Gå til innhold
Fiskersiden

Multifilament og fremgangsmåte


Dolven
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

heisann   

Der er flere typer multifilament snøre, men generelt så er det bare noen få ting å tenke på. 

Knuter er veldig viktigt å tenke på. Mono knuter går ikke alltid  like bra med multi.

Tilslag må gjøres litt forsiktigere med multi siden der er veldig lite strekk i senen.

Hugg føles også veldig brutale med multi. 

De tåler(som regel) lite før de fliser og ryker.(stener,skarpe kanter og slikt)

Men ellers fisker du som normalt. Multi har lengre levetid enn mono. Siden de er tynnere enn mono(med tiilsvarende styrke) så kan du få mye mer snøre på snellen. Siden der er lite strekk så føler du sluken og agnet mye bedre også. 

Håper dette hjelper litt.

Endret av jokalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet multifilament brukes om litt forskjellige snører, men generelt synes jeg det er fine greier. Høy bruddstyrke vs diameter gir lange kast, og "skjærer" vannet bedre. Lite minne gir mindre tull. Lite/ingen strekk er også noe som ofte argumenteres med, og jeg liker ofte dette selv... Men mener selv IKKE at mindre strekk ALLTID er bedre, det er litt avhengig av teknikk. Akkurat som en ultrarask aksjon heller ikke er det beste alltid, og f.eks. ikke noe som virker like populært i Norge på ørret-stenger... Derimot mener jeg helt klart at superline er en stor fordel om man bruker lange stenger med halvslapp aksjon... Men nok om det.

Det kan være verdt å bruke en fortom ved bruk av multi, av flere grunner. Vil ikke gå inn i diskusjonen om den ulike fisken blir skremt av multifilament, men det er uansett fort gjort å flise opp slikt snøre når det gnis mot steiner osv. Bruker selv som oftest fluorcarbon fortom fra spole. Stål/titanium kan være lurt ved gjeddefiske.

Videre bør man bruke solide knuter, da snøret gjerne er glattere enn mono. Bruker selv dobbel palomar og FG-knot til skjøting, har aldri noen problemer med dette. Uni og dobbel uni-knute har jeg erfart at kan gå opp (kritisk ved Nanofil, Nanobraid ol.)

Ellers, som jokalle nevner, kan man gjerne ha et multifilaments-snøre vesentlig mye lenger enn  nylon/fluorcarbon, om man tar vare på det. Tar blant annet ikke skade av sollys. Hvis det begynner å bli slitent kan man snu det rundt på spolen så man bruker andre enden. På haspelsneller bruker jeg backing av nylon i stedet for å bruke flere hundre meter med dyr multifilament. På multiplikator kan det være en fordel å bruke tykk multifilament backing, pga lav vekt.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.