Gå til innhold
Fiskersiden

Kartplotter / ekkolodd


havtryta
 Share

Recommended Posts

Jeg er ca. like teknisk som en som jobber på kontor bør være. Også er jeg smått lat. Derfor har de få trådene / internettsidene jeg har lest om plottere/ekkolodd gjort meg så godt som ingenting klokere og latheten har slått inn hva gjelder å prøve å forstå. Og da får man håpe at noen tar fram en teskje og mater meg. På forhånd takk, jeg er sulten.

Men altså; Jeg må ha en kombimaskin i båten, men tror fort at for innvikla saker blir perler for svin. Her må brukervennlighet og intuitive løsninger og greit brukergrensesnitt prioriteres.

Jeg kommer til å fiske fra tid til annen. Saltvann ja. Endel gruntvannsfiske på jakt etter gøye ting rundt grunnetopper og slikt i spennet 5-100meter (hovedtyngde 20-50 meter kanskje?), men drar meg gjerne ut på dypet (250-300 meter) når anledningen byr seg. Ser vel kanskje ikke helt behovet for å plotte enkeltfisk på dette dypet, da er det vel viktigere å se strukturer og slikt.

Så er jeg relativt lite kjent i skjærgården jeg skal bevege meg i så kartfunksjonen kan gjerne være gild. Men her er det kanskje marginale/ingen forskjeller for alt jeg veit.

Budsjett har jeg selvfølgelig, som  alle andre vil jeg ha mest for minst. Selvfølgelig vil jeg det. Kan strekke meg til 10.000 alt inkludert, men gidder ikke tyne det opp i det bare for å gjøre det. Så aller helst litt under, men kan alltids droppe pålegg på skiva noen uker om jeg MÅ opp i maks budsjett da.

OBS: Understreker igjen at jeg er teknisk som et løvtre, så alle ord/uttrykk og tekniske betegnelser må gjerne forklares.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Simrad GO9 XSE eller Lowrance Elite-9Ti, begge med 50/200 HDI svinger er min anbefaling. Bortsett i fra huset er disse to instrumentene omtrent identiske. Jeg hadde gått for Simrad ved permanent montasje og Lowrance modellen hvis jeg måtte fjerne instrumentet hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter han over meg her, legg inn en Navionics-kartbrikke i budsjettet ditt. Da kan det hende du må ned på 7" for å holde budsjettet men det er det verdt for å ha et skikkelig kart å navigere etter.

Det har vært kampanje på Simrad/ Lowrance nå med C-map (konkurrent til Navionics) inkludert. Vet ikke om den fortsatt gjelder men gjør den det er det midt i blinken for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, abbor skrev:

En Simrad GO9 XSE eller Lowrance Elite-9Ti, begge med 50/200 HDI svinger er min anbefaling. Bortsett i fra huset er disse to instrumentene omtrent identiske. Jeg hadde gått for Simrad ved permanent montasje og Lowrance modellen hvis jeg måtte fjerne instrumentet hver gang. 

 

5 timer siden, erik skrev:

Støtter han over meg her, legg inn en Navionics-kartbrikke i budsjettet ditt. Da kan det hende du må ned på 7" for å holde budsjettet men det er det verdt for å ha et skikkelig kart å navigere etter.

Det har vært kampanje på Simrad/ Lowrance nå med C-map (konkurrent til Navionics) inkludert. Vet ikke om den fortsatt gjelder men gjør den det er det midt i blinken for deg.

Strålende, tusen hjertelig takk! Når juryen av de høyest kompetente er enstemmige er det ikke stort å lure på...

Tar med meg maskina hjem etter hver tur, så da ser jeg på Lowrance da. Også ser jeg av kjapt søk at inkludert kartbrikke må jeg nok ned på 7" for å holde budsjett ja. Men det er pre-pruting da. Jeg finner jo fort ut hvor mye de har å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den beste prisen jeg finner. 9.850 med TotalScan svinger og kartbrikke. 


https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=92465159

 

50/200 kHz HDI svingeren er vel i utgangspunktet litt rimeligere enn TotalScan så det bør være mulig å forhandle en grei pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, abbor skrev:

HST-DFSBL eller P66 er rimeligere svinger alternativer. De mangler DownScan, men er like bra som 50/200 kHz HDI som vanlig svinger. 

Tusen takk for flere gode tips!!

DownScan, et must eller mest for gøy?

Og er C-Map dårligere/like bra/bedre enn Navionics?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på den lokale sjappa og fikk tilbud på Elite-9Ti, 50/200-HDI-svinger og C-Map for 10.000kr blank. Da slipper man jo frakt og slikt, som jo gjerne er en hundrelapp eller to også.

Så nå må jeg bare hjem å forsikre meg om at det faktisk er plass til 9" på førerplass, den var noe større å holde i hendene enn hva jeg hadde sett for meg (sa brura)...hvis ikke nedskalerer jeg til 7". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har B60 gjennomgående + struct scan på den ene båten - har både elite 7ti og HDS9gen3  montert på brakett og alternerer litt  hvor jeg setter giverne

Var en liten tur ute i dag og kvaliteten på gjennomgående B60 på HDS er veldig veldig bra

Jeg sammenligner med med samme giver på Furuno 585 som jeg hadde før.

skal likevel bytte giver til airmar B75M neste år, rakk ikke i år  - blir mye større hull

og jækla krøklete  tilkomst

På den andre båten ( flytter plotterne mellom 2 båter) har jeg montert en grisedyr airmar B175M.. PGA forglemmelser med å ta med riktig plugg nordover har jeg ikke fått brukt den enda.

men når det blir så bra med B60 er jeg utrolig spent på å få prøvd det er jo nødt til å bli helt kanon.

reiser oppover en uke rundt st. hans og skal prøve å  dorge i farvannet der kilenøtene var før.

har tilgang på kjentmann og med litt flaks så blir det min tur. ble kraftig gira av bilde her

 for noen dager siden.  Stor sei blir garantert trøste premie uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, havtryta skrev:

Ja, det var det da. Kanskje jeg må lese bruksanvisninga??

 

Spesielle tips mtp montering av svingeren og slikt?

Begynn i det minste med monteringsanvisningen, så sparer du deg for de værste tabbene.

Litt wtterkustering av giver er helt normalt, så ikle forvent perfeksjon på første forsøk. Det viktigste er at skroget er rent FORAN der du monterer. Med andre ord ingen gjennomføringer, steglister eller annet på skroget foran giveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, erik skrev:

Begynn i det minste med monteringsanvisningen, så sparer du deg for de værste tabbene.

Litt wtterkustering av giver er helt normalt, så ikle forvent perfeksjon på første forsøk. Det viktigste er at skroget er rent FORAN der du monterer. Med andre ord ingen gjennomføringer, steglister eller annet på skroget foran giveren.

Hehe, dette blir en typisk "masse kaffekopper mens jeg stirrer på båt og monteringsanvisning altfor lenge for å bli 100% sikker på at det ikke blir helt feil"-jobb. Det går seg stort sett til da!

Så kan det jo være at det er noen som kan det i nærheten, skal smyge ut noen følere og høre. 

 

Takk for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.