Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt Ekkolodd


Storseien
 Share

Recommended Posts

Hei fiskevenner! Før helgen gjekk min far til innkjøp (spontant) av et raymarine dragonfly 7. Vi hadde egentlig planlagt å kjøpe et garmin striker 7 dv da dette virket som et greit ekkolodd til våres bruk, og med mulighet for å oppgradere svinger dersom vi følte behovdt for det. 

Jeg leste litt på forumet her om dragonfly 7 og fant ut at dette var ikke ekkoloddet for oss, da det skal brukes til å lete etter fisk (torsk og sei i hovudsak) fra 50-150 meter dybde. Gjerne dypere og. hehe :)

Jeg ringte forhandleren min far kjøpte ekkoloddet fra, og spurte pent om det var mulig å få en slags avtale der vi kansje kunne få tilbake litt av pengene og halvparten tilgodelapp (50-50), men det var kun mulig å få tilbake dette som tilgodelapp. 

Desverre så har denne forhanleren kun 2 ekkolodd i denne prisklassen, så det ble å bytte i et humminbird helix 7 chirp gps gen2. Er dette et greit ekkolodd som klarer å ta opp stimer med sei i 4-10kgs klassen på 100-150 meter? Vil dette ekkoloddet gjøre jobben greit? Var det et dumt valg å bytte det inn med dette? Noen erfaringer med noen av ekkoloddene?

Takker for alle innspill på forhånd :)

Endret av Storseien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På litt større dybder, dvs ala det du er borti, er selve ekkoloddgiveren (dingsen i vannet) avgjørende. Desto dypere man ønsker prestanda, desto mer avgjørende blir ekkoloddgiveren. Om man bruker 100.000 på ekkoloddet og 700 på giveren, er ca 95.000 av de pengene bortkastet om målet er å fiske på 100 meters dyp. 

De giverne som følger med er typisk beregnet på ganske grunt vann, og er billige. Dvs ikke veldig følsomme og med vid konevinkel. Humminbird Helix kan fungere på 100 meter, men det avgjørende er med andre ord hvilken ekkoloddgiver du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 150m må du minimum på en Lowrance med 50/200 kHz svinger. Dette er det rimeligste jeg vet fungerer på slike dyp. DragonFly og Humminbird ville jeg holdt meg unna for større dyp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er desverre ikke så mye å få gjort med det nå....
Men om det står mellom : (HELIX 7 CHIRP GPS G2N) og (HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N)

Vet at sistnemte har DI men hva er forsjellene på svingern og konevinkel osv? vil standard-sonaren rekke like dypt?  Hva tror dere er det beste for den bruken jeg nevnte? Igjen tusen takk for tiden deres. Blir verdsatt stort! :):)

http://www.humminbird.com/Products/HELIX-7-CHIRP-GPS-G2N/

http://www.humminbird.com/Products/HELIX-7-CHIRP-DI-GPS-G2N/

 

Endret av Storseien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg kupper litt tråden her, men jeg har et rimelig Lawrence Hook4 Chirp som jeg kjøpte til en 50/200 HDI svinger til etter anbefalinger her. Bruker dette på en åpen 15 fot båt til sjøfiske.
Fisker normalt bare ned til maks 100m.
Dette har fungert helt fantastisk strålende når jeg ikke har andre båter rundt meg. Men merket under torskefisket i vinter at det ble veldig forstyrret når det ble tettere rundt meg. Kompisen min med større båt og Lawrence HD lodd merker ikke noe til slike ting (jeg bruker å være med der).
Det vises som vertikale streker. Ekko av fisk vises mye dårligere eller ikke i det hele tatt, men bunnlinjen blir der gjerne.
Er der noen tips til hvordan en kan minske slike forstyrrelser ?
Skal også sies at jeg ikke bruker Chirp noe særlig. Synes ren 50/200 gir bedre resultater.

Dette er som sagt bare et problem under vinterfiske der vi ligger tett på torskestimer. Ellers er loddet og svingeren fantastisk til en billig penge. Jeg bruker også kompisen min sitt HD7 med bunnmontert metallsvinger og det er jo så klart bedre, men ikke veldig mye skal sies.
Og det å ligge limt på stimer med fisk med en åpen jolle er mye lettere enn en større båt med drift.

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off.. Spurte de om de kunne bestille inn lowrance elite ti, men hadde ikke lowrance som leverandør lenger. Raymarine a67 var ikke listet på hjemmesiden deres. Vurderer  å høre om de kan bestille inn airmar tm150m, så kan jeg hvertfall kjøpe giver hos de. Å heller ha litt tilgode å bruke på fiskeutstyr ellers.. Kan jeg bruke denne givern på lowrance ti? Eller en annen lowrance modell i samme ca samme prisklasse? Er litt rart de ikke selger lowrance lenger når de har den både på sin nettside og i kattalogen deres fra 2017 :(

 

www.bestmarin.no/produkter/?ProdNo=6973292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance trenger en spesialverjon av TM150, kan ikke bruke andre varianter. 

50/200 kHz HDI er bedre til ditt bruk enn TM150 pga mye trangere signalkon. 

Simrad GO XSE kan du også velge, tilnærmet identisk med Elite Ti. Merkelig at de ikke har Lowrance, da de har både Lowrance og Simrad produkter på nettsidene sine. Noen butikker har Lowrance og Simrad på lager, i hvilken butikk har du handle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance trenger en spesialverjon av TM150, kan ikke bruke andre varianter. 

50/200 kHz HDI er bedre til ditt bruk enn TM150 pga mye trangere signalkon. 

Simrad GO XSE kan du også velge, tilnærmet identisk med Elite Ti. Merkelig at de ikke har Lowrance, da de har både Lowrance og Simrad produkter på nettsidene sine. Noen butikker har Lowrance og Simrad på lager, i hvilken butikk har du handle?

Edit: Har nå fått bekreftet fra Navico at Best Marin fortsatt selger Navico (Lowrance og Simrad) produkter. Min kontakt hos Navico spør også hvilken butikk det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Storseien skrev:

Dette var Spectra Marine Ålesund. Har egentlig opplevd ganske dårlig service der for å vere ærlig.. Ringte å spurte om de hadde inne helix 7 sonar gps gn2, de sa ja. Kjørte 1 time og tok ferge for å reise inn. Når jeg kom inn hadde de de ikke likavell,  grettene og høy på pæra osv.  Men såg på hjemmesiden til humminbird at helix var kompatibel med airmar 50hz giver. Tror du dette kan være en mulighet? Men ja, er veeeldig rart at det ikke kan skaffe det. Tror de ikke gidder siden jeg har en byttelapp og de allerede har pengene mine. Hadde ikke blitt så overasket egentlig.

 

http://www.humminbird.com/Products/HELIX-7-CHIRP-GPS-G2/

Du kan også prøve å justere opp støydempingen, men dette kan redusere følsomheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har jeg endelig fått brukt byttelappen min og fekk et lowrance elite ti, men har nå fått feil giver, Men betalte berre 500kr ekstra for denne.(83/200khz som følger med som standard giver). Så tenkte nå å legge den ut for salg og bestille 50/200khz svingern jeg hadde planlagt å kjøpe. kan noen bekrefte for meg at dette er feil giver først siden jeg ikke er 100% sikker.20706608_1623602637671725_1095401709_n.thumb.jpg.3571027161b18000ca276b18f438fe90.jpg20706826_1623602377671751_1549141756_n.jpg.dacd0d3bece68a49c89656f14a9d6493.jpg

Det er vell denne giveren jeg skal ha? :
http://www.ramotech.no/shop/product/hdi-skimmer-xdcr-50200-455800khz?tm=&sm=svingere/7-pin-bla-kontakt

Takk på forhånd :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.