Gå til innhold
Fiskersiden

Akerselva


ChristofferW
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Regner med at det kartutsnittet ikke er beregnet for fiskere TT ;)

Er det noen som har erfaring med fisking i Akerselva og kan komme med noen tips (da litt lenger sør enn på kartet til TT)? Jeg har kjøpt meg sesongkort i år, men har bare en tur i Stabburselva av erfaring å hente fra når det gjelder fiske i elv.

Ser på denne flotte siden at det bare har kommet opp mindre ørret til nå, så jeg regner med at de litt større, og da spesielt laksen, står og venter på høyere vannstand (ikke ofte jeg håper på en uke med regn om sommeren). Eller kommer de generelt ikke opp i det hele tatt før om en stund til, uavhengig av vannstand?

SIden jeg er uerfaren elvefisker og det ikke ser ut som det er altfor mange kubber på over 10kg i Akerselva, tenker jeg å bruke en-hånds sjøørret fluestanga mi. Jeg har også noen fluer igjen fra turen min til Stabburselva, som jeg tenker å prøve ut. Her er bilde av flueboksen min, og i tillegg har jeg MF Bombere i grønn, tri-grey (hvit/rosa/grå), og tri-orange (orange/gul/grå). Håper noen kan gi meg en tilbakemelding på hvilke av disse som passer bra i Akerselva, og hvilke jeg bare kan glemme. Alle andre tips setter jeg selvfølgelig også pris på!

PS: Jeg var og kikket en tur på elva tidligere i uken, og beveget meg da også ovenfor Aamodt Bru. Slik jeg forstår det er det tillatt å fiske der oppe (med OFA fiskekort), siden det er ovenfor Øvre Foss. På strekket rett etter du kommer av brua hoppet det flott ørret, så det er mulig jeg stikker innom der også for å prøve lykken. Det var noen som hadde parkert et tunneltelt på andre siden av elven der, men det får stå sin prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, espenkg skrev:

Ser på denne flotte siden at det bare har kommet opp mindre ørret til nå, så jeg regner med at de litt større, og da spesielt laksen, står og venter på høyere vannstand...

Og ikke mer enn jeg har sagt det, så har det gått opp to stk på 53 og 63cm! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, espenkg skrev:

Regner med at det kartutsnittet ikke er beregnet for fiskere TT ;)
 

Eh, nope ...

Jeg var nede og tittet på elva for en ukes tid siden selv. Vi var egentlig med barna på lekeplassen ved siloen, da kona plutselig konstaterte at jeg var borte. Jeg var selvsagt ved elva, og studerte hver minste stein og bakevje grundig ...

Vurderer å kjøpe kort selv. Det blir svært kortreist fiske for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering fra meg. Tenkte denne tråden er like grei å bruke som noen annen.

Etter å ha forsøkt et par dager med fluefiske tenkte jeg det var på tide med en pause, og teste ut sluk istedet. Ikke er det så mange fisk som vandrer opp i disse dager, de tre-fire andre fiskerne jeg har møtt de siste dagene har heller ikke fått det vi fisker etter (en hadde fått opp en grei brunørret), og ikke er jeg sikker på om jeg har verdens beste fluer for den elva :blink:

Med sluk ble det i hvertfall noe som beit på! Rett nedenfor Ankerbrua(?) på første strekket var det en eller annen laksefisk som tok. Jeg tror jeg deljet sluken i hodet på den, for den satt på ved første sveivtak. Dessverre datt den av 2m fra land. Basert på tyngde og inntrekk tenker jeg den var på mellom 1 og 2kg.

Flott plass tenkte jeg og fortsatte i samme området mellom de to bruene, og da ble det bi-fangst gitt. Samme sted, bare midt i renna beit det jaggu på en 400g abbor. Ikke ante jeg at det fantes abbor i elva, og jeg har bare fått en knøttliten på 100g tidligere. Så det var faktisk en artig bifangst å få.

Derfra vandret jeg videre oppover elva uten å få noe som helst, før jeg var oppe i kulpen ved Vulkan. Der bestemte denne ruggen seg for å bite på! 1.5kg gjedde! Om jeg ikke trodde det fantes abbor i Akerselva, så trodde jeg i hvert fall ikke at det fantes gjedde der! Hvor i huleste kommer den fra? Maridalsvannet? Jeg har uansett aldri fått gjedde før, og ikke har jeg fisket etter det heller. En ny art krysset av ble det okke som.

Så en spesiell tur ble det, uten at jeg fikk noe av det jeg var ute etter. Og med den bifangsten på sluk blir det nok å gå tilbake til flue igjen. Jeg får ta turen til fiskesjappa og få noen anbefalte fluer fra dem.

Skitt fiske til dere andre som måtte være innom der i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at gjedde var en av artene som kunne rapporteres på fiskekortet i Akerselva, så det er ikke en så ukjent art som jeg trodde :o Abbor stod derimot ikke på listen, men den er vel ikke akkurat noe som folk regner som et "rapporteringsobjekt" :)

Artig lell, selv om jeg ikke er så glad i at det finnes gjedde i elv med masse små som skal bli store laks. Siden jeg ikke har planer om å spise gjedde med det første, har jeg derimot heller ikke hjerte til å kakke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne for så vidt vært greit med en "offisiell" uttalelse fra OFA-hold på om man skal kakke gjedde på anadrom strekning. 

Rent intuitivt ville jeg tenkt at den gjedda spiser seg feit på laks og ørretyngel og derfor burde kakkes, men jeg er jo bare en skarve kontorist ... 

Det er for øvrig mange stilleflytende partier i elva, så jeg vil tro at gjedda kan ha en (re-) etablert bestand, og ikke bare være en tilfeldig gjest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilgode å observere samme individed på samme strekning, og har forsåvidt ikke observert så altfor mange gjedder heller. Så enn så lenge er de sikkert mer en kuriositet enn en trussel. 
Abboren er minst like fiske spisende og gjerne mer jagende, så denne bør i så fall også gjøres tiltak mot.

Edit: Skal jo nevnes at jeg også kun er en stakkarslig student, men tilbringer litt tid nedover elva, og snakker kun av egen erfaring.

Endret av Issat-Erke Trosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter har jo verden for sine føtter ...  

Jeg er mest overrasket over abboren. Jeg har utallige timer langs Lysakerelva som ung, og har både fått og ikke minst sett gjedde der mange ganger, men jeg kan ikke huske abbor. Det samme er for så vidt erfaringen fra Femundsmarka, der jeg har fått og sett gjedde i Røa, men aldri abbor. Og jeg har fisket mye med mark ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble som sagt overrasket over å få begge, for jeg hadde ikke forventet noen av dem.

Siden jeg ikke har lyst å fiske flere av dem, hvordan unngår jeg dem med slukfiske? Abboren tok på en 16g Sølvkroken Morild i orange/gull og gjedda på en 18g Møresild i rød/gull. Med størrelsen på de anadrome fiskene og dybden på elva de fleste plassene, vet jeg ikke om jeg er sugen på å gå så særlig mye opp i størrelse. Eller må jeg kanskje bare akseptere at jeg får denne typen bi-fangst på de mer stillestående og dype partiene i elva når de faktisk finnes der?

Jeg har forresten sendt en mail til OFA for å få deres syn på saken, men jeg forventer ikke svar sånn med det første nå midt i fellesferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFA la da selv ut en sak på Fjesboka der de tok ut en gjedde ifm utsett av yngel tidligere i år? Så på anandrom strekning er det bare å kakke i vei.

Øvre deler har en hel del abbor. Hadde tidligere kontor ved dammen i Nydalen og har kikket mye på abbor som jager mort (?) der mens jeg spiste lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vurdere å kakke gjedda hvis jeg får en igjen. Synes det er kjipt å kakke bare for å kakke, men den enes død osv osv. :) Får kanskje lære meg å lage gjeddekaker eller noe. Er den forresten spiselig? Akerselva er jo ikke akkurat lekker å se på i de nedre deler og gjedda er relativt stedbunden såvidt jeg forstår. Abbor nedenfor Ankerbrua er jeg i hvert fall tvilende til å hive i steikepanna :unsure:

Ellers ser jeg dette sitatet på OFS FB side fra i går: " Det blir forøvrig lokkeflom i Akerselva denne helga også."
Vil det si at de øker vannstanden for å få fisk opp i elva? Eller prater de om de durabelige regnværet som er meldt på søndag i området?Ser nå at de økte til 5m3 forrige torsdag også, så da er det slusene som åpnes mao :)
Da blir det fiske der i helgen, og ut i marka hele neste uke!

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som er interessert; svaret fra OFA var ganske tydelig

"Gjedde og abbor er rovfisker som vi helst fisker opp i den nedre lakseførende delen. Det hjelper på kort sikt."

Så da tenker jeg at det er slutt på å slippe dem ut igjen for min del. Nå gjenstår det bare vurderingen om de er aktuelle som mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, BAN skrev:

Hvis gjedde og abbor er naturlig tilhørende i Maridalsvannet grenser det til miljøkriminalitet å kakke alle bare fordi noen idioter i OFA ikke har kunnskap.

Det er jo ikke snakk om å kakke "all gjedde og abbor" i Maridalsvannet og Akerselva, men at det ikke er noe i veien for å kakke dem i nederste delen av Akerselva. Vi snakker tross alt om de nederste ca 2-3km av en nesten 10km lang elv her.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, BAN skrev:

Hvis gjedde og abbor er naturlig tilhørende i Maridalsvannet grenser det til miljøkriminalitet å kakke alle bare fordi noen idioter i OFA ikke har kunnskap.

Hvilken kunnskap om dette sitter du på som tilsier at man ikke skal kakke abbor og gjedde i anandrom sone i Akerselva? Utred er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, espenkg skrev:
1 minutt siden, erik skrev:

Hvilken kunnskap om dette sitter du på som tilsier at man ikke skal kakke abbor og gjedde i anandrom sone i Akerselva? Utred er du snill.

Maridalsvannet med medfølgende vassdrag er en av fire lokaliteter i Oslo med naturlig utbredelse av gjedde. Jeg mener det er like mye miljøkriminalitet å forsøke å utrydde en naturlig forekommende art i hele eller deler av vassdraget som det er å sette ut nye arter.

Begrunnelsen for miljøkriminaliteten er også basert på fantasien om at alt med fettfinne er så mye mer verdifullt en annen ferskvannsfisk og derfor bare kan fjernes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BAN skrev:

Maridalsvannet med medfølgende vassdrag er en av fire lokaliteter i Oslo med naturlig utbredelse av gjedde. Jeg mener det er like mye miljøkriminalitet å forsøke å utrydde en naturlig forekommende art i hele eller deler av vassdraget som det er å sette ut nye arter.

Begrunnelsen for miljøkriminaliteten er også basert på fantasien om at alt med fettfinne er så mye mer verdifullt en annen ferskvannsfisk og derfor bare kan fjernes.

Du mangler litt historikk her synes jeg. Det er snakk om å re-etablere arter som ble utryddet pga klor-utslipp i 2011, ikke sette ut nye arter. Å øke sannsynligheten for at disse artene kommer seg opp mot tidligere nivå, ved å ta ut en rovfisk eller to i en liten del av et stort vannsystem er ikke helt urimelig. Når den er på normalt nivå igjen, vil ikke dette behovet være der i like stor grad.

Og det er ikke snakk om at fettfinne er mer verdifullt, men at det forsøkes å få den på plass igjen der den naturlig hører hjemme. Altså, anti-miljøkriminalitet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke enig. gjedda var i akerselva mange steder før klorutslippet og.heller et spørsmål om hvilke arter man vil ha der. men at gjedda utrydder laksefisken i den nedre del av elva er usannsynlig fordi gjedda liker best roligere vann og ikke sterk strøm som det kan være flere ganger i akerselva, selv om den ofte er bare middels sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.