Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaring med kort(?) karpestang


Gjest
 Share

Recommended Posts

Begynte med artsfiske i fjor og planla at karpen skulle stå for tur nå i sommer. Tenker derfor ikke å bruke all verden av penger på dette siden jeg nok ikke kommer til å returnere til dette spesifikke fisket så alt for ofte.

Av de stengene jeg så på Skittfiske var det en Okuma Carbonite Bomb 10'  som virka grei. Den tar opp til 55g, er tredelt(blir nok en del reising) og koster bare 450kr, men er dessverre bare 10 fot. Har null peiling på karpefiske, så vet ikke hvilken kastelengde 10 fot gir meg. Spørsmålet er om dere tror 10 fot holder eller om dere eventuelt har forslag til andre 3-delte(og helst billige) stenger.

Tar gjerne forslag på sneller (og kanskje en stor håv) også, om noen har gode tips eller råd. Har avkrokingsmatte, tang og slikt, så fisken bør nok ha det bra om han bare biter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt min største karpe på ei 9-fots slukstang (mark og mais på dupp), så du har sikkert ei stang som duger ifra før.

However... Jeg har to 12-fots karpestenger og minst en av dem er alltid med på "artsfisketurer". Ei lang karpestang som kan lempe 100gram eller mer og en baitrunner snelle er ikke dumt å ha i arsenalet, enten du skal fiske karpe eller du skal på andre eventyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset!

Kan prøve å legge inn litt penger i snelle.  Regner med at det som gjør surfstengene så billige er at de er "kjedelige" å kjøre fisk på og ikke at de lettere kan knekke? 

Okuma G-Force Surf 13' 100-250g - 292kr

Shimano Baitrunner DL 6000 RB - 1499kr

Kjøper 2-3 sett - bør jo fungere fint til kystmeite også.

Slenger på en håv Scierra laksehåv - 449kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.