Gå til innhold
Fiskersiden

Noe jeg burde vite om vedlikehold av gummibåt ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Jeg var i Drammen i går å så på gummibåt. Mercury Oceanrunner GT 320 til nesten 9k. Så meget bra ut i mine øyne. Vet det er flere på FS som har erfaring med gummibåt. Men hvordan er det med vedlikehold av gummibåter som jeg burde vite ? De i butikken mente jeg burde kjøpe noe overflatebehandling krem/guffe. Som skulle smøres inn i hvert fall 1-2 ganger i året. Er dette viktig for at gummien ikke skal sprekke eller er det bare tull ? 

Også usikker på om jeg skal kjøpe meg en el motor eller bensin. Denne båten tåler 15hk så en 9.9 ville nok blitt gøy tror jeg ,) Kommer vel mest til å fiske i små vann hvor jeg kan bruke årene uten motor. Men om jeg skal ut på noe større vann/innsjøer som Vannsjø for eksempel må jeg vel ha en bensinmotor. Planen er vel og kjøpe båten først og prøve meg frem. Gleder meg allerede til og komme meg utpå vannet kjenner jeg. 

Om noen av dere har noe info/tips om bruk/vedlikehold av gummibåter så setter jeg pris på tilbakemelding. 

 

 

Takk  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror ikke du trenger å tenke så mye på slike vidundermidler. Båten er ikke laget av gummi egentlig, men av PVC, det er det samme stoffet som brukes til presenninger. (kapellene på lastebilen jeg kjører er laget av dette). Men det er to ting du bør passe på, det ene er å ikke lagre den slik at den utsettes for langvarig sterkt sollys, og det andre er å vaske den med et mildt fettløsende vaskemiddel hvis du får olje på den, Og gjerne et par ganger i året sånn rutinemessig. F.ex oppvaskmiddel type zalo eller mild bilshampo er bra til dette. Ellers så er slike båter ganske vedlikeholdsfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.