Gå til innhold
Fiskersiden

skjøte fortom


mulerten
 Share

Recommended Posts

Hei!

jeg har lest litt rundt på internett og funnet ut at det er lurt å kjøpe en ferdiglagd fortom. Mange mener også at det er lurt å kjøpe en spole med fortom som man kan skjøte på etterhvert som enden av fortommen blir mindre. Hvordan skjøter man på det nye snøret?? bare en knute? i så fall hadde det vært fint med et forslag til en god knute.

takk på forhånd for alle svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde og tykkelse på fortom bør man variere etter hva man skal fiske, va man skal fiske med, og de faktiske forholdene, men stort sett til små ørretfluer er det fint å skjøte på en meter med fortomsspiss på en sånn ferdigtapert 9' eller 12' foter.. :)

Bruker kirurgknuten jeg, den ligger også på den linken som TT la ut. Den blir ikke like pen, men er mye enklere og vel så sterk synes jeg. 4 tørner når du skjøter to sener av lik tykkelse, 3 tørner når det er forskjellig tykkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skjøte fortom til fluesnøre?

Nåleknuten, som vist ovenfor er gull til dette,,, skal du ha det enda bedre så gjør du litt mere flid med den etter følgengende oppskrift

 

Bruk en svært tynn nål (de en bruker å sette sommerfugler på er idiell) til å lage ett hull i fluelina i senter og 5-6 mm oppover lina. Ta en tråtreder opp hullet og dra med den tynne delen av den ferdigtaperte fortommen gjenom hullet. Lag så nåleknuten ovenfor og trekk den til slik att knuten ligger rett ovenfor der fortommen kommer ut av lina. Legg på en dråpe lim før du drar helt til.

Fordelen med dette er du slipper helt å få trøbbel med toppringen og lina glir lekende lett gjennom,,, kjempefordel om du trives med lange fortommer 15-20 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.