Gå til innhold
Fiskersiden

Tillatt å fiske i ferskvann før 1. juli?


nysgjerrigperen
 Share

Recommended Posts

Spurte på nette om tips til noen ørretvann og fikk svar om at fiskesesongen i ferskvann ikke starter før 1. juli. 

Har aldri hørt om denne regelen før, og klarte heller ikke å finne noe når eg søkte på google. Noen som hjelpe meg litt her?

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lokale regler for dette vannet. Grunneiere står helt fritt til å bestemme hvem som får fiske og når de får fiske.

Gjeldende regel er at det er lov til å fiske året rundt. Anadrome vassdrag er normalt stengt store deler av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk på jodel (telefon app) han fortalte det. Med tanke på at han skrev; " Du er klar over at fiskesesongen i ferskvann ikke starter før  1. juli sant?" Og så kommer nestemann; "joda, blir du oppdaget for fiske utenfor sesongen 15. juli-15. september blir det meldt om tyvfiske."

Når vanner er navngitt og de ikke samsvarer engang fikk eg følelsen av at "byfolk kan ikke bare komme på landet og fiske i de beste vannene uten videre" ( vi har hytte i nærheten). Spurte om kilde til "regelen" uten at de svarer og prøvde også å finne info på kommunen sin hjemmeside uten hell. 

 

Endret av nysgjerrigperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fiskekort for vannet vil det være greit å finne reglene. Fiskekort får man ofte tak på bensinstasjoner eller sportsforetninger i lokalområdet. Hvis det ikke er fiskekort er det neppe noen regler heller.

15. Juli-15. September er ofte fisketider i sjøørretvassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre deg helt sikker så legger jeg ved reglene til vannet jeg var å testet i går...


Fiskeregulering: Fiskekort
Type: Innland
Kommune: Hadsel
Fisketype: Ørret

Fiskeregler: 
• Fiske tillatt hele året 
• Gratis fiske for alle under 16 år 
• Ikke krav om minstemål, antall fisk eller fangstrapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.