Gå til innhold
Fiskersiden

MotorGuide XI5 - Vibrasjoner og kast i propell


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en MotorGuide XI5 elmotor. Kjempefornøyd med denne og den har helt klart noen fordeler over min forrige elmotor som var en Minnkota i-Pilot.

Etter noen ukers testing så er det dog en ting jeg ikke synes er bra med MotorGuide, og det er propellen som følger med originalt. Dette er en toblads "Machete" i plast. Allerede på første turen reagerte jeg på at selve "hodet" til MotorGuiden vibrerte endel under bruk, særlig i de høyere effekttrinnene. I tillegg til dette opplevde jeg at Motoren "henger seg opp" under autopilot ved at den begynner å svinge ukontrollert fra side til side slik at jeg må nullstille autopiloten for å få den til å roe seg ned. Mulig denne oppførselen har en sammenheng med vibrasjonene.

Etter å ha sjekket litt har jeg funnet ut at vibrasjonene kommer fra propellen. Jeg har funnet ut følgende så langt:

1. Har tatt av selve propellen og sjekket akslingen. Det er ikke kast i denne.

2. Sinkanoden som følger med (jeg har saltvannsversjonen) har et hull i senter som er betraktelig større enn akslingen og er dermed så og si umulig å få plassert helt i senter når man strammer til.

IMG_1759.thumb.JPG.1b02596419550a30180349d8a48cd121.JPG

Selve sinkanoden er ikke mulig å montere i senter da hullet er større enn akslingen.

3. Selve plastpropellen festet på akslingen ved hjelp av en tverrbolt settes gjennom akslingen. Denne bolten skal så inn i et hakk i propellen. Man hører et "klikk" når propellen er festet på tverrbolten. Problemet er at når man har gjort dette blir propellen skjev på selve akslingen og man får kast i propellen.

IMG_1819.thumb.JPG.63d1bc3cda478d5ec63b7b917cc7e860.JPG

Når propellen er "klikket" inn slik at tverrbolten sitter i sporet står propellen skjevt på akslingen. Bildet viser hvordan avstanden mellom propell og hus er større på venstre side. Dette gir kast i propellen.

Jeg har selvsagt sjekket og dobbeltsjekket at jeg monterer propellen riktig, men ser ikke noen feil i måten jeg gjør dette på. Litt rask googling viser imidlertid at jeg ikke er eneste som har dette problemet. På diverse amerikanse forumer florerer det av tråder som handler om det samme. Det hevdes at den medfølgende propellen er dårlig og at det i 2017 i tillegg er sendt ut en mengde propeller som har produksjonsfeil og/eller er skadet slik at det oppstår vibrasjoner under bruk. Andre som har hatt problemet har eliminert det ved å kjøpe 3-blads propell istedet.

Jeg fikk tilsendt en ny standard toblads propell fra Mjøsservice, men denne er akkurat lik og gir samme vibrasjoner. Har nå bestilt en treblads propell i glassfiber og det blir spennende å se om dette løser problemet. Den skal visstnok også øke toppfarten med nesten en hel knop på 24v versjonen (dog på bekostning av batteritid antar jeg).

Er det noen andre her på forumet som har MotorGuide og har opplevd samme problemer med propellen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spesielt. Har ikke hatt noe slikt problem med min. Jeg har også en 24V 80lb saltvann. Kjøpte min i fjor sommer, og bruker originalpropellen. Tenkte å dytte på ny propell i år for mer fart, men har ikke kommet så langt enda.
 

Ellers er det jo interessant at du gikk fra I-pilot til Motorguide. Hvilke fordeler har du merket deg med Motorguide, når du nå har prøvd begge? 
Har hørt at MG har en mer nøyaktig GPS-styring enn I-pilot, merket du noe til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MrVolcom skrev:

Dette var spesielt. Har ikke hatt noe slikt problem med min. Jeg har også en 24V 80lb saltvann. Kjøpte min i fjor sommer, og bruker originalpropellen. Tenkte å dytte på ny propell i år for mer fart, men har ikke kommet så langt enda.
 

Ellers er det jo interessant at du gikk fra I-pilot til Motorguide. Hvilke fordeler har du merket deg med Motorguide, når du nå har prøvd begge? 
Har hørt at MG har en mer nøyaktig GPS-styring enn I-pilot, merket du noe til det?

Hei,

På generell basis så virker selve "finishen" på MotorGuide mer påkostet. Der Minnkota bruker plast er det lakkert metall på MotorGuide. Ellers kan jeg koble MotorGuiden til HDS'en sin, det kunne jeg ikke med Minnkota, da måtte jeg hatt Humminbird.

Men hovedfordelen er som du sier, mer nøyaktig GPS. Ved ankring står MotorGuide og jobber kontinuerlig på lav effekt for å holde posisjonen. Tilsvarende for Minnkota er at du gjerne kan drive av flere meter for den setter igang med full fres for å komme tilbake til utgangspunktet, noe som skapte endel ubehagelige opplevelser når jeg stod fremme i baugen og spinnfisket.

Vil kanskje si at MotorGuide sin ankring- og autopilot virker i overkant "nervøs" da den hele tiden jobber for å kompensere drivt, tenkte først at dette ville ha en negativ effekt på batteriforbruket, men dette ser foreløpig ikke ut til å stemme. Forbruker ikke mer strøm enn Minnkotaen min, snarere tvert i mot. Tror dette har noe med å gjøre at MotorGuide jobber kontinuerlig på lav effekt, mens Minnkota gjerne driver mye av for så å gi full guffe for å kompensere for driften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om problemet, men min egen er nok for gammel så hos meg fungerer det som det skal. Som du sier er det endel propeller hvor "støpen" ikke matcher pinnen eller akslingen helt og propellen blir skjev på akslingen. Men det er første gang jeg hører om dette på motor solgt i Skandinavia. Soleklar reklamasjon så Stener får skaffe en propell som fungerer som den skal.

Ang finish på Xi5 så er den mer påkostet enn Powerdrive/ Riptide men litt mindre påkostet enn Ulterra. Ser du på US-pris på Ulterra før den fikk auto-stove/deploy så var den ganske lik Xi5. Det var den motoren Motorguide ville konkurrere med, så kontret Minn Kota med auto så nå er Xi5 midt mellom Powerdrive og Ulterra.

Der er også verdt å ta med i beregning av kvalitet versus pris at Minn Kotas Link-interface er mye dyrere enn Motorguides NMEA-interface. (Hvis man har som mål å koble mot plotter da, mange har ikke det målet.) 

Nå kom Minn Kota med mye utgaver av alle tre GPS-modellene i vinter. Det er litt variabelt hva som er oppdatert på de tre, men alle har fått betydelig forbedret ankring, og alle har fått mulighet til å kjøpes med BT-pucken som blir som det elektroniske kompasset i Xi5 rent praktisk. Med BT vet motoren hvor akterenden på båten er, som blant annet gir mulighet for den samme jog-funksjonen som Xi5. (Jog= motoren flytter båten noen fot av gangen under fisket.)

Noe som utvilsomt er bedre på Minn Kota er muligheten til å følge en dybdekontur (kun med AutoChart) og displayet på fjernkontrollen.

Så gjenstår det å se hva Motorguide kontrer med. :) Men det er et faktum at Xi5 har vært en god nyhet for alle, for den medførte opplagt at Minn Kota måtte gire opp. Endelig fikk vi reell konkurranse, og det er som oftest en god ting.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja litt lettvint å bare skrive Minnkota, ser den. Jeg hadde Riptide. 

Har noen av dere sett om sinkanoden står i senter på akslingen/propellen? Usikker på om det har noe stor betydning, hovedproblemet ligger nok i at selve propellen står skjevt på akslingen antar jeg.

Enig i at det er reklamasjon ja, Stener var ikke vanskelig der. Men den nye propellen han sendte hadde samme problem så jeg er like langt. Bestilte som sagt en 3-blads glassfiberforsterket propell til slutt, så får vi se hvordan det går. Minnkotaen min gikk silkemykt uten vibrasjoner så jeg regner med at MotorGuiden bør gjøre det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten oppdatering herfra. Mjøsservice (eller var det Brunswick) spanderte ny propell på meg. Fikk først tilsendt en tilsvarende den som følger med, 2-blads Machete, men denne hadde samme vibrasjoner som den originale. Så fikk jeg tilsendt (etter eget ønske) en 3-blads glassfiberforsterket propell. Monterte denne forrige helg, men da jeg har vært syk ei uke fikk jeg ikke testet før i dag. Fikk bekreftet det jeg har googlet meg frem til, denne propellen går svært stillegående og vibrasjonene som jeg fikk med originalpropellen var borte. Dessverre fikk jeg problemer med spenningsfall på startbatteriet til hovedmotoren så jeg rakk ikke teste på full guffe, men førsteintrykket var meget bra, og ingen vibrasjoner. Må jo også tilføye at den både ser og virker veldig mer påkostet ut enn 2-blads Machetepropellen, selv om det ikke kostet mer en ett par hundrelapper mer. Legg også merke til at det ikke blir noe mellomrom mellom selve propellen og "huset" på motoren, slik som på originalpropellen. Kommer tilbake med mer testdata på forbruk, fart etc. når jeg har fått kjørt en skikkelig testtur.

5E6C9DED-F925-4B0D-AC0D-A544D942327F.thumb.JPG.a0189c480b2ab3ec74e80fd2bf186752.JPG

9FD30A61-08AC-465B-AB14-55C7E4B67A1F.thumb.JPG.601a82a6ac84f00eb33670cea998fc99.JPG

6A09E035-52BA-4491-BE1D-1B4243E8EC29.thumb.JPG.4fef1661ae09a9bcd2247481134ef144.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.