Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikator til kasting av sluk etter ørret


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Når det kommer til kastelengda, er det hovedsaklig andre faktorer enn snella som spiller inn. Om det er eneste kriteriet, har spenn /lengde i stanga og senedimensjon, samt slukvekt, mye mer og si, enn type snelle.

Når det kommer til det praktiske, foretrekker jeg noen ganger multiplikatorstang fremfor haspelen, da jeg kan sette det i fra meg og få varsel av knarr når jeg fisker med mark, bunnsøkke. I tillegg er en god multiplikator bedre å kjøre fisk med, men er sikkert smak og behag det og som alt annet. Om du foretrekker haspel er du ikke alene om det. Backlasj er noe drit, men med litt trening klarer man fint å unngå det.

 

Endret av GriseFlax
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiplikatorutstyr kan være mye lettere. Det komplette utstyret jeg bruker for slukfiske fra 4-12g veier ikke mer enn ei dyr Shimano 1000 størrelse haspel. Jeg har mye bedre kontakt med både sluken og fisk med multiplikator siden det ikke finnes noe drev som skal overføre kraft i 90 grader. Jeg synes det er lettere å fiske aktivt med multiplikator og kort slukstang. 

Det er godt mulig jeg kaster litt lenger med eksempelvis en 6g sluk med multiplikator, men det er i såfall ikke årsaken til at jeg bruker multiplikator til lett fiske. 

 

Til tungt elvefiske er situasjonen en helt annen, bare mono er aktuellt og med 0,45 mono så kaster jeg mye lenger med multiplikator. Snella er her også mye lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abbor. Når va sist gang du brukte en original butikk kjøpt multiplikator da?

Bør kanskje tilføye at de snellene er med ettermonterte "trim" deler spesifikt for å få ned vekt og friksjon kanskje. det er vel tross alt brukt en 5000 på dette også :) 

Når alt kommer til alt, så er det fint liten sannsynlighet for at vedkommende kan kaste i nærheten samme distanse med en multiplikator som med en haspel. Multiplikator krever mye trening. Og til lett fiske med tynt snøre, så er det fysisk umulig å få lavere friksjon på multiplikator enn på haspel. På tungt fiske så er det mulig. Med MYE trening og en godt kjent tommel brems og mange tusen i aftermarked deler.
også har vi det med fuglereir da. DET er jo en sikker spoiler for en i startfasen. Og der er ikke så mye snakk om , om det skjer. men mer NÅR :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwasnellene jeg bruker til det letteste fisket er tilnærmet orginale. Jeg har byttet spoleagre, men det er sannsynligvis helt unødvendig. Men dette er ikke sneller du finner i butikken i Norge, de er kjøpt fra Japan og er fabrikkutstyrt med spoler som er sammenlignbare med UT reel trimspoler. Er ikke nødvendig med aktiv tommel på disse, magnetbremsesystemene til Daiwa har blitt svært bra, profilen til bremsen forandrer seg gjennom kastet. Så i Daiwa Skandinavia sin onlinekatalog for 2017 at den beste av disse snellene, Steez SV TWS, nå skal nå være tilgjengelig i Norden, men finner ingen Daiwa forhandlere i hele tatt i Norge i fra disse sidene. Etter min mening kan folk helt uten multiplikatorerfaring få gode resultater i løpet av en halvtime med ei Steez SV eller en av de andre SV modellene til Daiwa. Bremsen i disse snellene tåler faktisk at en kaster med snert som med haspel og ikke den jevnere bevegelsen som normalt krevers med multiplikator. 

 

Jeg bruker ikke tommelen særlig aktivt på mine Ambassadeur 6500 heller. Dette er sneller med 6-stift sentrifugalbrems og magnetbrems. Jeg tar ut magneter slik at jeg bare har igjen 1 eller 2, og har justeringen på magnetbremsen i området 1-3. Viskositeten og mengden av olje i spolelagrene er også viktig, dette er faktisk viktig for bremsefunksjonen i midten til 3/4 av kastet. Med riktige justeringer og tilpasset kasting klarer jeg å holde snella på grensen til backlash igjennom hele kastet uten å måtte justere med tommelen før jeg bremser ned spolen helt mot slutten av kastet. Dette er den metoden som gir meg maksimal kastelengde. Men jeg har trent en del;), har tusenvis av timer med multiplikator. Som audiosan antydet over er det svært lite som er orginalt i mine Ambassadeur sneller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg foretrekker i 9 av 10 tilfeller å fiske med en en multiplikator, men av helt andre grunner enn kastelengde.. For å være helt ærlig er ikke ekstrem kastelengde noe jeg er interessert i. Min erfaring er at kastevekter under >7g er multipliktator topp, <7g må du bla opp hvis du skal ha noe som kaster like bra som en haspel. Derfor bruker jeg haspel til fiske med gummi uten bly osv.. ellers multiplikator. Det skal sies at jeg mener 3-4000,- for en combo er mer enn nok i  både når det gjelder økonomi og kvalitet på sakene, så velger heller å ha en del ferdig riggede slike comboer i båten enn to 15 000-komboer :)

Dvs Ikke noe problem å stå på fjellet og kaste ting og tang med en grei multiplikator. Skal du kaste 3g spinnere eller små balsa wobblere hadde jeg ikke giddet og styre med det. Så klart fortsatt mulig, men da krever det dyrt utstyr og/eller veldig gode ferdigheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.