Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snelle til lett pilk og dorging


Kapteinlegobil
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny på forumet her, og har brukket litt tid på å lese diverse tråder om både utstyr og teknikker. Dette og det alt jeg har klart å overbevise samboeren min om alt det er gøy å fiske har resultert i at det må kjøpes inn nytt/mer utstyr. 

Det som står for tur nå, er stang og snelle til lett pilk (maks 500g pilk) og dorging. 

Har sett litt på Beastmaster CX BOAT 20-30 LBS. Er denne å anbefale til mitt type fiske eller er det andre alternativer jeg heller burde vurdere? 

Når det kommer til snelle så har jeg såvidt kikket på Penn Fathom 30 Lever Drag 2-Speed. Er det noen som har erfaring med snella, eller burde jeg se etter noe annet? 

Setter pris på alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kapteinlegobil,

Velkommen på vegne av alle her inne.

Eg kan kun gje deg litt tilbakemelding når vi snakker havfiske. Trolling/Dorging må nesten andre svare på, men eg trur ikkje det er optimalt å ha ett fiskesett som dekker dorging og pilking med opp til 500 grams pilk, noke eg vil karakterisere som tung pilk. 7fot 6 tommer stang og 500 gram pilk en heil dag kan komme til å koste svette, tårer og kanskje litt senebetennelse :-)

Når det gjelder den Penn Fathom snella, så bruker eg og min bror 25N modellen til havfiske. Vi er strålande fornøgde begge to, og eg tar like gjerne Penn snella i staden for den litt større Talica 16'en som eg og har.

Klarer du deg med størrelsen til 25, som er en smalere versjon av 30 snella, så ser eg kun fordeler med den. smalere snelle gir enklere fordeling av snøre med tommelen og mindre vridningskrefter på stanga når du sveiver opp lodd og fisk.

Når du snakker opp til 500 gram pilk, så vil eg anbefale kortere stenger pga kraft ganger arm. Personlig så bruker eg Prey Jigger 5 fot 8 tommer 15 -40 lb til tyngre pilking/jigging, og så bruker eg Beastmaster slim 7fot 6 tommer til havfiske med agn.

Eg har ikkje erfaring med Beastmaster CX boat stengene, men umiddelbart så slår det meg at desse stengene er dobbelt så tunge som Beastmaster slim serien. Eg veit ikkje kor tung fisk du forventer å få, men min beastmaster slim 20-30 lb hadde ingen problemer med en lysing som var 11,5 KG ferdig sløgd (uten rogn og slog).

Eg håper dette var til hjelp.

ha en strålende kveld.

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7'6" gjør fort selve fiske litt tyngre ja. Og Shimano stenger er nok jevnt over temmelig myke stenger, så du oppnår en bedre kontroll.
5'8" e lettere å fiske med og kjøre fisk på (spesielt når stanga er såpass stiv som prey). Men den er da også utilgivelig på feil. En mykere stang er mer tilgivelig, men tyngre å fiske med igjen. Her vil du nok ikke få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kapteinlegobil skrev:

Med litt ettertanke så ser jeg at 500g pilk blir i drøyeste laget, og kommer nok i hovedsak til å bli brukt 200g pilk (muligens tyngre av og til) og fiske på opptil 200m dyp.

Til dorging vil det bli brukt lettere sluk. 

 

 

 

Unnskyld meg, men hvis du har tenkt å pilke ned mot 200 meter og bruke noe letter enn 500 grams pilker, så tror jeg du får en liten utfordring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stanga og snella du har passer flott til det havfisket du beskriver, men til dorging er det ikke noe særlig. Jeg ville beholt havfiskesetter og handla meg et billig sett til dorging. Du får ei grei trollingstang under 500 kroner (ned i 2-300 innimellom) og ei billig multiplikatorsnelle i størrelse ala ambassadeur 7000 koster ikke mange kronene.. Dette oppsettet holder til det meste, men jeg ville lagt mer penger i det om planen er å dorge etter kveite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur trådstarter må definere kva han meiner med Dorging?

er det:

små wobblere/sluker etter sjøørret/laks?

eller

"harpe" og lodd etter Lyr og sei?

eller

store gummifisker eller heil agnfisk på bom etter kveite?

?

det vil legge føringer for om stang og snelle er brukandes til det tiltenkte fiske. Alt er jo mulig, Fisken vil ikkje sjekke om det er havfiske eller trollingstang før den biter på. Kva som er kjekt å fiske med er en heilt anna sak, her spelar og budsjett i aller høgaste grad en rolle.

Det viktigaste er jo strengt tatt å fiske uansett utstyr, og som småbarns-familiefar så skulle eg gjerne ha bytta bort halvparten av stengene mine mot dobbelt så mykje fisketid :-)

Endret av JanPetter
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dorging tenker jeg da på å bruke det med sluk/wobblere etter laks/sjøørret. 

Jeg er og åpen for å prøve nye fiskemetoder dersom utstyret tillater det. 

 

Har de siste årene bare brukt harpe, så når det nå må kjøpes inn mer utstyr har jeg og lyst til å utvide mulighet til å variere teknikker. 

Endret av Kapteinlegobil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du har den definisjonen av dorging ville eg ha gjort som som Skrekkjager anbefaler over her.

Ett sett for havfiske og ett for dorging.

Det er klart, det er mulig å dorge sjøørret/laks med utstyr som takler opp til 500 grams pilk på ned til 200 meters djup, men eg vil i alle fall kalle det "monsterkanon til å skyte spurv"

det er mulig å få laks som til en viss grad setter det havfiskesettet på prøve,men dei er det jammen langt mellom. Ett anna moment er at til dorging så vil du kanskje bruke mono snøre, mens det er utelukka til pilkefiske. Dette taler for 2 sneller uansett, og då vil eg anbefale å legge noen hundrelapper i ei billig dorgestang.

håper dette var til hjelp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten prøvd å fiske med agn i staden for pilk på djupt vatten?

Min far på vestlandet har ikkje brukt pilk siste året etter at han såg kor effektivt 2-kroks paternoster med halve makrelfileter og 3 -500 grams lodd i botnen er.

Kor fisker du og har transportlengde på stanga noke å seie for deg?

den beastmaster CX stanga har ca 2 meter transportlengde.

Når eg reiser til vestlandet på tur uten full fiskerigg så bruker eg å ta med den penn fathom 25 2 speed og en penn regiment travel 30 lb. til havfiske. stanga er allround og kan brukes både til lett pilking og agnfiske, samtidig som den er transportvennlig der den ligger i 55 cm tube. :-)

http://gero.no/nb-NO/produkter/havfiske-stang/penn-regiment-ii-215-travel-boat-5-delt.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.