Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke fisk på agn...


Espenktm
 Share

Recommended Posts

Hei.

jeg har i det sisste prøvd meg på agnfiske fra land, og det uten hell...

(jeg er ganske ny innen for område og ikke god på fagbegreper)

har prøvd stort sett bare med kokte og fryste reker som jeg kjøper i frysedisken hos rema, både bunnmeite og duppmeite... fisker fra land foresten.

har ikke fått noe på det i det hele tatt, og i dag så eg en sjøørret og en torsk som var borte med reken, snuste og svømte sin vei... det var ikke gøy -.-

hva gjør jeg gale? Bør jeg la rekene ligge å gogjøre seg en dag før jeg bruker de? Til nå har jeg bare varmet de på varme apparat i bilen, på en grill eller med en lighter, så de er nesten frosne...

tar av hodet men ikke skallet, bør jeg pille av skallet og?

ser man får kjøpt kuler til å feste rett over kroken, en kolega mente at fisken ble mer agresiv av å se en rød kule for eks...

HJELP!

(håper jeg har postet på rett sted.. Hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du gjør noe spesielt feil. Pleier bare å legge reker i noe vann når jeg er ute så tiner de. Kan være lurt å skrelle lekene, så avgir de litt mer lukt og blir lettere å svelge.

Noen mener perler er viktig, men man får fisk både med og uten i mange tilfeller :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som VEG  skriver , ser det ikke ut som om du gjør noe feil , men bare spør : Har du diesel bil eller er hendene dine , samt utstyret kommet bort eller i kontakt med diesel eller grease ?

Vanvittig viktig å unngå kontakt med kjemikalier eller noe annet som fisken rett og slett avskyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle om vinteren i Bergen omr.  Har vært at det var nesten ikke noe liv grunnere an 15m. All fisk var dypere så du må selv om du klarte å komme dypere med en hel reke på kroken uten agnstrikk eller med dupp. Det blir mer aktivitet framover. 

 Det at man ser fisk betyr ikke at fisk skal gulpe over agnet eller sluk med en gang så det du må bare bli vant til, ellers det hadde vært altfor enkelt men å bruke mindre krok og mindre agn kan  være lurt selv på større fisk, samt tynnere fortom sene. Vanskelig å si noe mens jeg har ikke sett dine takkler, krok str og sene. Ikke glem makrell biter som agn.

Torsk skal ta en hel reke hvis den er på jakt, sø - tviler på. Du må også forestille at fisk er ikke på jakt etter mat hele dagen, de kan gått være uten mat i flere uker. 

Oppsummering- vil du få fisk, gå ned i størrelse og etter hvert kan fiske med større agn eller bruk 2 stenger- en med mindre kroker, andre med større.

 Ta en tur til Campellen på Bryggen og guttene der skal forklare mer og vise alt du trenger, samt du kan oppgradere utstyr med forskjellige perler og dingser.

 Skitt fiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diesel bil og er mekaniker så det kan godt hende jeg bør ta å vakse hendene først ;)

ser fisken, og får fisken på sluk rett etterpå, og håver inn fisk mens duppen med reken ligger uti...

har fisket i et sund som er 2-3 meter dypt når det er fjære og mens jeg stilte på duppstopperen lå duppen med reke rett uti en meter forran meg, da kom det sjøørret og torsk og snuste på, men ville ikke smake en gang... heiv uti med andre stangen og sluk, samme torsken beit på den med en gang...

Endret av Espenktm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ølgylt skrev:

rekespray er effektivt for å kamuflere bilukter.

Bytter du ut duppen med søkke får du mere fisk, men ikke sjøørret.

 

Zalo + edik + kaffegrutt gjør sussen ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekespray får du hos campelen, eller skitt fiske eller hvilken som helst fiskenettbutikk

Finnes hjemmelagde alternativer og. Og WD40 funker også, men rekesprayen har noen ekstra fordeler

 

drysser du på litt Attraqua spice på reka øker du sjanser for hugg betraktelig.

 

Og makrell er mye bedre enn reke

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.