Gå til innhold
Fiskersiden

Ikke en eneste fisk i hele Skarnsundet - tips?


larsjorgen
 Share

Recommended Posts

Var ute med splitter ny stang i dag, men så ikke snurten av en tørrfisk en gang. 

Men så er jeg ikke så dreven på dette her heller da - lodd nederst, 60-70 cm snøre, krok med en svær reke, nye 60-70 cm, ny krok med reke, en halv meter snøre til, og så overgang til multien på stanga. 

Er dette heeeelt på bærtur?

Endret av larsjorgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et enkelt og greit oppsett, som bør levere litt fisk. Regner med du fisker fra båt?

Gå gjerne litt ned i krokstørrelse/agn også, og prøv gjerne å legge til bom+slep også. Ellers synes jeg at makrell er et enda bedre allround-agn, enn reke. Men begge to er klassikere som agn, både alene og i kombinasjon.

 

To enkle takkel som kan fiskes fra både land og båt, hver for seg eller som en kombinasjon, er disse på bildet:
 

Figur2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fra båt, nei, siden det er snakk om kystmeite.. 8-) 

Er varianten med to opphengere jeg brukte.. Men ikke perler og slikt da, bare en reke. Glidebom/slep er oppskrift på å sette fast i fjorden her - har prøvd det før og mistet en del utstyr. 7-er krok, er det så stort da? Jeg er jo ute etter fisk med litt størrelse, og det er jo tatt veldig stor fisk i fjorden her - har da også fått en del på denne krokstørrelsen.

Hvor stort agn bruker du når du fisker med makrell? Har tatt lange på makrellbiter på 20-22 cm, med 3 stk 7-er kroker langs fisken.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell neste gang da. :) Men hvor store biter bør man bruke? En av grunnene til at jeg kjøpte surfstang var jo for å kunne kaste langt uti bekken her, på dypet, der de store fiskarna bur.. 

Edit: Er forresten makrell i blokk fra Kiwi helt på trynet, eller burde det funke? Sjelden å få makrell på kroken her omkring..

Endret av larsjorgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, larsjorgen skrev:

Ikke fra båt, nei, siden det er snakk om kystmeite.. 8-) 

Er varianten med to opphengere jeg brukte.. Men ikke perler og slikt da, bare en reke. Glidebom/slep er oppskrift på å sette fast i fjorden her - har prøvd det før og mistet en del utstyr. 7-er krok, er det så stort da? Jeg er jo ute etter fisk med litt størrelse, og det er jo tatt veldig stor fisk i fjorden her - har da også fått en del på denne krokstørrelsen.

Hvor stort agn bruker du når du fisker med makrell? Har tatt lange på makrellbiter på 20-22 cm, med 3 stk 7-er kroker langs fisken.
 

Hehe, så ikke hvilket delforum tråden lå i.. :D

Skal du ha stor fisk, så skal du selvsagt ikke være redd for å gunne på med store agn og krok. Absolutt veldig fine muligheter i Trondheimsfjorden for store eksemplarer av en rekke arter. Fikk bare inntrykk av at du ville ha fisk generelt, og da kan det være greit å gå litt ned i krokstørrelser. Om du er innom Trondheim, er det mange Asia-matbutikker som selger hel frossen makrell. Klart bedre enn Kiwi sin filetvariant, selv om den funker til nøds.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.