Gå til innhold
Fiskersiden

LiFePo4 - Seriekoblet batteriformue (24V) krever spesiell lader?


MaxMekker
 Share

Recommended Posts

Batterier: 2 stk seriekoblede LiFePo4 100Ah for å oppnå 24V.

Utfordring: Finne best egnede lader til billigst mulig pris.  Gjerne en lader som kan lade batteriene både separat og i parallelkobling (12V), og mens de står i seriekobling (24V).

Kandidater:  Av ladere som kan lade både 12V og 24V har jeg kun funnet ett merke innen overkommelig pris, og det er Noco Genius.  Jeg har også kikket på f.eks CTEK og Victron, men ingen av dem har ladere som kan lade begge spenninger i samme lader.

Jeg har sett på følgende 3  Noco modeller: http://skanbatt.no/batterilader/noco-batteriladere/?features_hash=6-47

Noco Genius G7200EU til rundt kr. 1000,-
Noco Genius G15000EU til vel kr. 2000,-
Noco Genius G26000EU (usikker på pris, men uansett over det jeg ønsker å bruke på en lader)

Overnevnte ladere oppgis alle å ha "Lithium Mode" for lading av lithium-batterier.  På Noco's nettside beskrives denne på følgende vis:

Quote

12V Lithium Mode

Designed for charging lithium-ion batteries that include a battery maintenance system (BMS), including lithium iron phosphate batteries.

 

Merk at ovenstående beskrivelse har overskriften "12V Lithium Mode" og ikke "12V/24V Lithium Mode", noe jeg opplever merkelig gitt at det er en lader som oppgis å kunne lade både 12V og 24V.

Se f.eks produktbeskrivelsen for G7200: https://no.co/g7200

Kilde til forvirring:

(1) Jeg ser at det kan veksles mellom 12V og 24V, men "Lithium Mode" ser ut til å kun være gjeldende for 12V lading av enkeltstående 12V-batterier eller 12V lading av flere parallellkoblede sådane.  Jeg tolker det slik fordi ingen informasjon om "Lithium Mode" sier noe om lading i en 24V konfigurasjon, og selve apparatindikatoren for "Lithium Mode" er kun merket med 12V.

Betyr dette at laderen kun er beregnet på 24V lading av ANDRE typer batterier, mens for lading av lithium batterier så må det gjøres på 12V?

(2) "Designed for charging lithium-ion batteries that include a battery maintenance system (BMS)".  Jeg er klar over at lithium batterier kommer i forskjellige konfigurasjoner, noen kan seriekobles mens andre IKKE kan seriekobles.  Mener også å ha hørt at lithium batterier beregnet for seriekobling også har en annen type BMS enn lithiumbatterier som IKKE kan seriekobles.

Kommuniserer disse laderne med disse varianter av BMS, og vil dette fungere i en 24V seriekobling?  Jeg spør om dette for å sikre meg at jeg ikke raserer en formue i lithiumbatterier ved å forsøke å lade dem i 24V seriekobling.

(3) Så om hvor mye Amp disse ulike modellene leverer: Noco Genius 7200EU vil økonomisk være et attraktivt valg, hvis den ellers er i stand til å lade mine lithium batterier både i 12V og 24V konfigurasjoner. Jeg kan ærlig talt ikke se så enormt mye teknisk forskjell på denne og dyrere varianter, bortsett fra hovedsakelig hvor mye ampære de ulike leverer.  Er G7200EU for pusken?  Jeg har fått en anbefaling på G26000EU, noe som får meg til å lure på hvorfor jeg trenger en slik dyr lader, hvis G7200EU kan gjøre jobben?

Jeg har også sett på både CTEK og Victron, men kan ikke se at noen av disse kan lade både 12V og 24V i en og samme lader.  En kan kjøpe samme modell i to forskjellige utgaver ja, en 12V og en 24V, men ingen av dem kan lade begge spenninger i en og samme lader.  Har jeg rett i det?

Hvilken lader anbefaler dere til 12V/24V lading av lithium batterier?  Er det andre viktige hensyn ved. lading av lithium batterier jeg burde vurdere, som jeg ikke har fått med her?

Er klar over at en i "værste tilfelle" kan klare seg med en 12V lader ved å parallellkoble batteriene hver gang de skal lades, og deretter seriekoble dem igjen for bruk, men håper å finne en lader som gjør at jeg slipper den omkoblingen hver gang, og en lader jeg kan være 100% på ikke skader skader batteriene eller BMS i 24V konfigurasjon.

lithium-mode.jpg

Endret av MaxMekker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt svar utover det du allerede har funnet ut. Hovedpoenget med "Lithium mode" er i praksis at laderen skal sparke i gang selv om batteriet viser 0V over polene. BMSen i batteriene kutter som kjent spenningen dersom batteriet er så tomt at det er fare for skade, og mange ladere nekter plent å starte hvis de ikke merker at det er noe liv i batteriet. Neste steg i modusen er sannsynligvis at den ikke lader så hardt som på blybatterier, Lithium kan være følsomme for hard lading, så sannsynligvis er syklusen "snillere" der.

Men man må nesten spørre produsenten for å få et tilnærmet spikret svar. Ikke minst er det greit å kunne vise til svaret man fikk, dersom det uansett går skeis, som du sier koster disse batteriene en hel del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Grunnen til at litium mode går bare på 12v er sannsynligvis at bms-systemet ikke kan forholde seg til to batterier samtidig. Dette er et intelligent ladesystem, og hvis batteriene er i litt forskjellig lademodus, så kan systemet skade det ene under vedlikehold av det andre. Nå har ikke jeg erfaring med disse bateriene, men generelt så er lading av seriekoblede batterier problematisk. Hvis du f.ex bruker 12v fra det ene samtidig som du bruker 24v som hovedstrøm, så vil batteriene etterhvert få litt "skeiv"lading, med det resultatet at det som har minst strøm lurer laderen, og det med mest får for mye lading og koker. Jeg går ut fra at det samme kan skje med litiumbatterier. Det beste vil nok være to ladere av den billigste, en på hvert batteri. Dette går greit så lenge du har hovedbryter og kan koble ut batterisettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @cannonbang og @erik
I det man hører forskjellig fra ulike leverandører, så tenkte jeg at en forumpost kunne bidra til å få frem evt. kunders egne praktiske erfaringer.  Erik minnet om et viktig poeng, nemlig å likevel spørre leverandøren direkte, slik at man har et svar å vise til om noe skulle gå galt. Dette har jeg nå gjordt og fikk følgende svar fra skanbatt.no

 

Quote

 

"Til våre lithium batterier kan du fint bruke en vanlig elektronisk lader med AGM modus. Dette fordi vi har satt opp batteriene våre til å ha samme ladespec som våre AGM batterier. I 12V system skal de ha mellom 14,4V og 14,8V på bulk og under 13,8V på float. Dette møter Noco laderen du har sett på greit i både 12V og 24V.

Mange lithium batterier tåler ikke vedlikeholdslading, derfor har f.eks Noco en egen modus til disse. Denne lithium «mode» er kun på 12V og eneste forskjell er at laderen slår seg av når batteriet er full (i stedet for å gå på vedlikehold) Våre batterier kan fint stå på vedlikeholdslading under 13,8V så derfor kan fint både 12V og 24V normal modus brukes på disse laderene."

 

Jeg fikk ikke avklaring på spørsmålet om en Noco Genius G7200 https://no.co/g7200 kan klare jobben like bra som den mye dyrere G26000.  Er det noen god grunn til at jeg ikke skulle velge den billigste G7200?  Jeg kan forestille meg at ladingen kan ta lengre tid med den billigste varianten, men den klarer vel å lade opp 2 stk 100ah i løpet av noen nattetimer slik at de er klare til bruk neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt nøyere på spesifikasjonene på laderne nå, måtte scrolle en mil eller to nedover så dukket det opp noe du bør merke deg. Rent teknisk vil 7200 fungere, den bruker bare lengre tid siden den gir 7,2Ah ved 12V. Tenker vi at natten er 10 timer "rekker" den med andre ord å putte inn 72A i ETT 12V-batteri under optimale forhold. Du har dog to, merk at den bare gir 3,6A ved 24V, og at Lithium er mer utsatt for lave temperaturer enn bly (i det minste rent teoretisk) og man må derfor være mer tålmodig ved lading i lave temperaturer. (Man kan ikke bare øke ladespenningen slik man gjør med blybaserte batterier, for BMSen kutter ut hvis V blir for høy.) Jeg hadde nok gått opp et hakk for å være sikker på at batteriene er klare neste dag. Du trenger i praksis en lader som gir mer A. 

For å være enda litt mer kjip, så sier spesifikasjonene noe om at 7200 kan lade ett batteri som viser så lavt som 2V. Vær obs på at et tomt batteri med BMS vil vise 0V. Er du sikker på at denne laderen vil sparke i gang da? Jeg ser ikke noe om at den drar i gang hvis sensoren i laderen måler 0V på polene. Jeg antok i ett tidligere svar at den vil det i "Lithium mode", men det hadde jeg prøvd å få bekreftet før jeg dro kortet.

BMS er en flott ting, men den gjør også at man kan kaste endel av de tommelfingerreglene man kjenner fra blybaserte batterier ut vinduet. :) Som svaret ditt viser kan en BMS settes opp på flere måter så man MÅ vite hvordan akkurat DEN skal ha det. 

En litt dårlig trøst for oss som holder på med dette nå. Men Blåtann er på full fart inn i batterier i "fritidsprisklassen", både på batterier og ladere. Om noen år vil batteri og lader kommunisere med hverandre fult ut og fikse det meste selv. Jeg har et mindre 20A-batteri jeg tester om dagen med Blåtann. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, og takk for kjempehjelp i ovenstående kommentar og at du tok deg tid til å studere specs.  Det hjalp meg til å forstå at G7200 vil bli alt for slappe greier til mitt bruk. Jeg må nok opp i en kraftigere modell.  Skal også dobbelsjekke vedr. kickstart.  En må jo tro at dette vil fungere i "Lithium Mode" når de annonserer med en slik funksjon, men lurt å få det sikkert avklart.  En må kanskje i et slikt ekstremt tilfelle akseptere å lade i 12V konfigurasjon, men det er til å leve med.  Regner ikke med at jeg vil kjøre batteriene tom hver gang.  De skal drive en MotorGuide :-)

Liker også tanken på batterier m/blåtann, når man først skal fleske til.  Men jeg har så mye annet i handlekurven som sloss om å få komme med innen rammen av totalsummen jeg skal bruke, så jeg må nok vinke farvel til blåtann i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen litt pussig greie jeg ser fra min egen testing, og som taler for en lader med mer trøkk.

Jeg har som nevnt et 20A TopBand. Jeg har prøvd å lade det med flere av laderne mine. Jeg har ladere i ymse størrelser men den største 12V er "bare" 8A. (Mine største blybatterier er på 100A og dermed holder den laderen for mine batterier, jeg har større 24V-lader som jeg bruker når jeg har to 100A koblet med hverandre i båten.) Hvis jeg bruker en av de mindre laderne, en Biltema-variant som gir maks 2A, stopper ladingen av 20A-batteriet på 99%. Dette skjønner jeg ikke helt, men har opplevd det to ganger nå. Kobler jeg på en kraftigere lader får jeg inn den siste prosenten, og står den kraftigere laderen på fra start går batteriet jevnt opp til 100%. Jeg tenkte å spørre importøren (Gylling) om dette etterhvert, jeg vil ha mer enn mine 3-4 sykluser å teste på før jeg spør så det ikke bare er en "bugg" jeg ser. Dette er ved lading i kjelleren ved ca 18 grader, dvs to grader under det TopBand angir som ideelt.

 

Tanken med dette batteriet er å mishandle det, se hvor lenge det holder selv om jeg gjør alt man ikke skal. Med blybatterier og den bruken jeg har nå vil erfaringsmessig levetiden være et par år maks. Jeg vil finne ut hvor mye et svindyrt (for det er det) batteri egentlig tåler av mishandling. :) Tanken er selvfølgelig å bruke tilsvarende batteriteknologi over hele linja hos meg, men da snakker vi mange titusen kroner så da skal det jaggu holde noen år også.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.