Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i større vann


psaleh
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny i gamet, og ønsker gjerne noen tips om ørretfiske i større og dypere vann. Har fisket en del småfisk fra land i mindre vann, men tenkte jeg skulle prøve meg på større fisk, og gjerne fra båt.

Hvordan oppfører ørreten seg i vannet, og hvor liker den seg?

Jeg har innrykk av at mindre fisk (<500g) liker seg godt på grunnene vann, men hvordan er det med større fisk (>1000g)? Hvor og hvor dypt pleier den å være?

Skulle også gjerne hatt tips til en god wobbler eller to.

På forhånd takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2017 at 8.13, erik skrev:

Hva finnes av agnfisk i vannet?

Hei,

Det ene vannet jeg hadde i tankene er delvis brakkvann, og med mudderbunn. Det jeg kjenner til av liv i vannet er stiklinger (Stingsild) og reker.

Det andre vannet jeg tenkte på var skogseidvatnet i Fusa. Her kjenner jeg ikke til forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enkelt sagt blir ikke en ørret stor av å bare spise mygg. Årsaken til at jeg spør er valg av metode og "agn". Ditt inntrykk av stor og liten ørret og hvor de oppholder deler jeg, i det minste på dagtid.

Min ørret jakt på større flater baserer seg på dorging, primært med woblere men også tidvis med angfisk (montert i egne skaller som egner seg for dette). Størrelsen på woblerne tilpasser jeg nogenlunde til antatt byttefisk, alt fra 4-5cm i vann med ørekyte eller stingsild og opp til 20 i vann med sik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.