Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av gjedde


 Share

Recommended Posts

On 5/31/2017 at 9:08 PM, El Torsko Grande said:

(Skriver uteslutande på svenska, till trots för ~20 år i Norge. Inte av disrespekt, men för att jag vill kunna uttrycka mig klart och orkar inte sitta i tio minuter och redigera ett inlägg för att det ska bli på norska. Beklagar om det stör någon. )

Nog om detta. Hoppas jag retar någon med mitt inlägg.

 

Du trenger ikke unnskylde deg. Det går da helt fint å lese både svensk, dansk og norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ekiz skrev:

Du har lest saka grundig, og eg er glad for engasjementet. Det kan godt henda saka er dårleg skrive, men eg meiner du les altfor mykje mellom linjene. 

"Sprer usannheter, og antyde ting det ikke er dekning for" - det er det eg reagerer sterkast på. Sjølvsagt kan eg ha tatt feil, og skrive feil, men "spre usannheter" er ganske sterke ord.

Utrydde fugleartar? Det står ikkje i saka. Bite folk i tærne? Det står, og det skjer.

Av dei fire implisitte punkta meiner eg 1,3 og 4 er tull. Du må lese det som står, ikkje det som ikkje står. Punkt 2 kan godt hende du har rett i. Eg beklagar om ruse/garn-momentet er feil. Inntrykket mitt frå gjeddefiske her vest er at ruse er meir effektivt.

Mvh

Anders Ekanger

På meg ser det ut som du har latt deg litt for mye bruke som mikrofonstativ for en gruppe lokale helter. Deres litt fordomsfulle frykt og feilinformasjon har nok smittet over på deg. Du har gått i den fellen man i vitenskapsverden kaller for "Cherry picking" samt at du har hatt en i følge mine øyne en altfor tabloid tilnærming til det hele. Det gjør at hele artikkelen blir som andre har nevnt, veldig svak. Så noen skup pris blir det nok ikke av dette. Det er i grunnen litt dumt da tema i seg selv er viktig. Flytting av fisk til steder den ikke er stedegen. Du får bare ta lærdom av det og gå videre. Jeg tror neppe denne lille blunderen kommer til å påvirke din karriere i noe særlig grad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Afre skrev:

På meg ser det ut som du har latt deg litt for mye bruke som mikrofonstativ for en gruppe lokale helter. Deres litt fordomsfulle frykt og feilinformasjon har nok smittet over på deg. Du har gått i den fellen man i vitenskapsverden kaller for "Cherry picking" samt at du har hatt en i følge mine øyne en altfor tabloid tilnærming til det hele. Det gjør at hele artikkelen blir som andre har nevnt, veldig svak. Så noen skup pris blir det nok ikke av dette. Det er i grunnen litt dumt da tema i seg selv er viktig. Flytting av fisk til steder den ikke er stedegen. Du får bare ta lærdom av det og gå videre. Jeg tror neppe denne lille blunderen kommer til å påvirke din karriere i noe særlig grad.

 

 

Du har heilt klart lov til å meine dette.

Skup-pris... moro :-)

Mvh
Anders Ekanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasittargumentet gjelder alle arter, men arter som etablerer tette bestander er mer utsatt en andre. 

Som jeg har påpekt ovenfor Miljødirektoratet og NINA bommer de grovt når det gjelder nye tilfeller av abbor-utsettinger. Det er flere nye tilfeller av abbor i Bergensområdet i 2016 enn det er gjedde-utsettinger i hele Norge, men abbor-mafiaen klinger ikke like bra og abboren er ikke like skummel selv om den konkurrerer direkte med nærinsgrunnlaget til rødlistede arter og har beviselig utryddet unike krepsdyr og plankteplanktonsamfunn i biologisk unike vassdrag.

De har også hoppet bukk over utsettinger av ørret til nye vassdrag fra parasittinfiserte, tette stammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.