Gå til innhold
Fiskersiden

Brungylt eller bergnebb?


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Rage skrev:
17 minutter siden, Afre skrev:

Kaster inn en brannfakkel her men venter litt med å finne frem popcorn. Kan det også være en rødnebb. Mener jeg skimter tre svarte prikker bak ved halen

Nja. Er vel heller en mørk flekk nærmest halen, mens området lengre frem er brunfargen mellom de hvite strekene/feltene. Rødnebb har gjerne er sterkere rødfarge, syns det er lett å kjenne igjen disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Martin Lopez skrev:

Sorry , ikke brungylte i mine øyne og inntil det motsatte er bevist . Hva var vekta og lengden ?  

 

Får ikke bevist noe mer enn det du ser på bildet dessverre. Vekta var 140g og lengda tok jeg ikke. Fisken ble tatt for 3 år siden.

Men hvis jeg sammenligner med bildet til Rage, hvor form/farge er lik, de hvite flekkene langs ryggen samt mørk flekk på halen, og linja som går langs fisken (som jeg syns er tydeligere hos brungylten), så heller jeg mest mot brungylt(gitt at Rage sine fisker er brungylt;) Regner dog med han vet hva han snakker om med over 100 arter på samvittigheten, og over 100 brungylt.

Men er veldig enig det er mye likt, derfor skjønner jeg godt ulike synspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Cinquedas skrev:

Får ikke bevist noe mer enn det du ser på bildet dessverre. Vekta var 140g og lengda tok jeg ikke. Fisken ble tatt for 3 år siden.

Men hvis jeg sammenligner med bildet til Rage, hvor form/farge er lik, de hvite flekkene langs ryggen samt mørk flekk på halen, og linja som går langs fisken (som jeg syns er tydeligere hos brungylten), så heller jeg mest mot brungylt(gitt at Rage sine fisker er brungylt;) Regner dog med han vet hva han snakker om med over 100 arter på samvittigheten, og over 100 brungylt.

Men er veldig enig det er mye likt, derfor skjønner jeg godt ulike synspunkter. 

Vekta fjerner tvilen , med mindre at det er ny NR på bergnebb. Da sier jeg også brunngylte , og ja disse er veldig like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Cinquedas skrev:

To øverste er brungylt og nederste bergnebb? Som du sier, uten vekt eller se in real, er det vanskelig å se.

Det stemmer . Vekten er ikke på bildene , men lengden og fargene på fisken tilsier at de to øverste er brungylte og den nederste bergnebb .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere diskuterer slik at dere blir klare over forskjellene.

Men altså. Du har en 100 prosent sikker brungylt på lista di.

De svarte feltene på ryggfinna er en klar indikator. Bergnebb har feltet foran, og brungylt bak, og selvom jeg ikke har fått like mange brungylt som rage, pleier jeg å se etter hvilke indikatorer som forandrer seg utfra plass fisken taes på, og denne har jeg aldri sett noen variasjon på. 

Vekt er aldri en sikker indikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.