Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til Registrering av kutlingarter?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Sammen med en kroatisk kutlingforsker, prøver jeg å få oversikt over hvilke kutlinger som finnes langs kysten, og hvor langt nord de går. Vi får ikke betalt for dette og har ingen midler, så derfor er vi avhengige av folk med interesse for denne lille fisken som synes det er artig å bidra. Kanskje kan vi også hjelpe noen med å identifisere kutlinger de har fanget eller fotografert.

 

Som dere ser av listen under, stopper 6 arter rundt 63 breddegrad og etter 68 er det bare 3 arter igjen. Er dette tilfellet eller er det på grunn av manglende registrering? De fleste norske kutlingene kan identifiseres fra gode bilder, men i enkelte tilfeller må en ha eksemplaret tilgjengelig. Tar en bildet rett fra siden i sjøen eller i et akvarie, burde de fleste artene la seg identifisere. Det går selvfølgelig også an å hive tvilstilfeller på sprit og sende dem til meg. Jeg har både tuber å sprit til formålet, og kan sende disse hvis eksemplaret ikke lar seg identifisere fra bildet.

 

Det hadde vært artig hvis noen der ute ønsker å bidra her og det er selvfølgelig helst de som opererer fra Trøndelag og nordover som er aktuelle.

 

Det vi trenger er gode bilder og gps-posisjon. Disse kan sendes til meg på rudolf@uwphoto.no

 

Vi fant jo småkutling i Øygarden i 2015, men siden det ikke er publisert noe på denne enda, ligger den ikke i listen. Og bare for å ha nevnt det: Skulle det dukke opp kutlingarter som ikke står på denne listen, vil vi svært gjerne ha eksemplaret tilsendt J

 

Norsk navn:                        Nordligste utbredelse (breddegrad):

 

Sandkutling                        71

Ulkekutling                         70 34’

Tangkutling                         69

Krystallkutling                    68

Mudderkutling                  68

Mudderkutling                  68

Piggkutling                          67 30’

Glasskutling                        63 30’

Svartkutling                        63 25’

Leirkutling                           63 30’

Bergkutling                         63 30’

Rødflekket kutling           62 28’

Spisshalet kutling             61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rudolf skrev:

Hei

 

Sammen med en kroatisk kutlingforsker, prøver jeg å få oversikt over hvilke kutlinger som finnes langs kysten, og hvor langt nord de går. Vi får ikke betalt for dette og har ingen midler, så derfor er vi avhengige av folk med interesse for denne lille fisken som synes det er artig å bidra. Kanskje kan vi også hjelpe noen med å identifisere kutlinger de har fanget eller fotografert.

 

Som dere ser av listen under, stopper 6 arter rundt 63 breddegrad og etter 68 er det bare 3 arter igjen. Er dette tilfellet eller er det på grunn av manglende registrering? De fleste norske kutlingene kan identifiseres fra gode bilder, men i enkelte tilfeller må en ha eksemplaret tilgjengelig. Tar en bildet rett fra siden i sjøen eller i et akvarie, burde de fleste artene la seg identifisere. Det går selvfølgelig også an å hive tvilstilfeller på sprit og sende dem til meg. Jeg har både tuber å sprit til formålet, og kan sende disse hvis eksemplaret ikke lar seg identifisere fra bildet.

 

Det hadde vært artig hvis noen der ute ønsker å bidra her og det er selvfølgelig helst de som opererer fra Trøndelag og nordover som er aktuelle.

 

Det vi trenger er gode bilder og gps-posisjon. Disse kan sendes til meg på rudolf@uwphoto.no

 

Vi fant jo småkutling i Øygarden i 2015, men siden det ikke er publisert noe på denne enda, ligger den ikke i listen. Og bare for å ha nevnt det: Skulle det dukke opp kutlingarter som ikke står på denne listen, vil vi svært gjerne ha eksemplaret tilsendt J

 

Norsk navn:                        Nordligste utbredelse (breddegrad):

 

Sandkutling                        71

Ulkekutling                         70 34’

Tangkutling                         69

Krystallkutling                    68

Mudderkutling                  68

Mudderkutling                  68

Piggkutling                          67 30’

Glasskutling                        63 30’

Svartkutling                        63 25’

Leirkutling                           63 30’

Bergkutling                         63 30’

Rødflekket kutling           62 28’

Spisshalet kutling             61

Blir sikkert flyttet endel grenser her , men svartkutling og bergkutling har jeg fått mye av hjemme i Osen kommune. 64.30'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er utbredelse artene har, hvordan de flytter seg, hvor fort svartmunnet kutling sprer seg opp tyske elver, påviser/finner nye arter (sist i 2015), inteaksjon mellom forskjellige arter og dyregrupper etc. etc. Egentlig utrolig mye å forske på siden dette ikke er kommersielle arter som er dårlig kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 26.4.2017 at 7.25, Rudolf skrev:

Ja, regner med at det vil bli litt endringer. Har du bilder av kutlingene du kunne sende til meg?

Veeldi seint svar men her er svartkutling fra Osen rykende fersk.  Regner med å få berg i morgen hvis du fortsatt vil ha bilder? 

DSC_0260.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en del bergkutling i strandnot-trekk i Bispøyan utenfor Hitra - på 63 35, som bare er såvidt nord for din 63 30 og syd for registreringene i Osen. Ikke kjempemye, men på flere lokaliteter. Og stort sett der man ville forvente å finne den, på litt skjermete lokaliteter med innslag av sand/grusbunn. Vi kastet not etter tangkutling på "typiske tangkutlingplasser" og fikk bare bergkutlingen som bifangst noen steder.

Jeg forsker på kutlinger (primært tangkutling) og det er ganske mye forskning på de mest gruntlevende kutlingartene i Norden (sandkutling, leirkutling, tangkutling, svartkutling). Men nesten alt er økologi/atferd/evolusjon, der kutlingene er "modellarter" for mer generelle problemstillinger.  Men jeg tror ikke noen av dem/oss har jobbet systematisk med utbredelse (skjønt vi vet litt om utbredelsesgrenser i Østersjøen).

Lurer på om vi ikke fikk noen svartkutling også, men det må jeg sjekke papirene for å finne ut.

Er interessert i nord-grensen du oppgir for tangkutling - 69 grader. Er den basert på nyere funn, eller "bare" gammel litteratur (fex Johnsen 1945) som sier "nord til Vesterålen"? Mener å huske at Sigerfjord er den nordligste lokaliteten som nevnes i den artikkelen - og det er på 68 38 (registrering seint på 1920-tallet tror jeg).

Hvis du kjenner til ferske tangkutling-observasjoner fra Helgeland og nordover er jeg veldig interessert, og særlig "helt i nord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.