Gå til innhold
Fiskersiden

Fenrir
 Share

Recommended Posts

Selv bruker jeg utelukkende kina braid på alle mine sneller. Synes det fungerer vel så greit som alt annet overpriset braid snøre. Voksen er også like så holdbar. og med en dimensjon på ca 0.14, så holder det i grunn med 4 strain også. Om du skal utnytte kastelengde maksimalt så kan man gå for 8 strain til dobbel pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audiosan skrev:

Selv bruker jeg utelukkende kina braid på alle mine sneller. Synes det fungerer vel så greit som alt annet overpriset braid snøre. Voksen er også like så holdbar. og med en dimensjon på ca 0.14, så holder det i grunn med 4 strain også. Om du skal utnytte kastelengde maksimalt så kan man gå for 8 strain til dobbel pris.

Hei takk for svar. Ja har også sett litt på 8 strain, men som sagt det koster jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nesten alt på mono, trilene big game eller sufix, eller annet jeg finner rinelig med grei bruddstyrke 0,25-0,40mm Fordelen med 0,35-0,40mm er at det tåler å få seg en kakk uten at det nødvendigvis ryker nestegang man kjører fisk, og det er stor fordel når man transporterer og fisker i steinete elver. Kjøper store ruller 600m. Selv har jeg troen på og er fan av fluorcarbonfortom da denne er mer usynelig, og så sies det at den tåler gjeddetenner bedre (har ikke fått testet dette selv).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult og takk for svar. Åssen størrelse burde jeg ha på den snella jeg kjøpte da? Shimano Sahara 1000 FI. Har aldri tenk på utstyr eller sener tidligere. Har bare kjøpte fiskesett hvor det har vært snøre på. Men har fått en del store ørret i det siste og snøre har røket nesten hvergang jeg har hatt en 1 kg ørret på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes snøre i handelen som ikke tåler 1 kgs ørret hvis man ser bort i fra mono som har ligget årevis i butikkhyllene. Bremsen skal stilles slik at snøre ikke ryker.

Til nevnte snelle ville jeg gått for 0,12-0,15 multi eller 0,15-0,20 mono. En monofortom på 0,25 vil tåle litt slitasje og hjelpe deg til å lande litt større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BAN skrev:

Tror ikke det finnes snøre i handelen som ikke tåler 1 kgs ørret hvis man ser bort i fra mono som har ligget årevis i butikkhyllene. Bremsen skal stilles slik at snøre ikke ryker.

Til nevnte snelle ville jeg gått for 0,12-0,15 multi eller 0,15-0,20 mono. En monofortom på 0,25 vil tåle litt slitasje og hjelpe deg til å lande litt større fisk.

Jeg just settet meg inn med bremsing. Kan godt være det også men den bremser bra hvertfall. Men har sett på den fireline snøre jeg har så blir det utrolig fort slitt og kjøpte den for 6 mnder siden. Men takk for tips hvertfall. Er det noen merker dere anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audiosan skrev:

Kan vel med fordel gå opp til 0.28 mono fortom og. Her høres det nesten ut som at fireline har blitt knytet rett i sluken/hempesvivelen. Da ryker det veldig lett.

Ok takk for svar. Jeg har brukt berkley fireline sin egen knute på sluk og hempesvivel. Men der jeg fisker mest kan det være litt steiner så snøre har nok blitt slitt ut for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.6.2017 at 14.54, Audiosan skrev:

Både steiner og fisketenner er braid snøre sin største fiende. Så en monofortom på 2-3 meter e et must.

Har dere tips til noen merker? Er så mye der ute som er bra og dårlig. Tenker jeg kjører multi som mainline og mono som leader på et par meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 8 fot UL 0-7g stang, med stradic ci4+ fb 1000. Billig ebay braid som backing, og 65m med berkely nanofil på 0.11mm som mainline. Ca 0.8-1m med triline fluorocarbon i 0.28mm som fortom. Landa en gjedde på 5.2 kg i går i mjøsa, så du må nok sjekke fireline snøret ditt! Multifilament snøre kan faktisk gå ut på dato. 

Skal prøve ut nanobraid fra sufix neste uke. Så kan komme med liten anmeldese da, men for nå kan jeg trygt anbefale berkely nanofil som mainline for ørret 

Skal du gå for gjedde, laks eller sjø (generelt større fisk) vil jeg anbefale powerpro :)

Fortom så er Berkley triline 100% fluorocarbon gull.

Ellers er savage gear sitt også ganske bra, men er noe dyrt i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter en uke i Gausdal med sufix nanobraid, må jeg si. Helt suverent snøre!! Helt klart blitt mitt nye favoritt snøre etter få kast! 

Spolte på med 0.04mm og kasta ekstremt langt, snøre er veldig mykt og glatt. Veldig stille snøre, og overraskende veldig sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.6.2017 at 12.18, Audiosan skrev:

Kan vel med fordel gå opp til 0.28 mono fortom og. Her høres det nesten ut som at fireline har blitt knytet rett i sluken/hempesvivelen. Da ryker det veldig lett.

Ikke fortell det til noen men jeg har begynt å bruke 0,35 som fortom da jeg klarer å knyte FG-knuten på den.

Tror faktisk at jeg kaster lengre med den fortomen en med 0,25 knytt med uni da jeg ikke har motstand i ringene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og brodern sverget til uni og albright knutene, nå har jeg gått helt over til FG. Våget å bruke FG knuta med nye snøret, på 0.17mm fortom. Det er så vidt jeg merker at det er en knute :P

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.