Gå til innhold
Fiskersiden

Kombinasjon pilkestang og multiplikatorsnelle


Frod
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er ny på forumet og har lest en del innlegg om forskjellig. Jeg har I allefall skjønt at det er mange dedikerte hobby og profesjonelle fiskere her :-) Jeg er definitivt i kategorien hobby fisker og har en del spørsmål om utstyr, bruk og kombinasjoner av snelle/stang

Jeg har nettop kjøpt ny snelle og stang som jeg tenkte å benytte til pilkefiske fra åpen båt. Har alltid sverget til haspel, men gikk for multiplikator denne gangen

Valget falt på følgende:

Abu Garcia Ambasadeur 7000i electric blue, Shimano Vengeance stand up 16-20. Har satt på 300m med Berkley Trilene Sensation 0,42. Tenker å fiske på 10 til Max 200m. Med Max 300gr pilk

Noen her som har noen synspunkter (positive/negative) på kombinasjonen? 

Frode 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Potemkin skrev:

0,20 braid hadde vært valget mitt. Stand up-stang hadde jeg droppet til lett utstyr. Dette har med balansen i stanga å gjøre når man fisker med agn. 

Ut fra budsjetter mitt (ca1500kr) ble jeg anbefalt denne combo'en på XXL. Sa hva jeg skulle bruke det til. Min gamle godt brukte stang er en Elbe kombinasjon. En gammel Thunder Bay pilkestang med tilhørende haspel snelle. Har fungert OK til mitt bruk, men både stang og snelle har nok gjort sitt etter hvert. Håper i allefall at comboen jeg nå har kjøpt er bedre? Håper det fungerer OK til hobby fiske, sittende i åpen båt 10-20ganger i året, selv om jeg har kjøpt en stand up stang?

XXL har jo "fornøyd garanti" så det er mulig å returnere utstyret om det ikke fugerer tilfedstillende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Eg ville brukt den fornøydhetsgarantien og levert tilbake settet du kjøpte. To av dei tre delene du kjøpte har ingenting med pilking å gjere. At en selger kan selge deg 0,42 mono snøre og en Kina-laga AMB 7000 til pilkefiske ned til 200 meter med opp til 300 grams pilk kjem enten av at vedkommende aldri har pilka eller så gir vedkommende f...

snelle og snøret dunhar kjøpt vil passe til 60 gram stingsild ned til 50 meters djup

xxl har følgende sett https://www.xxl.no/penn-penn-havfiskesett-4-0/p/1098343_1_style 

til 1700. Det settet vil eg seie er en vesentlig bedre match for dine ønsker enn det du har fått anbefalt. Iogmed at du er nært enn xxl butikk, så ville eg prøvd å få igjen pengane, for så å besøke en av dei butikkane som har spesialisert seg på havfiskeutstyr

 

håper dette var til hjelp

ha en fin dag

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanPetter skrev:

Hei, 

Eg ville brukt den fornøydhetsgarantien og levert tilbake settet du kjøpte. To av dei tre delene du kjøpte har ingenting med pilking å gjere. At en selger kan selge deg 0,42 mono snøre og en Kina-laga AMB 7000 til pilkefiske ned til 200 meter med opp til 300 grams pilk kjem enten av at vedkommende aldri har pilka eller så gir vedkommende f...

snelle og snøret dunhar kjøpt vil passe til 60 gram stingsild ned til 50 meters djup

xxl har følgende sett https://www.xxl.no/penn-penn-havfiskesett-4-0/p/1098343_1_style 

til 1700. Det settet vil eg seie er en vesentlig bedre match for dine ønsker enn det du har fått anbefalt. Iogmed at du er nært enn xxl butikk, så ville eg prøvd å få igjen pengane, for så å besøke en av dei butikkane som har spesialisert seg på havfiskeutstyr

 

håper dette var til hjelp

ha en fin dag

Jan Petter

Dette forklarer en del. Har testet utstyret i helgen. Hadde på 150gr Sillen og slapp ut Ca 200m. Var ganske tungt å sveive inn. Bedre fra 100m og oppover. Snellen (7000i) virker solid nok den, men nå er den jo helt ny! Mye plast deler i den....

Så på settet du linket til. Virker bra det. Vet ikke hvordan Penn Defiance snellen er bygget i forhold til AMB 7000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at den Penn snella er vesentlig meir solid. Min far bruker en slik defiance 25 lw til havfiske. Då snakker vi paternoster tackle, 2x halv makrell-filet, 400 gram lodd og 100-200 meters djup. 

Min far bruker snella som vinsj og han er godt fornøgde. Dette er i alle fall fiske som eg ikkje ville brukt min AMB 7000 til. Min er en 1987 modell av den gode svenskbygde sorten.

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og forslag på tråden :-)

Har som sagt testet utstyret nå. Det fungerte bedre enn min gamle Elbe Combo i alle fall. Primært kommer jeg til å benytte dette utstyret fra Ca 10 til Ca 100 meter. Da jeg testet det på disse dybdene fungerte utstyret i mine øyne greit. På Ca 200m var det langt fra optimalt, men det er vel heller unntaket at jeg fisker på den dybden, men det vil sikkert gå noenlunde greit de få gangene det evt blir. 

Stangen fungerer OK, men det et som bekymrer meg mest er kvaliteten på snellen (har startet en tråd ang den). Jeg fikk et tips ang en Lawson 7000 som jeg nå har kjøpt hos Agdars. Får den om et par dager. Om den er bedre enn AMB 7000i får tiden vise. 

Hadde jeg primært skulle drevet med havfiske hadde vel ikke comboen jeg har kjøpt fungert i det hele tatt. Da hadde jeg vært nødt til investere ganske mange lapper mere enn jeg har gjort nå. Det blir liksom en annen divisjon:-)

Dersom jeg ikke blir fornøyd med utstyret har jeg jo fornøyd garanti på XXL ut August. Det kan være jeg leverer tilbake AMB 7000i og beholder stangen... Jeg får se :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.