Gå til innhold
Fiskersiden

Sette tilbake makrell?


sarepta
 Share

Recommended Posts

Skal man slippe tilbake fisk, så er det greit å ha en formening om den kommer til å overleve eller ikke. Skal man gi fisken en sjanse selv om gjellene henger på utsiden?  Njaaaææei. Returnerer man fisk i en sånn forfatning, så er det en stor sjanse at den blir fugle/krabbemat. Da sier det seg selv at man like godt kunne kakket den først.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell tåler visstnok svært lite behandling av oss mennesker, så ved mindre du får kroket av på utsiden av ripa uten å ta på den er det egentlig ikke noe vits å slippe den ut. Legg til at den er løs i kjeften, dvs fort for store skader, og du har en typisk "kakkefisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig at makrell tåler svært liten "behandling" før løpet er kjøret. Jeg vil heller gi folk det råd å vise måtehold i forhold til de mengdene man fanger. Det er utrolig tåpelig å dra opp båttevis hvis man ikke har et formål med fangsten. Enten det være seg agn eller mat. Fersk makrell er faktisk ingen dårlig matfisk. Men den er best når den er helt fersk. Men frossene fileter kan være grei til makrell-kaker. Makrell til konsom bør håndteres så fort som mulig etter fangst. Før den blir bløt i kjøttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er nok makrell en av favorittene både i stekepannen og på grillen. Kombinert med at den kan høstes av med god samvittighet og at også ungene liker den så spises det en hel del makrell i vår husstand. Men helt enig i at den bør spisses fersk.

Det er i det hele tatt sjelden jeg fryser fisk ved mindre den skal brukes som agn. Dog er jeg kanskje litt bortskjemt. Luksusproblem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellen som råvare er helse med finner. De jeg selv velger som fôr for meg selv , bløgger jeg både i halsen og halen , i takt med fiskinga og blir avkjølt. Bade fersk og makrell i tomat ut året.

Jeg driver selv  C&R med makrell , dog i enden av snøret  som agn eller som gjødsel og av naturlige grunner ... Ellers enig med flere av dere : Uetisk å fiske bøttevis og uten mening . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt djevelens advokat her. 

Formålet med makrellen er å fore opp nesten alt annet i havet og en god del i lufta. Og selv den dyktigste sportsfisker klarer ikke å ødelegge bestanden alene.

I teorien kan man røske opp samtlige man får, kakke dem og hive dem hvor som helst, så lenge de havner i en eller annen form for natur, og så blir det næring for noe.

 

ps: Etisk sett har jeg et litt kjedeligere perspektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ølgylt skrev:

Litt djevelens advokat her. 

Formålet med makrellen er å fore opp nesten alt annet i havet og en god del i lufta. Og selv den dyktigste sportsfisker klarer ikke å ødelegge bestanden alene.

I teorien kan man røske opp samtlige man får, kakke dem og hive dem hvor som helst, så lenge de havner i en eller annen form for natur, og så blir det næring for noe.

 

ps: Etisk sett har jeg et litt kjedeligere perspektiv

Om ikke annet voksene sportsfiskere burde da ha såpas etikk at de ikke driver med sånnt. Vi som sportsfiskere skal ha såpass respekt for naturen. Dette gjelder om arten er truet eller ikke. Nå tror jeg ikke dette er noe stort problem. Men hvis vi ikke klarer å feie for egen dør. Virker det veldig dobbeltmoralsk å rette pekefingeren mot fisketurister som drar opp masse fisk kun tar de beste bitene og dumper resten. Eller enda verre bare dumper fangsten på grunn av at de er mer sugne på en fest enn starte med å rense fisk. Eller et annet eksempel østeuropeere som driter i alle regler regler samt etterlater seg fiskeplassen som en svinesti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.