Gå til innhold
Fiskersiden

lett jigging/ speed jigging


solmir
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har bestemt meg for å anskaffe meg lett haspell utstyr, har alltid fisket med multi så trenger tips. Har sett for meg ei stang på rundt om 6 fot å jigg vekt på ca 150g, snelle på rundt om 4000 størrelse. Kommer til å fiske mest etter lyr, torsk på grunnere vann, men vil også ha muligheten til å speedjigge litt etter stor seien. Hadde tenkt å holde meg i underkant av 5000kr på dette settet. 

Har sett litt på disse, men er veldig usikker på om de vil vere de beste til dette bruket...

stenger:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/okuma/azores-slow-jig/okuma-azores-slow-jig-6-8-60-140g-2-delt-203cm-183683-p0000243840

https://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=197530&WebSiteMapNodeID=1004005

sneller:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/saragosa-sw/shimano-saragosa-5000-sw-148586-p0000132641

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/penn/slammer/penn-560-slammer-haspelsnelle-139717-p0000123404

håper på litt hjelp av folk som har litt peiling og erfaring på dette området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Prey Light Jigger 6,5" 120/60g og er veldig fornøyd med den. Da jeg var i Å i Lofoten ifjor høst tok jeg bl.a. en 10kg+ sei, ta en kikk her dersom du vil: 

På dette tidspunktet brukte jeg en Technium 5000 snelle, men jeg har senere oppgradert til Stella 6000 pga jeg skal bruke utstyret i utlandet. Dersom du kun skal bruke det i Norge er det ikke behov for Stella. Saragosa er gode sneller som du får relativt rimelig om du bestiller via Ebay/fra utlandet. 

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ut som att den der prey light jigger stanga gjor jobben ja, men har planer om å fiske med 150g jigger. vil da den stanga på 120g fungere optimalt da? eller burde jeg gå opp ett hakk? 

Og har dere noe gode forslag til snelle? saragosa virker bra den men kunne tenkt meg ei som var litt lettere. Eller er de ikke noen som er så kraftig å robust og veier mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prey Light Jigger fins i 150/90g versjon og denne vil sannsynligvis passe bedre med jigger opp mot 150g. 120/60g stanga jeg har syns jeg passer best for 80-100g jigger. Selv om stanga bøyer seg mye under kjøring har den bra rygg og tåler fint stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hiver meg på her =) 

Trenger litt hjelp selv. Kjøpte en Prey light jigger 90/150g 7,8 Fot. For litt lettere jiggfiske, samt mulighet for litt speed jigging. Jeg kjøpte denne etter anbefaling fra kjente. I utgangspunktet er stanga ment for fiske på Hitra etter Sei, Torsk og kanskje en lita kveite (viss jeg er heldig). Kjøpte for noen dager siden Saragosa 5000 Sw. 

Det jeg da lurer på er litt om valg av Sene. Vurderer Powerpro Depth Hunter 0.23 men den er kanskje for tykk? Burde jeg gå for 0.19?  (må isåfall bestilles fra utlandet).

Videre har jeg lagt merke til at alle kjøper 6,5 fot utgaven. Har jeg kanskje gjort et dumt valg, når det kommer til stang lengde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.23 Power Pro høres ut som et bra valg. Eg har Power Pro i 0.23 eller 0.28mm på Stella 6000. Saragosa SW er forøvrig også veldig gode sneller. Dersom du skal kaste masse med stanga vil det generelt være fordel med ei lengre stang enn dersom du stort sett skal jigge frå båt. Til kraftigere jiggfiske etter kveite, torsk og sei bruker eg relativt korte stenger (Black Hole Cape Cod 5,4'' og 5,6''), men stanglengde er ein smakssak.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.