Gå til innhold
Fiskersiden

kluss med Simrad autopilot


is_620
 Share

Recommended Posts

skriver her i håp om gode tips

installerte selv i 2009 komplett Simrad autopilot, med AC12 - AP28 og RPU80 på båt med påhengsmotor. Det har funka som en drøm og jeg har vært kjempefornøyd.  Oppdaterte kartplotter/ekkolod til Lowrance HDS 9 gen 3 og Elite 7 Ti i 2015 og 2016 og autopiloten virket like fint og og normalt i 2016.

I vinter 2017 oppdaterte jeg begge Lowrance-ene til siste software versjoner

Sjøsatte båten i mai og nå virker ikke autostyring. Det kommer melding på AP28 om å sette / oppdatere båttype - rorføler  og rortest                 De 2 første er greie men jeg får ikke til å gjøre rortest . Mener jeg har prøvd alt riktig helt etter instruksjons boka.

Trodde derfor først at det var pumpa RPU80, men har vært i båten idag  og testa den med direkte koblet 13,5 Volt og motoren/pumpa funker helt fint som den skal begge veier ( ser at det anbefales å sjekke/rense/skifte børstene etter 1000 timer, min ligger vel på 5-600)

Det jeg først tenker å gjøre nå er å kjøre komplett reset til fabrikkinstillinger å installere alt på ny etter boka for installasjon.

Hvis dette virker er jeg litt i tvil om jeg bør oppdatere softvare for AC12 og AP28  til seneste. Mener den jeg har nå er 2008.

Har hørt at dette kan gjøres på Simrad med HDS gen 3. Det kommer meldinger på HDS at det er nye SW versjoner   ,

dersom det ikke funker blir det vel og sende AC12 og AP28 til Egersund og be de sjekke ( kompasset RC41 er OK )

blir glad for tips og oppklaring hvis det er noe jeg ikke har fått med meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå inn på Instillinger, System, Avansert, Egenskaper og deaktivere autopiloten. 

HDS (og sikkert Elite Ti) roter totalt til AC12, jeg måtte trykke litt rundt i installasjonsmenyen på AP24 før den ble normal igjen etter at HDS autopilot kontroll var deaktivert (jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde, men tror det var noe med å vise status). Å slå av og på autopiloten var ikke nok. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar som kom i grevens tid ( før jeg rakk å prøve på alt mulig rart)

det må ha skjedd noe rart etter at SW ble oppdatert til siste versjon nå i vinter 2017 på begge de 2 plotterne

hadde både Elite og HDS gen 3 i 2016 og da funka autopiloten  prikkfritt

fortsettelse følger når ev. hvis jeg har fått det til å funke , etter å ha hatt autopilot i 7 år er det helt håpløst og sitte å styre manuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk problemer da jeg oppdaterte HDS Gen3 før turen til Vänern i påsken. 

Koblet vekk alle tre kartplotterene mine og kjørte autopiloten bare fra AP24/OP10 først, koblet så inn igjen NSS Evo3, NSS Evo2 og til slutt HDS Gen3, denne gangen med autopilot kontroll deaktivert. Husket at det var en autopilot setting inne i HDS Avansert menyen og i software v4.5 ble denne for første gang automatisk aktivert. Den skal bare være aktivert hvis det er en NAC-1 autopilot computer i systemet. 

Feilene som AP24 rapporterte var helt merkelige, det så ut som all konfigurasjon var mistet, den var ikke engang klar over at jeg ikke har rorføler og kjører i VRF modus. Men etter litt trykking kom alt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i båten i kveld - gjorde som følger - hadde kun HDS 3 tilkoblet og slått på og var omtrent innpå alt som hadde med autopilot i de forskjellige menyene

var ikke strukturert og gjorde dessverre ikke notater

deretter ble HDS 3 slått av og frakoblet NMEA2000 og AP28 koblet til og slått på.

nå funka det og rortest ble utført. jeg var klar over at sving styrbord måtte gjentas flere ganger med å trykke på X tasten.

Etter fullført rortest funker autopiloten tilsynelatende, hadde ikke tid til prøvetur , ble gjort ved kai.

Synes hele saken er alt for dårlig  kommunisert fra Navico og håper Abbor har kontakter som kan medføre at problemet blir belyst og forklart  med detaljert  oppskrift om hvordan man skal forholde seg.

Jeg kommer fra nå av til å flytte NMEA2000 kabelen over til Elite Ti og frykter og er spent på hva som skjer når alt er i bruk, om feilen gjentar seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne i Instillinger, Avansert, Funkjsoner og deaktivert autopilot?

 

Jeg rapporterte problemet til Navico ved påsketider. Forhåpentligvis så har versjon 4-5-56.1.160 for Gen3 som ble sluppet for et par uker siden fikset dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god hjelp - har vært på sjøen en liten tur idag  og autopiloten funker , men jeg har nok trykket fortvilet rundt om kring i altfor mange menyer både på HDS  og AP28 så jeg må nok reinstallere helt fra scratch.( rortesten  funka men den styrer ikke riktig på auto)

Har ikke tid til å rote mer med dette før jeg kommer hjem fra trøndelag ca  16 -17 juli.

men hvis gudene smiler klarer vi kanskje å dorge en blank laks  i sjøen  - stor sei er garantert,

blir flott å komme vekk fra alt og fiske hele dagen og skravle å drikke litt konjakk og en liten sigar på kveldene.  -  komme med en liten melding når vi er hjemme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

kort fortalt er nå alt endelig Ok og i orden igjen

oppdaterte SW på elite og HDS gen 3 - HDS ble også brukt til å oppdatere SW på Simrad AP28 og AC12. Måtte knote litt i diverse menyer før alt ble helt slik jeg vil ha det.

Mimrer tilbake til mitt forrige ekkolodd Furuno FCV-585 , der alt var på knapper og ratt og bruksanvisning kun nødvendig til første gangs oppstart.

uendelig mye mer brukervennlig enn bla opp og ned i menyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Den ‎16‎.‎06‎.‎2017 at 18.56, is_620 skrev:

Takker for god hjelp - har vært på sjøen en liten tur idag  og autopiloten funker , men jeg har nok trykket fortvilet rundt om kring i altfor mange menyer både på HDS  og AP28 så jeg må nok reinstallere helt fra scratch.( rortesten  funka men den styrer ikke riktig på auto)

Har ikke tid til å rote mer med dette før jeg kommer hjem fra trøndelag ca  16 -17 juli.

men hvis gudene smiler klarer vi kanskje å dorge en blank laks  i sjøen  - stor sei er garantert,

blir flott å komme vekk fra alt og fiske hele dagen og skravle å drikke litt konjakk og en liten sigar på kveldene.  -  komme med en liten melding når vi er hjemme igjen.

Jeg har Lowrance Elite  7, vil det kunne brukes med Lowrance sitt autopilot sytem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.