Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretbestand/muligheter i Langtjønna ved Jonsvatnet


Crabfist85
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har noe forhold til ørretfiske i Langtjønna? Jeg ser på TOFAs hjemmesider at det ble gjort et brukbart  prøvefiske i 2009, men finner lite info om hvordan det ligger an med bestand per i dag. Tenkte ta med teltet til helga og prøve et nytt vann, og syns det virker som et spennende valg.

Kom gjerne med tips!:)

Endret av Crabfist85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er det 5 år siden jeg sist var i Langtjønna, men i perioden 2009-2012 var jeg der ofte.

På den tiden var dette en særdeles god fiskeplass, en liten perle rett utenfor storbygryta. Etter at skogeierne hugde ned all skogen på vestsida, ble det derimot utrivelig der oppe.

Men tilbake til fisket. Minste fisk jeg har tatt der er 300 gram, et utall på 500-700 gram, og største på 1,1 kg. Har også funnet rester av fiskehode, der innehaver måtte ha vært minimum 2 kg+. Nordenden av vannet er best, men de største fiskene holder til i djuprenna midt i som strekker seg langs hele lengderetningen. Det ligger (lå?) en båt der oppe, men vet ikke om den er til alment bruk.

Mulig bestanden har endret seg de siste åra, men da jeg fiska der var det særdeles godt fiske og ikke minst kvalitetsfisk.

Endret av Settepotet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.6.2017 at 9.33, Settepotet skrev:

Nå er det 5 år siden jeg sist var i Langtjønna, men i perioden 2009-2012 var jeg der ofte.

På den tiden var dette en særdeles god fiskeplass, en liten perle rett utenfor storbygryta. Etter at skogeierne hugde ned all skogen på vestsida, ble det derimot utrivelig der oppe.

Men tilbake til fisket. Minste fisk jeg har tatt der er 300 gram, et utall på 500-700 gram, og største på 1,1 kg. Har også funnet rester av fiskehode, der innehaver måtte ha vært minimum 2 kg+. Nordenden av vannet er best, men de største fiskene holder til i djuprenna midt i som strekker seg langs hele lengderetningen. Det ligger (lå?) en båt der oppe, men vet ikke om den er til alment bruk.

Mulig bestanden har endret seg de siste åra, men da jeg fiska der var det særdeles godt fiske og ikke minst kvalitetsfisk.

Såpass. Det høres veldig lovende ut, spesielt ettersom de siste turene har resultert i kun småfisk (100-200 g) Hadde vært utrolig deilig å landa litt større eksemplarer.

Skal absolutt vurdere en tur i løpet av uka for å se hvordan aktiviteten i vannet er. 

Takk for tipset, og holder deg oppdatert!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv den nordøstlige delen av vannet, opp til det lille neset med ein stein. Der er det forholdsvis dypt, og har hatt god sukess der både med mark og sluk. Spesielt bunnmeite har vært effektivt.

 

Nå KAN det jo hende bestanden har kollapset, i så fall er det synd. For det var virkelig flott fisk i Langtjønna.

langvatnet_09juni_05.jpg

langtjønna_6september_03.JPG

langtjønna_6september_01.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode tips! Ser ut til å være bra k-faktor på eksemplarene der ja. Kilosfisk den øverste? Var i kontakt med TOFA som nevnte at populasjonen er liten, men med storvokst ørret. Gytinga har vært dårlig med tanke på lav vannførsel i bekkene, som da fører til store individer.

Nå kribler det i fingrene etter å få tatt en tur opp og fange fin fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Var en tur der i går. Kan bare si at vannet lever og leverer. Fikk en fin på litt i overkant på 2 kg kanskje to og en halv. Fikk da altså ikke mulighet til å veie ettersom at min venn som kom for å hjelpe med landing ( han er fra toten så det forklarer alt) han begynte med ufrivillig catch and release da han tar sena og bare løfter rett opp. Men men glad for å få den uansett æ. Vi var tre stk der og samtlige kjente større fisk. Var bare noen timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 1.7.2018 at 8.55, Kim Sebastian Fossen Søderlund skrev:

Var en tur der i går. Kan bare si at vannet lever og leverer. Fikk en fin på litt i overkant på 2 kg kanskje to og en halv. Fikk da altså ikke mulighet til å veie ettersom at min venn som kom for å hjelpe med landing ( han er fra toten så det forklarer alt) han begynte med ufrivillig catch and release da han tar sena og bare løfter rett opp. Men men glad for å få den uansett æ. Vi var tre stk der og samtlige kjente større fisk. Var bare noen timer

Såpass! Kjedelig å ikke dra den i land - jeg føler med deg. Var nylig i Bogn i Steinkjer, der ble det en del fine ørret (flesteparten rundt 350-500 gram), men veldig tynne. Den største fikk jeg i et vann i nærheten av Bangsjøen og veide 670 gram (sesongens største). Trosser varmen i morgen og prøver et nytt og ukjent vann for min del, Vasseltjønna. Krysser fingrene for storfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2018 at 21.41, Crabfist85 skrev:

Såpass! Kjedelig å ikke dra den i land - jeg føler med deg. Var nylig i Bogn i Steinkjer, der ble det en del fine ørret (flesteparten rundt 350-500 gram), men veldig tynne. Den største fikk jeg i et vann i nærheten av Bangsjøen og veide 670 gram (sesongens største). Trosser varmen i morgen og prøver et nytt og ukjent vann for min del, Vasseltjønna. Krysser fingrene for storfisk!

Var i vasseltjønna for noen uker siden å må si jeg ble skuffet. Det skulle være et av de beste vannene for storfisk i området, men jeg fikk bare en haug med steikepannefisk der (2-600 g) men gøy er det uansett. Anbefaler langtjønna på det sterkeste :) ellers så gjenstår det bare å ønske deg lykke til. Hadde vært kult å få høre resultater 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kim Sebastian Fossen Søderlund skrev:

Var i vasseltjønna for noen uker siden å må si jeg ble skuffet. Det skulle være et av de beste vannene for storfisk i området, men jeg fikk bare en haug med steikepannefisk der (2-600 g) men gøy er det uansett. Anbefaler langtjønna på det sterkeste :) ellers så gjenstår det bare å ønske deg lykke til. Hadde vært kult å få høre resultater 

Det ble dårlig med fangst i Vasseltjønna i går. Hadde på et par småtasser som glapp av like fort. Ingen aktivitet i vannet ellers, tror varmen er en avgjørende faktor for dårlig fiske. Spørs om jeg skal få til en tur til Langtjønna neste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
37 minutter siden, Caroline Kristiansen skrev:

Kjempebra med slike tips. Jeg skal prøve Langtjønna iløpet av kort tid og komme tilbake med fangstrapport. Det er jo alltid en gamble med ørretvann, vi får se! 

Absolutt. Skal teste vannet igjen om en ukes tid. Ellers var jeg i Kvikne forrige helg og fisket ørret, noe som anbefales på det sterkeste! Dro opp ved Forollhogna og fisket meg frem i flere forskjellige småvann. Veldig fin kondisjon på fisken, knallrød i kjøttet og et helt eventyrlig område å campe i. Blåste opp kraftig utover kvelden, men med et tungt blylodd og bunnmeite med mark ble det suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, var i langtjønna i dag, det ligger en båt der og jeg lurer på om den er mulig å låne.

Uansett, så var jeg oppe der i noen timer å det nappet bare 1 gang, er det litte fisk der? Eller har jeg brukt feil utstyr. Brukte en  bronse spinner ca 10 gram. Hadde vært fin med et svar, sitter hjemme å lurer på om det er verdt det å dra ditt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1.9.2019 at 0.59, William. V skrev:

Hei, var i langtjønna i dag, det ligger en båt der og jeg lurer på om den er mulig å låne.

Uansett, så var jeg oppe der i noen timer å det nappet bare 1 gang, er det litte fisk der? Eller har jeg brukt feil utstyr. Brukte en  bronse spinner ca 10 gram. Hadde vært fin med et svar, sitter hjemme å lurer på om det er verdt det å dra ditt igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Var der en tre-fire ganger i fjor, mellom juni og september. Resultatet var en enslig liten tass på rundt 2 hekto. Har hørt at vannet er veldig avhengig av gytebekken som varierer år til år, så det er vanskelig å si hvordan det står til nå. Blir vel en tur for å sjekke tilstanden etterhvert, det er i det minste mange fine turplasser der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Dette er vatnet som min far ofte tok meg med på kveldstid sommer og høst. Dårlig fangst, men hørte rykter. Fra 2010-dags dato drar jeg på 3-4 overnattingsturer dit og drar ofte hjem med kilosfisk. Aldri isfisket der, men har tenkt det de neste ukene. Største fisk på 2,4 kilo tynning (64 cm), og en kompis har også dratt flere over kiloet. Men vanskelig vann, og vi har stort sett kun tatt på mark og søkke, og gjerne på natta/morgenen… Sjelden fisk under 3-4 hg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.