Gå til innhold
Fiskersiden

Valgets kvaler, ekkolodd kombo


Sveian61
 Share

Recommended Posts

Valgets kvaler, ekkolodd kombo

 Jeg hadde en tråd på dette i fjor og fikk mye nyttig læring men det ble ikke til at jeg oppgradert da. Mulighetene i CHIRP og Side/ned-skann var for meg da totalt ukjent. Fremdeles er jeg nok helt grønn på området men forstår nå den enorme forskjellen på det jeg har i dag, med en enkel 50-200kHz innvendig giver som knapt ser enkelt fisk på mere en 20-30m, og mulighetene i mere oppgradert utstyr. Jeg har nå en sterk mistanke om at det er en totalt ukjent verden der nede.

 Jeg har en relativt liten båt på 6m og forholdene her ytterst på møre-kysten er milt sakt røffe i svært urent og farlig farvann offshore. Betjening av kart enheten med enkel zoom inn/ut er kritisk da balja slingrer og stamper noe vanvittig i råtten sjø.

 Det er vanskelig for meg å vite for hvilke dybder giveren må/bør detektere fisk på når jeg på forhånd ikke har den ringeste anelse om hva som er der nede. Jeg setter allikevel en grense på 250m da dette er de fysiske begrensningene i det området jeg opererer i. Jeg fisker for sport/matauke og er ikke så interessert i artsfiske men er det noen mengder med fisk der nede på 250m som er vært å satse på?         

 Om det er slik at jeg minimum trenger en Airmar TM185 giver til 10k for å kunne se fisk på 250m så er dette utenfor budsjett nå. Kravene til giveren for en god fiske deteksjon blir da redusert til 100m da dette er gjeldende maks dybder for alle andre områder som er mindre en 250m, unntatt selve skråningen ned til 250m. TM185 eller tilsvarende kan eventuelt komme som en senere oppgradering.

Budsjett:

Budsjett er avhengig av hva man får av funksjonalitet og de fysiske begrensninger en setter. På sensor siden så er det lite aktuelt å samlet gå over 8k og 14k på kombi-plotter. Så da skulle det bli ca. 22k å rutte med. Utstyret skal tros alt kun stå i en 6m med kalesje så det er og noen bruks begrensninger med i bildet på hva jeg anser som formålstjenlig og gidder å bruke til dette formålet. 22k er vel mye så min målsetting er å kunne komme ned på ca. 12-15k! Så det store spørsmålet blir da hva må ofres?

Krav:

- CHIRP og SS+SV med Samtidig visning av alle tre CHIRP/SS+SV/kart

Alternativer:

a) SIMRAD NSS7 EVO3 med LSS-2D HD + AIRMAR TM150M – 24k

b ) Lowrance HDS-7 Gen3 med LSS-2D HD + AIRMAR TM150M – 18k

c) GARMIN GPSMap med GT51-TM (Skeptisk denne da denne ikke har manuelle betjenings knapper) – 17k

d) echoMAPCHIRP 72sv med GT51-TM - 12k

 

Spørsmål:

1 Hvilken funksjonalitet må ofres og som vil gå på bekostning av fiske deteksjon 5kg+ på 100m med å gå fra et samlet budsjett fra 22k til 12k?

2 Er det noe fisk der nede på 250m som er vært å satse på?

3 Finnes det vesentlig rimeligere alternative en Airmar TM185 giver til 10k for å kunne se fisker på 5kg+ ned til 250m?

4 Er TVG-gain et «må ha» når en først skal investere?

5 Er høy CHIRP en fordel når båten slingrer mye?

6 Jeg er skeptisk til betjening av kart i fart og med svært urolig sjø på GARMIN GPSMap da denne ikke har manuelle knapper for å zoome inn/ut. Har jeg noen grunn til å være skeptisk?

7 Er GT51M tilsvarende LSS-2D HD + AIRMAR TM150M?

8 Hva er det som jeg vil savne eller gå glipp av på essensiell funksjonaliteter ved å velge GARMIN echoMAP fremfor SIMRAD NSS7?

 9 Det store spørsmålet er: Finner jeg nesten like mye fisk med en echoMAP fremfor SIMRAD NSS7?

 Fritt kommenter og/eller svar på spørsmål, gjerne subjektivt, med bakgrunn i det merket du selv har bruker-erfaring med.

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Muligheten for fremtidig oppgraderinger ala modul eller værsting-Airmar. Men EchoMap mangler også noe av de mer avanserte innstillingene som GPSMap har. Om det er et tap eller ei kommer mest an på brukeren, har brukeren fobi mot manualer og knoting med innstillinger spiller det ingen rolle.

2. Jeg fisker i praksis ikke så dypt så det skal jeg la andre svare på. :)

3. I praksis ikke.

4. Det synes ikke jeg, men her finner du sikkert de som er uenige.

5. Nei, jeg vil si omvendt. Lavere frekvens er mer tilgivende for en båt som kastes veggimellom.

6. Igjen er sikkert noen uenige med meg, men jeg sier ja. Eksternt betjeningspanel med knapper er dog en mulighet.

7. Nja. :) Jeg vil påstå at 2D-ekkoloddet fra de to er svært likt, men det skannende ekkoloddet er bedre med LSS. (Men skannende ekkolodd i urolig sjø er uansett ikke noen høydare.)

8. Sammenlikningen er litt unfair. EchoMap er mer lik GO xse enn NSS. Jeg hadde savnet nettverksmulighetene mot skjerm nummer to, modul og radar mest.

9. Forutsatt at ekkoloddgiveren er sammenlikningsbar så vil jeg si ja. Forskjellene i ekkoloddet er der, men det kreves et trent øye for å se de. "Mellomklassen" hos Garmin/ Simrad/ Lowrance har i det hele tatt blitt svært bra.

Du nevner at kart er viktig. Ta en rekognosering på Navionics versus Garmin i ditt område før du bestemmer deg. Det er store lokale forskjeller på nøyaktigheten i kartene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt meg selv om hvor mye du egentlig trenger sidescan/downvision.

For min egen del droppet jeg dette da jeg for det meste fisker på 70m+. Jeg vurderte ss3d, men sitter med en følelse av at vi står overfor en aldri så liten revolusjon på 3d echo i de kommende år, og valgte derfor å avvente inntil videre. For prisen av en tm150+ lss2 er du nesten på en tm185m. Jeg ville nok vurdert om det ikke var bedre å heller supplere med en lss2 etterhvert dersom behovet virkelig er der.

Har forståelse for ditt ønske om knappezoom, og er selv svært fornøyd med hjulet på simrad til dette formålet. Samtidig virker det ikke som du har behov for flere skjermer/nettverk og da kunne du egentlig kommet ganske langt med f.eks en simrad go7 eller 9, til en langt rimeligere pris.

Du ville vel fått en go7 + tm185m for rundt 15.000.

Dersom knappezoom er et ufravikelig krav ville jeg nok gått for en evo2 eller 3. Tipper du klarer å forhandle deg frem til en 7" evo2 + tm185m + kart til rundt 20.000 om du sender noen mail rundt til ulike forhandlere.

 

Kanskje ikke akkurat det du ville høre, men når du ber om frie kommentarer så får du nettop det :P.

Samtidig vil nok en tm150m bli en solid oppgradering fra dagens situasjon. Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, erik said:

1. Muligheten for fremtidig oppgraderinger ala modul eller værsting-Airmar. Men EchoMap mangler også noe av de mer avanserte innstillingene som GPSMap har. Om det er et tap eller ei kommer mest an på brukeren, har brukeren fobi mot manualer og knoting med innstillinger spiller det ingen rolle.

2. Jeg fisker i praksis ikke så dypt så det skal jeg la andre svare på. :)

3. I praksis ikke.

4. Det synes ikke jeg, men her finner du sikkert de som er uenige.

5. Nei, jeg vil si omvendt. Lavere frekvens er mer tilgivende for en båt som kastes veggimellom.

6. Igjen er sikkert noen uenige med meg, men jeg sier ja. Eksternt betjeningspanel med knapper er dog en mulighet.

7. Nja. :) Jeg vil påstå at 2D-ekkoloddet fra de to er svært likt, men det skannende ekkoloddet er bedre med LSS. (Men skannende ekkolodd i urolig sjø er uansett ikke noen høydare.)

8. Sammenlikningen er litt unfair. EchoMap er mer lik GO xse enn NSS. Jeg hadde savnet nettverksmulighetene mot skjerm nummer to, modul og radar mest.

9. Forutsatt at ekkoloddgiveren er sammenlikningsbar så vil jeg si ja. Forskjellene i ekkoloddet er der, men det kreves et trent øye for å se de. "Mellomklassen" hos Garmin/ Simrad/ Lowrance har i det hele tatt blitt svært bra.

Du nevner at kart er viktig. Ta en rekognosering på Navionics versus Garmin i ditt område før du bestemmer deg. Det er store lokale forskjeller på nøyaktigheten i kartene. 

Takker Erik, ingen store overaskelser på svarene dine så tror nå jeg nermer meg en viss forståelse på hva dette dreier seg om :-)

Ja samenligning av EchoMAP og NSS var ment å være unfair men det må av og til til for at en grønnskolling skal kunne se det store bildet. Og var det egentlig så unfair med tanke på det å se samme fisk til 7,5k mot 13k?

Har nå et tilbud på en NSS evo2 med gratis C-Map-N. Er dette en bra brikke for åmrådet mellom Ålesund og Statt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pilk said:

Jeg ville spurt meg selv om hvor mye du egentlig trenger sidescan/downvision.

For min egen del droppet jeg dette da jeg for det meste fisker på 70m+. Jeg vurderte ss3d, men sitter med en følelse av at vi står overfor en aldri så liten revolusjon på 3d echo i de kommende år, og valgte derfor å avvente inntil videre. For prisen av en tm150+ lss2 er du nesten på en tm185m. Jeg ville nok vurdert om det ikke var bedre å heller supplere med en lss2 etterhvert dersom behovet virkelig er der.

Har forståelse for ditt ønske om knappezoom, og er selv svært fornøyd med hjulet på simrad til dette formålet. Samtidig virker det ikke som du har behov for flere skjermer/nettverk og da kunne du egentlig kommet ganske langt med f.eks en simrad go7 eller 9, til en langt rimeligere pris.

Du ville vel fått en go7 + tm185m for rundt 15.000.

Dersom knappezoom er et ufravikelig krav ville jeg nok gått for en evo2 eller 3. Tipper du klarer å forhandle deg frem til en 7" evo2 + tm185m + kart til rundt 20.000 om du sender noen mail rundt til ulike forhandlere.

 

Kanskje ikke akkurat det du ville høre, men når du ber om frie kommentarer så får du nettop det :P.

Samtidig vil nok en tm150m bli en solid oppgradering fra dagens situasjon. Lykke til!

 

Takker Pilk, ut av boksen tenking, dette liker jeg ;-)

Sakte kveite dorging over grunnere farvann med kona i ene armkroken og en pils i den andre for så å finne et skipsvrak fra 1700tallet og bli milionær he,he tror den strukture scann kommer til å betale seg jeg he, he. 

Men seriøst, tror jeg leste et sted at en kunne se bunstruktur helt ned mot 100m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen, bestilte nå fra Ramoteck.no en SIMRAD NSS7 EVO2 med LSS-2D HD + AIRMAR TM150M og C-Map MAXN til en svært konkuranse dyktig pris. B)

Føler nå, takket være tilbakemeldingene fra Pilk og Erik, at jeg har gjort et trygt og bra valg.

Nå står det bare igjenn å sørge for at finansministeren får fisk så blir hun også lykkelig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM150M og GT51M har begge for vide signalkoner til bunnfiske.

Start med en 50/200 kHz svinger, så kan du eventuelt oppgradere senere. NSS7 Evo2 eller HDS-7 Gen3 er mine anbefalinger sammen med HST-DFSBL eller P66 svinger. I tillegg vil du trenge en LSS-2 svinger hvis du ønsker StructureScan. Lowrance og Simrad har mulighet til CHIRP med HST-DFSBL, fungerer bra på litt større dybder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kveite er nevnt, Tm150 har fungert veldig fint for min del til kveite på 10-50meter. Ser ofte kveite røyser seg opp etter jiggen, kveita er ofte aktiv i vannlaget og den tegner som regel veldig "rette" streker på ekkoloddet. Kjørte på en kveite i fjor og den forsvant ut av ekko på rundt 90meter, da var det rundt 120meter dybde. Kveiten var 150cm lang. Har fått flere 90-100cm kveiter som man ser ekkoet tegner opp fra bunnen og tar jiggen. Fisker som regel 5-8 meter over bunnen mest effektivt. Min erfaring er att det er bedre å finne plasser hvor det ikke er overfylt med byttefisk når man jakter kveiter, heller områder rundt,å da gjør TM150 en strålende jobb på alle aktuelle dybder hvor jiggfiske etter kveite er aktuelt. Her om dagen fikk vi en brukbar fisk på rundt 145cm , der ser vi ekkoet streker rett opp mot båt. Slipper jigg ut, kveiten tar 4-5m under båt, frispoler, strammer til når fisk når bunn. Heftig kamp. Slik jeg fisker kveite så setter jeg pris på den brede vinkelen. Bunnstruktur har jeg via Structurescan men bruker det nok ikke like mye lengre som tidligere i jakten på dronninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.