Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til 13 fots båt


Fiskeglederen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er temlig ny når det gjelder ekkolodd, og trenger hjelp til valg og montering. Det skal brukes som et portabelt ekkolodd. Budsjett 1000-5000. Lavere er bedre. 

Har i hovudsak sett på ekkolodd fra lowrance og raymarine, henholdsvis lowrance hook-4/5 og dragonfly 4/5. Har forstått det sånn at standardgiver på lowrance ser fisk ned på en 40-50 mens dragonfly kun ser ned på 20-40m? Er interessert i å kunne se fisk ned til 100m og samtidig kunne bruke CHRIP, men da må man altså kjøpe en giver som er ganske dyr? Kan nøye meg med standardgiver om en bedre er uforholdsmessig dyr. Båten har ikke batteri eller lading, men tenker å skaffe et lite batteri som blir ladet på land. 

Anngåande festing av giver så har jeg ikke lyst til å bore i skroget. Hadde egentlig sett for meg en eller annen form for festeanordning som visst på bildet under. Går noe sånt an å få kjøpt? Og hadde det blitt problem med vibrasjon og sånt? ekkolodd.png.fda09f40791656aeff33828021fc01ba.png

Er ellers åpen for forslag og råd. Håper at noen av dere har noen gode svar. 

Har søkt ganske mye på internett, men virker som kunnskap om dette går på folkemunne. 

Mvh

Fiskeglederen

 

Endret av Fiskeglederen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja:) Vet ikke helt om det der lar seg gjøre på min båt. Sånn ser hekken ut. 

ekko1.PNG.cc23ffa71f26922debf44b0d6fa9e868.PNG

Fant noe som heter giverholder: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Ekkolodd/Tilbehoer/Giverholder

Ser ikke ut som den har stort nok gap for å kunne festes bak på båten. Så er jeg litt i tvil om den faktisk sitter skikkelig og ikke løsner under fart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portable løsninger ala klemmer, sugekopper etc er i beste fall egnet opp til 4-5 knop men ofte lavere. Det er en nødløsning på båter man låner/ leier etc, ikke noe man frivillig bruker på sin egen båt.

Kom deg over skrekken og finn frem drillen, eller monter en plate på akterspeilet som du igjen kan borre i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.6.2017 at 1.59, Audiosan skrev:

Her er min Garmin Striker 5dv som portabelt ekkolodd. Prismessig kom det seg på ca 4100 inkl batteri, lader, vakuumløfter og alt annet. Kofferten var dog gratis.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/73227-portabelt-ekkolodd/#comment-785834

 

Hvordan syns du ekkoloddet fungerer? Hvor langt ned ser det fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne en Striker 7sv en dag i fjor høst, med GT52HW som ekkoloddgiver. Det er for kort tid til å konkludere men ga et visst inntrykk.

5 har i likhet med tilsvarende på Lowrance Elite 5 Ti, Humminbird Helix 5 og Raymarine Dragonfly 4 en lav og smal skjerm. I mine øyne på kanten mot ubrukelig, skjermene på disse er så lave at til alt annet enn grunt vann så ser jeg rett og slett ikke det jeg ønsker å se. Dog bikker jeg snart 40.... Noen av de, som Elite Ti og Dragonfly, kan speiles på nettbrett for å blåse opp bildet, og det hjelper.

Den lave og brede skjermen fungerer fint med SideScan/ Sideimaging/ Sidevü, men desto dårligere til tradisjonelt ekkolodd og kart. Skal du ha bred skjerm så er i mine øyne 7" noe i nærheten av et minimum.

Bortsett fra det så ble jeg positivt overrasket over Striker med GT52. Det er dog stor forskjell på Garmins chirp-givere som GT52/50/23 etc og de mer tradisjonelle ala GT20. Jeg vil trekke det så langt som å si at Garmin med og uten chirp er to helt forskjellige ekkolodd. Du kan ikke lagre innstillinger på Striker, den nuller seg hver gang du slår av og på, noe som er lett irriterende men til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle som var et rimeligere merke basert på Lowrance mistet også innstillingene på modellene de hadde rundt 1995 når det ble slått av, de tilsvarende Lowrance modellene på den tiden gjorde det ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fiskeglederen skrev:

Går det an å få kjøpt lowrance hook-4 uten giver? Har ikke funne på norske sider. 

Er det litt overkill å kjøpe en dyr giver til en så liten skjerm? 

Frister med hook-5 og 50/200/455/800-HDI, men er litt dyrt. Har sjekket torget på finn.no hver dag nå, men ingen hell der:p.

 

 

Ja, den finnes fra Lowrance uten giver. Men om noen butikker har tatt den inn uten giver er et annet spørsmål. :)

Dette er ikke dyre givere. Men det kommer nok litt an på hva du sammenlikner med. I min verden er disse så billige at jeg har noen liggende bare for å ha de liggende, sånn i tlfelle jeg trenger en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja vi er alle forskjellige:)

Noen nettsider det anbefales å kjøpe fra? Er seasea.no en side som selger fra norge?

HST-DFSBL er en CHIRP giver sant?

Det mest fornuftige med tanke på pris hadde vært å kjøpt hook-4 med HST-DFSBL. Fungerer en så liten skjerm greit nok? 

 

Endret av Fiskeglederen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.