Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske nybegynner


Jimrune
 Share

Recommended Posts

Heisann fiskevenner!! 

Jeg har i alle år fisket med flue og dupp,men ser så gøy ut med fluefiske! 

Jeg vil bruke minst mulig penger til det første settet,så får jeg heller kjøpe meg et nytt sett om dette gir mersmak. Jeg skal brukes i ferskvann etter ørret og røye! Ser for meg en klasse 5. Har aldri tatt i en fiskestang før. Blir kjempeglad om noen kan lage et billig sett til meg,komplett med alt man trenger.

takker på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det finnes mange gode sett fra tusenlappen og oppover. Jeg vil anbefale et av disse. Nybegynnersett er som regel basert på ei lettkasta stang som ikke er altfor rask. og alt er ferdig tilpassa. Skittfiske har flere, og hvis du spør en lokal sportsforretning så kanskje disse også har.

Siden du ikke nevner pris så er det litt vanskelig. Men opptil 2000 burde bli ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kastekurs er å anbefale før du kjøper utstyr. Så kan du lese entomologi samtidig. Etter dette  kan du stikke innom ei fluefiskesjappe å be om et tilbud. De er veeeldig hjelpsomme med å gi deg input på plasser ol. 

Høres kanskje ut som en laaang vei for å kaste med en ulldott, men sjansen er stor for at du lykkes bedre hvis du tar deg god tid. 

Fiske med flue er kunst. Det er svært få ting som slår å se på en dyktig fluefisker i arbeid. Skulle vedkommende ha tweed og ei splitcanestang, så vil man dra mer damer enn en speiderleder med kassegitar:lol::lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du et sett av et kjent merke er du sikker på å få noe du ikke trenger å lure på hvis du ikke skulle få til å kaste. Det er neppe stangas feil, de fleste stenger i dag er bra. Gå på nettet og se etter kastevideoer for nybegynnere. Sønnen min lærte å kaste ved å gjøre det og han kaster bra. Jeg har sansen for Mattias Drugge som lærer. Veldig opptatt av stoppen både foran og bak og feilen "haspelfiskere" gjør når de prøver flue er å ikke sette stoppen.            Lykke til og tight lines. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

søk litt rundt, alle sett med kjente merkenavn f eks guideline, vision, scierra eller redington vil vera gode til ditt bruk som nybegynner (dvs dette er generelt gode stenger og sneller). Det finnes gode sett i dag til rundt 1500-1600,-. Søk på tester og les deg opp. 

Du kan evt kjøpe nytt seinare, eller gjera som meg å berre fortsetta å fiske med det veldig gode fluefiskesettet til 1299,- som vart kjøpt for 10 år siden.

sjekk agdars.no eller nfisk.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.