Gå til innhold
Fiskersiden

Lading motor- ekkolodd


Bergen123
 Share

Recommended Posts

Har en mercury 25 efi 2012 mod som har gått lite. har nylig montert et nytt ekkolodd/plotter. er plaget med at den slår seg av hele tiden. i bruksanvisningen står det noe om "voltage span". hvilke område den kan jobbe innenfor. tok med mulitimeter i båten for å feilsøke litt. 

 

under litt belastning måler jeg 16.9 V når jeg måler på polene på batteriet. 

Spørsmålene blir da

 

1. er det dette som gjør at ekkolodd kutter ut?

2. dette er vel for høy ladespenning? er det da laderegulator som er gåen? motoren er selvfølgelig 5 år og 2 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig høyt ja. Bør vel stoppe på ca 14.5 V

16.9 kan nok faktisk ødelegge endel 12v elektronikk.

Hvis du kobler fra batteriet og måler direkte på kablene (IKKE HA NOE ANNET TILKOBLET) ser du fort om volt'n løper løpsk.

Kan vel fikses med en likeretter fra chlas ohlson mellom batteri og motor.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer informasjon hadde vært greit. Men jeg antar at du har sørget for at alle koblinger mellom ekkolodd/ batteri/ motor er bra, at kablene er korrekt dimensjonert etc. Jeg regner også med at du målte 16,9V mens motoren gikk (dvs ladet).

Jeg husker ikke i farta hva din Merc EFI skal lade, men fra husken mener jeg det ligger på 14,4V og maks 30A? Jeg regner med at du har et batteri egnet for slike ladestrømmer, dvs et batteri på minst 80A, helst mer og at det er et blybasert batteri.

I manualen til ekkoloddet ditt står det hvilket intervall på V det godtar, og på de fleste moderne ekkolodd kan du også legge opp tilførselsspenning som overlegg på skjermen. Sistnevnte er ikke en helt nøyaktig vitenskap, men gir deg en ide om hva som skjer og er kjekt å ha i båten siden man kan følge med på variasjonene og dermed være litt "føre var" på eventuelle kommende problemer.

Voltmeteret ditt taler dog et tydelig språk, her har du sannsynligvis en defekt laderegulator. Motoren din bør ALDRI gi så mye som 16,9V, og siden du målte på polene har batteriet dempet spenningen så den reelle ladespenningen fra motoren er sannsynligvis enda høyere enn 16,9V. Dette ødelegger batteriet ditt, så du kan nok legge til ett nytt batteri på shoppinglisten også.

Laderegulatorene i påhengere er i min erfaring elendige. De bør absolutt holde mer enn 5 år og 2 mnd, men de justerer ikke A tilstrekkelig og konsekvensen av det er kort levetid på batteriet, batteriet "kokes" og da særlig de små 60-80A batteriene folk typisk har som startbatterier. Store batterier (100+A) tåler dette mye bedre, men det tåler selvfølgelig ikke for høy V. Motoren skal ALDRI gi mer enn 14,8V, siden de færreste batterier tåler høyere spenning enn det over tid. Batterier av AGM-typen skal typisk ikke ha mer enn 14,4V, og siden 14,4V holder til klassiske syrebaserte batterier også, er det egentlig greit om regulatoren holder seg til 14,4V som maks. Typisk bør ladespenningen ligge på 14,2-14,4V for lang levetid på batteriet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. snakket med forhandler. jeg måtte nok betale 1350 kr selv for regulator da garanti var utløpt. har et biltemabatteri. husker ikke i forbifarten hvor stort det er. ledninger til batteri fra motor er orginale fra fabrikant. til ekkolodd er de riktig dimensjonert. fikk en slektning som driver elektromontasje i jobben til å montere.

kjedelig å bruke en dag på å trekke opp båten og fikse og tur i helgen utgår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del Navicoprodukter (Lowrance og Simrad) har beskyttelse mot for høy spenning. De vil da slå seg av rundt 16-18V for Lowrance og Simrad GO XSE. De fleste andre Simradprodukter vil ikke slå seg av før spenningen er over 32V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bergen123 skrev:

Jjeg måtte nok betale 1350 kr selv for regulator da garanti var utløpt.

Sjekk om den såkallte "regulatoren" ikke bare er en likeretter.

I så fall er det mulg å komme deg unna med en hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.