikkert er vel så gode til lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nasci 2500FB, og det er en helt nydelig snelle. Kjennes mye mer ekslusiv ut enn min Aernos 2500FA - som også er en meget god snelle. 

Har BeastMaster CX STC 7-21g selv. God stang med fin transportlengde. Men den kjennes tyngre og mer "slaskete" ut enn de to-delte BeastMaster-stengene. Men om man er avhengig av kort transportlengde, så er det bare å løpe og kjøpe. Stangen (og transportlengden) er perfekt om du skal på fjelltur også. Jeg bruker min til både sjøørretfiske og ørretfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter god respons, tror jeg valget er tatt. Blir BeastMaster CX STC med Nasci snelle. Når det kommer til størrelse, er jeg enda ikke helt sikker. 

 

Vurderer 7-21g kastevekt på stang, men er redd dette blir litt smått? Er det slik at anbefalt slukvekt kan tøyes opp til 30g om nødvendig?

Så har jeg gjort meg opp noen tanker angående styrke i stang. Hva om det skulle bite på noe stort. Er det noen fare for at stangen kan knekke? 

 

 

På snelle står jeg og vipper mellom 2500 eller 3000. Stort sett ser jeg at folk anbefaler 2500 til det fiske jeg har tenkt å bruke den til.
Prismessing er de helt like. Vekta er den samme. 3000 har en utveksling på 6,2:1 mot 5,0:1 på 2500.

Ut ifra dette føler jeg 3000 gir mer for pengene, men her er jeg sannelig ikke sikker! Hva er for og imot på disse to alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.