Gå til innhold
Fiskersiden

Akerselva


ChristofferW
 Share

Recommended Posts

Her står det litt om laksen i Akerselva. http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/161/Stamfiskeresultat-Akerselva-2011.aspx

Dagens stamme er hentet fra Sandvikselva, og OFA har tillatelse til å supplere med yngel basert fisk fra Sandvikselva. Det står også at den laksen som først ble gjenninnført i elva kom fra Loneelva. Det er denne jeg mener å huske at er en temmelig slank type, og som det sikkert er rester av fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎11‎.‎2017 at 0.56, espenkg skrev:

 

Blitt en stund siden jeg var her sist, og siden sesongen for min del er over (driver ikke isfiske) så hadde jeg helt glemt denne.

Klarte faktisk å hale en på land i løpet av sesongen. 1,3kg viste vekta. Ikke verdens største, men det var min første laks så jeg var ganske så fornøyd:
ufzkh62.jpg

Dessverre kom det en rett ved siden av meg og tok denne en halv time etterpå:
gZ2aYVF.jpg
:blink:

Men det var en flott sesong, og veldig mange fiskere mot slutten. Blir absolutt nytt fiskekort neste år på meg.
Vært på hengelåsbrua og kikket også etter at sesongen var over. Et fantastisk skue!!

Så flott da Espen, gratla :) , da er du i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 16.11.2017 at 13.43, KjellArne skrev:

Så flott da Espen, gratla :) , da er du i gang.

Det er jeg Kjell Arne! Morsomt fiske, men litt mindre fiskelykke enn jeg hadde etter sjøørreten nede i Vestfold. Det artigste er å stå midt i Oslo sentrum og faktisk fiske laks. Det er en opplevelse i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Var med på å bytte avløpsrør og div langs Akerselva for 5-6 år siden. Husker kommune og byggherre var veldig nøye på riktig type stein og div pga gytingen til laksen, det er veldig bra. Husker jeg og en tidligere arbeidskolega hadde med fiskestang vi fisket kun med krogk og mark. Fikk mye fisk men kun små ørreter og gjedder men det var utrolig morro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
8 minutter siden, erik skrev:

Grattis! Og det minner meg på at en skulle ha tatt seg en trollingstur i Indre Havn snart.

Da skulle du vært ute før lokkeflommen. Nå satser vi elvefiskerne på at all laksen har gått på elva ..... Det gikk for øvrige en på 68 cm i trappa i dag tidlig. Det begynner å ligne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lars og Lars har kommet med en ny filmsnutt om Akerselva https://www.vg.no/#/video/189723/lars-og-lars-storlaks-i-akerselva?utm_campaign=overlay-main-ios

Jeg var litt halv-fornøyd ved sesongslutt, da jeg ikke fikk en «storing» (4-5 kg) og heller ikke en skikkelig fisk på flue. Men det varmer jo litt at riksfiskerne på VGTV ikke fikk en eneste skikkelig fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Det har vært lite å rapportere fra Akerselva de siste sesongene. Lite vann har gjort fisket kjedelig og treigt og skikkelig oppgang av fisk har stort sett skjedd etter sesongslutt. 
 

I dag var det definitivt ikke lite vann! Vannverket meldte om 15 kubikk, noe som senere ble økt til 20. 

På 20 kubikk er ikke Akerselva lenger en elv for finfiske med to splitthagl og en liten markkrok. 60 gram søkke, 3/0 krok og skikkelig duggmark var dagens medisin. Laksen lot seg ikke lure, men jeg fikk en fin sjøørret. Nesten 1,4 kg og 51 cm. 

A8D86847-5CD4-44E7-BA44-1E2BC5D6C96A.thumb.jpeg.fe13cca845781544d8855e762a194f95.jpeg

I morgen vil vannverket slippe 25 kubikk fra Oset. Da er nok ikke fisking det enkleste ….

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur på «Løkka» etter tre dagers fravær pga kanotur. Elva har gått jamt på 25 kubikk  siden forrige rapport. I dag var tilnærmingen: uansett hvor sterk strømmen er er det mulig å finne en strømkant. Planen funka. Laksen tok i strømkanten rundt 13 fot fra der jeg hadde vadet ut for å gå klar av buskaset. Jeg hadde sikkert ikke mer enn to meter snøre utenfor stangringene da den tok. 1,6 kg og 59 cm. IMG_9252.thumb.jpeg.64b69f8eb08014d0ded567c40453bb35.jpeg
 

Mista en laks til samme sted. Fikk en sjøørret på 0,9 kg og 47 cm som trøst et stykke lenger ned i elva. 738FA500-F562-40DF-A52A-70481C516F5F.thumb.jpeg.39820db8b78a84a3428238bc3bed0e66.jpeg

I morgen skal jeg på jobb igjen etter en lang ferie. Det blir hardt … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et par bomturer og to stang-ut med mistet fisk siden forrige rapport, men i dag ble det fisk. 
 

Lørdag formiddag ved Akerselva betyr mye folk og mange fiskere, men jeg stiller i vadere og lurer meg ut mellom busker og kratt der ikke så mange andre forsøker. Mellom to små trær på brekket i øvre sone, sugde det seg fast en fin fisk. Det ble en stri tørn med å holde fisken unna brekket. Heldigvis kom det en fyr og hjalp meg med håving. 4 kg/79 cm. IMG_9276.thumb.jpeg.0a6e851df46e0d42bb26dff514423aa7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.