Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av ambassadeur, laks


ads
 Share

Recommended Posts

Hei,

Skal handle nytt utstyr til året laksesesong. Utstyret skal brukes hovedsaklig i Namsen og Gaula.

Har fra før Daiwa 4000SH snelle og 10-55g 11' stang. Var i Namsen i starten av fisket i fjor, og kjente da at hvis noe biter på her må jeg regne med å løpe mye! :) Tenker å kjøpe en Berkley 13' stang med ambassadeur, snellen bør ha plass til 200m 0,50m, noen som har noen tips å komme med?

Har ingen/lite erfaring med multiplikatorsneller fra før, men er gira på å teste ut dette nå ettersom de andre jeg fisker med sverger til dette på tidlig elv. Har litt hastverk da jeg drar til Namsen 7.juni :)

Så vidt jeg har skjønt skal man ligge unna de røde Ambassadeur snellene? hva med de blå og svarte? hva er det som er ok kvalitet av disse?

Kan også være intressert i kjøpe brukt stang/snelle om noen har noe de skal kvitte seg med som er i ok stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er å si kjøp enten ei brukt Made in Sweden Ambassaduer 7000 eller gå for Calcutta 700. 

Når jeg får tenkt meg om så finnes det et annet alternativ, nemlig Lawson Baitcast 7000 CS. Denne snella er en svært god kopi av en klassisk 7000. Fladen Maxximus 777 AR er en annen 7000 kopi produsert i Taiwan.

http://www.seeberg.no/produkt/32754822/lawson-baitcast-7000-cs-360-m-0-40-mm

http://fladenstore.se/rullar-spon/multiplikatorrullar/maxximus-777ar

Jeg tror begge disse snellene kommer fra samme fabrikk på Taiwan som var den som produserte Ambassadur 7000 etter at produksjonen var flyttet fra Sverige, men før den nye kinamodellen kom på markedet. De Taiwanproduserte 7000 snellene hadde bra kvalitet. Jeg vet sikkert at Maxximus 777 for noen år siden kom fra samme fabrikk og egentlig var den samme snella som tidligere ble produsert for Abu. Mistenker som sagt at Lawson snella også er samme snelle. Omoto heter produsenten som produserte 7000 for Abu, modellen Chief 7000 CS er nok snella Lawson selger.

http://www.omoto.com.tw/ProductDetail.php?RFatherNo=15&LevelNo=15&Seq=72&Subject=CHIEF-CS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vurderer sterkt å gå for Lawson Norwegian Spincast 13' 30-80g stang og Lawson 7000cs snelle. Blir dette i overkant for stort og tungt å bruke? Det blir jo mye båtfiske med dette utstyret, men å ha mulighet til å gå med marken uten at armene revner er jo også en fin ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 13' stang med 7000 er tungt, men er du på jakt etter storlaksen i ei stor elv så er det vel det som trengs. Jeg brukte tidligere 7000, men jeg gikk ned til 6500 på grunn av tyngden. Fikk problemer med muskulatur etter ekstremt mye fisking med dette utstyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson snella er fra Omoto på Taiwan og er basert på original 7000 som Omoto en periode produserte for Abu (Made in Taiwan versjonene). Lawson og de andre snellene som er produsert av Omoto er de beste 7000 snellene på markedet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

FYI efter samtal med Abu i Svängsta om just 7000 rullarna.

Spörsmål:

Hur är hållbarheten på 7000 serien? Är det någon av era 7000 modeller producerade i Svängsta?

Svar:

"Nej vi gör inga 7000 i Sverige men kvalitén behöver du inte oroa dig för. Vi håller mycket hög standard på våra 7000-rullar och ser ingen skillnad mot dom vi gjorde här förr i tiden. Tekniken har egentligen bara blivit bättreDet finns ju en ny modell som heter 7000 C Compact ”made in Sweden” som är en 6000-modell men med ökad spoldiameter den tar 260m 0,38mm lina drev i supermässing, carbon matrix slirbroms och utväxling 5,1:1"  

 

mvh

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde du forventet Abu skulle si at snellene de selger som er laget i Kina er dritt?

Det er ikke bare produksjonsted som er forskjellig, snellemekanismen har også en helt annen konstruksjon, hvis studerer den nye og den gamle modellen i detalj er det opplagt at den er formandret for å bli billigere å produsere.

7000C Compact virker svært interessant for de som trenger å bruke 0.50mm mono. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det hade jag ikke, men generellt verkar folk tro att de som är gjorda i Svängsta av mye bedre kvalite än de som är gjorda i Sverige. Ska også tilläggas att jag har noll erfarenhet av runda multirullar sedan tidigare.  Fått rekommendationer som, "köp ikke de kinatillverkade de går bara sönder". 7000i modellen kanske oförtjänt fått dålig kritikk (som troligtvis är oberoende av en Kinaproduktionen) så därför sände jag frågan till Abu direkt. 

Möjligt att de gamla rullarna var dyrare att producera både kostnadsmässigt (löner och design) men enligt Abu iaf så ska det ju ikke vara noen förskjell på kvalite/hållbarhet. Sen om det stämmer eller ej ska jag låta vara osagt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av innvendingene mot kinaproduserte Ambassaduerer er at de ikke virker bra over hele temperaturområdet det fiskes i, ved svært lave eller høye temperaturer får snellene problemer pga dårlig toleranse. Holdbarheten er også dårligere. 

Min kilde til informasjon om disse snellene har i all hovedsak vært privat kommunikasjon med Ulf hos UT Reel technology som bør ha gode forutstninger for å uttale seg om dette. 

Jeg har selvsagt ikke kjøpt noen kinesisk 7000 selv, men jeg har skrudd opp en som tilhører andre og sett på konstruksjonen. Den er langt i fra hva hva en svenskprodusert 7000 er. Ingen tvil om at gammel 7000 med sin gedigne konstruksjon var dyr å bygge, den er jo bygd slik som snellene til Abu var i glansperioden på -70 tallet. Jeg var allerede for 25 år siden bekymret for at Abu ville endre konstruksjonen på 7000 og gå over til en enklere og rimeligere konstruksjon slik at jeg kjøpte 2 ekstrasneller den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är ikke dummare än att jag fattar att dyrare komponenter selvsagt innebär dyrare og bedre rulle oavsett produktionsställe därav mitt tidigare inlägg. Att jämföra 6000 rullarna mot 7000 är knappast rättvis. Att det är billigare att producera i Kina är väl ingen nyhet och detta i kombination med bättre komponenter (jmf med gamla 7000 og nyare 6000 rullar). Varför abu väljer att ha delar av sin produktion i Sverige är en diskussion i sig. 

Vi kan släppa denna diskussion, ville bara dela med mig av min kommunikation med Abu. Tänkte att någon kanske var intresserad av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.