Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

har nå lest den nye boka til Lars Nilssen utgitt på Vega forlag; Ørret - om innvandringshistorien til Norges nasjonalfisk; om hvordan arten har blitt mer eller mindre systematisk spredd opp gjennom historien, og om alle problemene som har fulgt med. Dette må være en av de viktigste fiskebøkene noen gang utgitt på norsk. Veldig interessant historie og fascinerende lesning, der man får et detaljert innblikk i hvordan mennesket har forsøkt å manipulere naturen til egen nytte og vinning. Jeg må understreke at jeg ikke er ensidig negativ til alt som har skjedd, og er heller ikke noen fanatisk motstander av å manipulere naturen til egen nytte; forutsatt at man faktisk bruker kunnskapen man har på riktig måte. Men det har slett ikke vært tilfelle bestandig, som Nilssen så grundig dokumenterer. Og dette er slett ikke bare etterpåklokskap. Mange av tiltakene har åpenbart blitt gjort mot bedre vitende, for å pleie en eller annen agenda.

Hvis man tar på seg de kritiske brillene er det et par ting man kan henge seg opp i. For det første kunne Nilssen kanskje ha gått lenger inn i problematikken rundt rotenon, og at gevinsten av dette har vært ytterst begrenset, til en veldig høy pris (totalt har Norge brukt ca 1 milliard kroner på dette, penger som til dels har gått til kokainbaroner i Sør-Amerika...). Han kunne også ha skrevet (enda) mer rundt dette med stedegenhet. Det er fornuftig med et relativt strengt regime, men norske myndigheter har kjørt dette prinsippet alt for konsekvent, mye lenger enn biologiske argumenter skulle tilsi. ALLE bestander har godt av LITT genetisk innblanding utenfra.

Og til slutt en pussighet. Han påpeker at mange norske vann og elver i moderne tid har blitt invadert av fluefiskere som har bidratt til å ødelegge bestander (på tross av at de praktiserer C&R). Mulig dette er et forsøk på selvironi, men den sliter jeg med å finne. For Nilssen har da vitterlig en stor del av "æren" for at fluefiske har fått en kraftig oppsving i engere kretser gjennom sine skriverier og filmer. Og filmene har jo bidratt til slike "invasjoner" fordi det gjennom disse har blitt avslørt hvor perlene ligger. Nilssen har også fyrt kraftig opp under denne parodisk ensidige fluefiskekulturen gjennom sin nedlatende tone overfor andre metoder, i alle sine skriverier. Jeg har ingenting i mot fluefiske per se, og fisker selv med flue, men er samtidig pragmatisk og forsøker å bruke den mest hensiktsmessige sportslige metoden der og da. Hvorfor gjøre sportsfiske vanskeligere enn det er? Her mener jeg Nilssen har et "forklaringsproblem"! ;)

Men uansett, boka til Nilssen er veldig flott og velskrevet. Terningkastet lander på en soleklar femmer! Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.