Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snellekombo til litt lettere gjeddefiske


Recommended Posts

Har fiska en del gjedde de siste årene. Stort sett med lakseutstyr, dvs minst 11 fots stenger og haspelsnelle. Fønker bra det, men blir litt klønete å sy rundt i skauen og swimbaits/jerking fønker ikke så bra med mine lange stenger.

Ok. Befinner meg på Vestlandet, får gjedde opptil 6 kg, men de aller fleste ligger rundt 1-3 kg. Her beiter gjedda i hovedsak på ørret og røye. Litt ål kanskje. Har jo nesten ikke hvitfisk her vest, unntatt abbor i et fåtall vann. Bruker forskjellig fra lette froskepoppere, wobblere a la ledda Savage Gear, til små swimbaits under 20 cm, sjelden over 40-45 gram.  

I år og fremover skal jeg satse mer målretta. Kanskje lage baits selv, har jo laget wobblere i mange år. Men fiskeutstyret i denne nisjen har jeg ikke oversikt over. Gidder ikke kjøpe ting som blir skifta ut etter kort tid, så jeg kjøper heller en skikkelig stang/snellekombo først som sist. Tenker spesialisert stang på 7-8 fot (liker ikke korte visper) som er raske med rikelig kastepotensiale. Lavprofil multisnelle med det som trengs av finesser. Pris samlet - vel, opptil 5-6.000?

Forslag?
 

Si gjerne litt om hvorfor du anbefaler det du gjør, hvis du gidder! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei selv fisker jeg nesten bare Gjedde og Abbor. Jeg bruker både 7' og 9' fots stenger til dette fisket. Med kastevekt fra 10-30g og 15-50g. Som du sier det er ikke så lett å jerke med en 9' stang jo mindre du står på en høyde. Men man kaster jo mye lenger med 9'  fremfor en 7' Jeg har alltid med meg flere stenger på tur. 1 til Abbor og 1 til Gjedde fiske siden jeg ofte bruker større/tyngre sluker,sene osv. Men om jeg skulle valgt 1 stang til dette fisket. Ville jeg kjørt på med en 7' stang med en kastevekt på 10-30g å en haspelsnelle på 2500. Selv bruker jeg dette oppsettet å synes det passer til det meste av lett fiske. Fikk faktisk en pen Gjedde i sta på 4kg + uten noe problem. Da brukte jeg storauren som veier 45g. Ikke det mest optimale for en 7' stang med en kastevekt på 30g men det går  :D 

Om du fisker Laks med 11' stenger vil det nok føles rart å gå ned til 7' men om du fisker i vann hvor gjennomsnitt fisken er på 1-3kg holder det i massevis med en 7'-7,5' stang. Hva du velger av snelle må jo være opp til deg. Men en størrelse på 2500 synes jeg er perfekt til dette fisket. 

Sikkert flere på FS som liker større tyngre utstyr til dette fisket eller kanskje lettere. Men går man under 7' å nede på 5-20g i kastevekt synes jeg det blir for pinglete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korteste stanga jeg benytter til gjedde per dato er 11 fot. Har nesten bare lakseutstyr, eller lettere og UL ørretutstyr. At laksestengene er lange kommer av at flere elver hadde nedre grense på lengden av stanga du fikk benytte, i Målselva var den 13 fot for en del år siden. Er det rart man er vant til flaggstenger da? :D

Fiska gummidyr i går med 12,6 fots stang. Det går greit, kaster som f..., men kan ikke bruke baits med den lange, litt for mjuke toppen. Ble to gjedder på 3-4 kg, så anything goes! :)  

2 kortere og feitere.jpg

1 slunken madam.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke mange tips å få, så jeg trådte til på egen hånd snopa meg noe jeg håper fønker! :) 

Snelle: Daiwa Zillion HD
Stang: Team Daiwa 7,7 fot 14-56 g

Tror stanga skal passe baits litt bedre enn laksestengene!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter en del kluss med Daiwa og bestillinger derfra, de sendte haspelstenger (!!!), hadde jeg endelig nyriggen i hånda forleden. Endte opp med ei Daiwa Prorex 7,6 fot i 40-80 gram som passer fint med Daiwa Zillion snella. Rask stang, responsiv og presis. Kaster langt med denne riggen.
Har også fått gleden av å teste teknikker med forskjellige baits & jerks, og til og med hatt gleden av å kjøre noen vestlands-gjedder på 5-6 kg med nyinvesteringen. Artig fiske der man ennå har mye å lære! :)

gjeddepers.jpg

større håv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, PerH skrev:

Etter en del kluss med Daiwa og bestillinger derfra, de sendte haspelstenger (!!!), hadde jeg endelig nyriggen i hånda forleden. Endte opp med ei Daiwa Prorex 7,6 fot i 40-80 gram som passer fint med Daiwa Zillion snella. Rask stang, responsiv og presis. Kaster langt med denne riggen.
Har også fått gleden av å teste teknikker med forskjellige baits & jerks, og til og med hatt gleden av å kjøre noen vestlands-gjedder på 5-6 kg med nyinvesteringen. Artig fiske der man ennå har mye å lære! :)gjeddepers.jpg

større håv.jpg

Zillion har jeg siklet på mang en gang. Alt man leser og hører om vitner om ei fantastisk snelle, så gratulerer med den! :D 
Prorex-serien til Daiwa er meget spennende. Jeg har fisket mye med XR-serien i haspel etter både abbor og gjedde. Ettersom du er vant med litt "mykere" stenger er det nok et godt kompromiss da Prorex ikke på noen som helst måte er en stiv kjepp. Skulle du finne på å teste en stang beregnet for jerkbaits vil du se hva jeg mener :P

Når det gjelder gjeddene ser det ut som de blir med hjem etter endt fiske. Matfisk er vel og bra, og disse er definitivt brukbare til det. Men ettersom dere på Vestlandet ikke har noen kjente storgjeddebestander så kunne det kanskje vært en ide å la fisk på 4-5 kilo + få svømme videre? Om de ikke blir 10+, så blir de i hvert fall en del større?! Dette veit du helt sikkert fra før ;)  

 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, LaHo skrev:

Zillion har jeg siklet på mang en gang. Alt man leser og hører om vitner om ei fantastisk snelle, så gratulerer med den! :D 
Prorex-serien til Daiwa er meget spennende. Jeg har fisket mye med XR-serien i haspel etter både abbor og gjedde. Ettersom du er vant med litt "mykere" stenger er det nok et godt kompromiss da Prorex ikke på noen som helst måte er en stiv kjepp. Skulle du finne på å teste en stang beregnet for jerkbaits vil du se hva jeg mener :P

Når det gjelder gjeddene ser det ut som de blir med hjem etter endt fiske. Matfisk er vel og bra, og disse er definitivt brukbare til det. Men ettersom dere på Vestlandet ikke har noen kjente storgjeddebestander så kunne det kanskje vært en ide å la fisk på 4-5 kilo + få svømme videre? Om de ikke blir 10+, så blir de i hvert fall en del større?! Dette veit du helt sikkert fra før ;)  

 

 



 

Snella er virkelig knall. Vant med aldersstegne Ambassadeurer i laksestørrelser, men dette er noe virkelig noe helt annet. Stanga kaster alt fra 20 gram og oppover med letthet, så 40-80 gram er nærmest "veiledende" klassing. Begge deler anbefales varmt! :)

Her er det snakk om "dugnadsfiske" etter ulovlig utsatt gjedde som har blitt en pest og en plage i et lakseførende vassdrag. Vi gjør hva vi kan for å fiske ut. Ruser brukes også, er tatt gjedder i dem på 8-10 kg, men de er det virkelig langt mellom. Vet jo at det å begrense gjeddas frammarsj er en umulig oppgave. Å beskatte den gir vel mest av alt følelsen av "i alle fall å ha gjort noe", for her i Hordaland har laks og sø mer enn nok av trusler fra før. Er jo en massiv vegg av oppdrettsanlegg langs fjord og kyst, du ser dem fra elvemunningen. Så er enig med deg i at de store bør gå hvis specimenjakt skal bli interessant, også siden hoene tar mye smågjedde. Men her skal de nå helst ikke bli større..! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er vel greit å delta i en slik dugnad.

Man bør dog stille spørsmål ved nytten. Hvis det er tatt ut fisk på 10 kilo så er ikke dette en "nyhet", og det kan vel tenkes at det er en umulig kamp. Det er du jo inne på :) Ved å ta ut stor fisk forstyrrer man i normale tilfeller balansen såpass at man får økt antall små individer. 

Men blander man inn laks/ørret i en sånn diskusjon blir det fort vanskelig :)

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som LaHo skriver, ved å ta ut de største gjeddene oppnår man som regel bare en økning i antall mindre gjedder (som antagelig utgjør en større fare for laks/sjøørret) 
Dette er rimelig godt dokumentert for den som gidder å lete, men det ser ut som de fleste som driver med den type dugnadsarbeid velger å ignorere dette. De om det, men det virker da som regel mot sin hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskemannen skrev:

Som LaHo skriver, ved å ta ut de største gjeddene oppnår man som regel bare en økning i antall mindre gjedder (som antagelig utgjør en større fare for laks/sjøørret) 
Dette er rimelig godt dokumentert for den som gidder å lete, men det ser ut som de fleste som driver med den type dugnadsarbeid velger å ignorere dette. De om det, men det virker da som regel mot sin hensikt. 

 

Norges Jeger og Fisk er vel ansett som den største organisasjonen i Norge innen fritidsfiske. Jeg tror ikke PerH mangler kunnskap om dette du og jeg har tatt opp :) Men som han sier bidrar han i en dugnad. Den dugnaden og tanken bak den kan muligens spores helt til NJFF på toppen.. Der har vi problemet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet begynte øverst i vassdraget, i vann der det tidligere var meget gode ørretbestander, og til dels røyebestander. Disse ble fiska med garn av lokale, samt stangfiske. Første fangstene av gjedde kom for ca 10 år siden, selv om enkeltindivider var innrapportert tidligere. Siden da har vannene blitt ødelagt hvis man tenker på å fiske ørret og røye. Nå er det knapt gjedde igjen heller i noen av vannene. Virker nedbeitet. Så år for år har gjedda flytta seg nedover og er nå til stede også på flere av de beste gyteplassene for anadrom fisk. Om våren er det også typisk at gjedda stiller seg i inn- og utos der smolt og støinger slipper seg ned mot havet. Får jo maten rett i kjeften da, dessverre.

Problemet er jo hva man skal foreta seg. Hvilken størrelse det er smart å beskatte er heller ikke så åpenbart. De store gjeddene eter lett verdifull gytefisk av laks og sø, samt betydningsfulle støinger på utvandring som kan vokse seg store og gyte for andre eller tredje gang etter sjøbeite. De små gjeddene utgjør neppe noen trussel for gytefisk, men smolt og yngel tar de nok mye av. Her er det altså et valg mellom pest eller kolera. Blir ikke riktig uansett!

Kampen er tapt i utgangspunktet, for gjedda blir ikke borte uten rotenon eller andre uaktuelle tiltak. Det vet vi innerst inne. Men man kan beskatte så mye man orker for å holde antallet nede ennå noen år. Det gir i alle fall en følelse av å bidra med noe, hvor filosofien blir at en død gjedde betyr noen smolt spart. I det store bildet er nok innsatsen en pissflekk i snøen uansett, for gjedda blir der så lenge den har mat. Men likevel - det føles riktig å beskatte bredt i en ellers fortvilt situasjon.  

På den annen side er jo gjeddefiske også noe nytt og der har jeg masse å lære ennå. Så jeg har endelig "oppdaget" gjedda som sportsfisk og koser meg med dette fisket, det skal heller ikke underslås. :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig situasjon ja, er vel umulig å komme  med noen bombastiske regler om hvilke gjedder det er lurt å ta uten ordentlige undersøkelser.

Men i de fleste vann vil det være lurt å spare de større om målet er færre gjedder. Og om målet er mindre mort/planktonspisere hender det at det er best å kverke de store.

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store gjeddene opptar de beste plassene. Hvor finnes de?

I inn- og utos. Der svømmer smolten nedover og gytefisken oppover. Suggene står der. Venter. Tror ikke det er vits i å spare disse som har et etablert mønster i sin jaktatferd. Smågjeddene marginaliseres, får ikke dem på sånne plasser!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.