Gå til innhold
Fiskersiden

Auberghølen nord for Skinnerflo


micimacko
 Share

Recommended Posts

Vil bare dele litt erfaring fra Auberghølen. Dette lille vannet, ikke større enn et par fotballbaner, ligger på Rådesletta før man kommer til Skinnerflo nordfra. Det har riksvei på en side og jernbane på andre siden. Tilsig fra et par mindre bekker. Utløpsbekk går til Skinnerflo og har ingen stryk, men det er nylig bygget en terskel vet utløpet. Tidligere lå det en fabrikk ovenfor jernbanen der sviller og tømmer ble impregnert i "kreosot", et kreftfremkallende stoff som ligger i sjøbunnen og i sedimentene forøvrig i området. Auberghølen er en del av sundet som en gang for noen hundre år siden gjorde Onsøy til øy. Trolig av den grunn er vannet svært artsrikt med en artsliste som ligner den i Skinnerflo og nedre Glomma forøvrig. Auberghølen er for det meste omkranset av tykk sivskog, men der jernbanen passerer er det bratt fjell. Det er også tilgjengelighet fra land ved de to nevnte bekkeosene. Vannet er stedvis ganske dypt ift størrelsen. Det ligger mye skrot på bunnen som gjør bunnmeite vanskelig. Vannet har ofte ekstremt dårlig sikt. Jeg har hvertfall fått stam, hork, brasme, abbor, mort, og sørv, i vannet. Mistet pen gjedde, 4-5kg, som tok kroket abbor ved markemeite. Brasmene har ofte vært over halvkiloen. Fått pen hork på rundt 60gram såvidt jeg husker. En mort veide 250gram. Stam har kun vært småfisk i bekkeosene. Min desidert største sørv tok jeg i Auberghølen. Jeg anslo vekten å være 1,5 kilo og slapp den ut igjen. Noen uker senere fikk jeg en sørv som jeg fikk veid til 950gram, i Skinnerflo. Den var betydelig mindre. Så jeg vil med dette gjerne anbefale Auberghølen som fiskevann. Særlig kan det være spennende å meite, kanskje svømmer Norges største sørv omkring der. Bruk tråden til å dele erfaringer. 

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende informasjon!Takker så mye! Har tenkt ofte på å teste det vannet,kjørte forbi for senest 2 timer siden.

Kommer definitivt å teste det ut om ikke lenge.Da blir det meite både etter karpefisk og etter Gjedda!

 

Kanskje vi sees:) Bare si ifra så kan vi ta en tur i sammen,er hyggelig det! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knapt tid til å fiske lenger. Men plutselig er jeg der, tar kanskje med barna når de er store nok til å sitte i ro. Evt prøver vi med kano/båt. 

Jeg tenker at Auberghølen har en spennende profil som gjeddevann. Norgesrekorden er tatt i et liknende vann, og mange av de største gjeddene tatt på verdensbasis likeså. Ved fiske etter gjedde ville jeg ønsket meg båt. 

Ellers er det et spennende vann for fiske etter Sørv såklart, men også ål, og mort, og brasme. Mye hork som tydeligvis kan bli pen, og en del abbor i varierende størrelser, krydrer turen. 

Jeg mener det jo også er spennende å kartlegge hvor mange arter vannet faktisk har, bare det at det er Stam der er jo smått utrolig. 

Jeg er fra Råde og interesserer meg i tettsteds- og landskapsutviklingen der, så mitt håp er at vannet oppdages som godt fiskevann og at området deretter tilrettelegges for rekreasjon, med skjerming/ beplantning og ved bygging av turvei fra Karlshus. 

Skitt fiske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sneik jeg meg til en natt ved Auberhølen gitt:) Noen år siden sist. Blitt mindre tilgjengelig ved nordre bekkeutløp, men prøvde der. Er utrolig hvor stinn av fisk dette vannet virker:) Men å få til et målrettet og vellykket fiske er allikevel utfordrende. Fisken sugde av marken som om de ikke spiste annet, uansett krokstørrelse. Noe fangst ble det til slutt, og når markepøsen var tom smalt det på både sørv og stam på brødkuler. Stammen var mye større enn de jeg har fått i vannet før, tipper 3-4 hekto. Det meste av fangsten ellers besto av små brasmer og mort/sørv hybrid. Lurer på om noe kan ha vært flire evt. Flere av fiskene hadde svarte flekker på finnene som på en ørret, var nok snakk om en sykdom. Den største opplevelsen på turen var et større antall svære plask som vitnet om at vannet huser langt større fisk. 

En flytebrygge gjennom sivgarden og litt utpå vannet hadde vært noe å ønske seg fra Råde Jeger og Fisk. Inntil videre må man klare seg med lange stenger eller en medbrakt lettbåt, om man ikke prøver seg på fjell-siden. 

Værsågo nestemann! 

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort natt ved den sørlige fiskeplassen, på jernbanesiden av vannet. Svært ufremkommelig på spaserturen fra jernbane til vannet, neste gang går jeg nordafor oretreet. Fant utløpet til bekken. Fast grunn å etablere seg på og lett tilgjengelighet med stang og dupp. Ble mye smått, inntil mørket hadde falt skikkelig på fikk duppen sjelden ligge i ro. Ble alle slag utenom mort og stam (og gjedde). Dvs; brasme, flire?, sørv, laue, hork, abbor, og høydepunktet; velfødd ål på 500gram++. Det endelige beviset på at ålen finner veien til Auberghølen! Et annet høydepunkt var det øyeblikket jeg fikk besøk av en firbeint krabat. Det rasla stadig mer i sivet på motsatt side, og jeg lurte på om det var rådyr på vei. Så kom noe svømmende rett imot fiskeplassen min. Da det var 10meter fra land retta jeg lykta imot dyret; en grevling! Med litt lyd og lys fikk jeg grevlingen til å revurdere ilandstigningsplassen, da kava'n litt i ring før det ble retur andre siden. En halvtime senere svømte noe svært likt grevlingen motsatt vei men litt lenger nord, mest sannsynlig grevling nr to. 

Så ringte ho mor og ba om bistand med nattskiftet hjemme der minstejenta hadde ramla ut av senga. Med det var trolig årets sesong over. 

Om noen vurderer å prøve lykken så anbefales det å velge plassen jeg fiska på i natt. Nå er det nylig flødd med brød og mais også. Forbered for duppmeite, bunnmeite med mark  i natt ga kun noen få napp. 

Godt fiske! Og husk å fortelle om turen her:)

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs fjellet pleide det å være badeplass for mange herrans år sida og regner med de stupte derfra så der er det brådypt. I begge ender virker det grunt. Hvis jeg skal gjette så..  heller mellom 5-10 meter enn 3-5 meter dypt på det meste.

Inntrykket nå på de to turene i juni, og med flere år siden sist, er at mengden småfisk gjør det vanskelig å plukke ut ruggene. I natt ble det noen napp på bunnmeite men ikke noe bånn-napp og tapte kroker, så påstand om skrot på bånn må kanskje modereres. Følelsen av at det kan være giga- gjedde i vannet er ikke blitt svekket. Det er gode gytemuligheter, og et matfat som bugner av passe stor byttefisk. Også hører jeg jo kjempevak langs sivgarden rett som det er. Selv har jeg nesten landa ei på 4kg + som bifangst og vet om en kar som fikk en pen gjedde som han prata fælt om i lange tider, usikker vekt men trolig i området 5-10kg, men dette er over 20 år siden. Abboren har jo og nok mat så rart hvis ikke den og kan bli pen. Flere ganger sett abbor jage i vannskorpa. 

Tilbake til spørsmålet; vel det er dypere enn det ser ut. Maxdyp 7meter er en kvalifisert gjetning. 

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en tur om ikke lenge,kanskje allerede i natt.Drar nok rett fra solli og opp til plassen.Har sett meg ut plassen i sør hvor du var sist.Den tror jeg kan fungere bra.Vil prøve etter sørv og gjedde. "Deeperen" skal brukes,og jeg vil legge ut dybdene her.

Gleder meg! Kan fort vanke overraskelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, Solli. Min andre favorittplass. Odden ved utløp/innløp til Skinnerflo der, der er det jo helt sinnsykt til tider. Fått 20 gjørs der på bunnmeite en gang, ila kort sommernatt og med 1 stang. Drømmer om monstergjørs der en dag. Også pen gjedde og abbor på "dypkanten" inn i bukta. Men dette vet du vel:)

Lykke til i Auberghølen! Pass deg for grevlingen;) 

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vært ved odden.Fått gjørs på over 4kg.Jeg mener nede på selve solli,nedenfor bruene.Fisker stort sett etter stam der.Fikk en solid kubbe på 3060gram forrige natt.Om lørdagen ble det en på 2860gram,den var hele 62cm,eller 62,5cm.Lengste jeg har hørt om noen gang.Var desverre gytt ferdig og tom for mat.En meget strøken fisk som muligens ikke har vært på land før.Denne har potensiale til å utfordre NR fra Tarris.

Trodde ikke grevlingen trivdes nede ved Auberghølen.Men skal følge med.Håper jeg ser den og får tatt noen bilder.Svømmende grevling hører til sjeldenhetene.Fant en død nede ved nylendebanen for mange år siden,den var oppblåst til de grader.Og luktet no jævlig!

Skitt fiske til deg også:)

 

Endret av Aristokraten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3kg+ det er solid fisk! Utrolig artig med stamfiske, rå fisk både i tilslag og fight. Bare såvidt runda 2kg selv, og da i Smalaelva/Leiaelva. 

Arne Granli, gammel sambygding, viste meg for 25år siden et fotoalbum der all selvfanget storfisk tatt på fast redskap i Skinnerflo var foreviget. Den gang var vannet dypere og det er mulig ting har endra seg. Men det er det verste jeg har sett, og da var det særlig størrelsen på gjørsen som var utrolig. Han hevdet at det var tatt gjørs i Skinnerflo på over 14kg såvidt jeg husker. Et par av bildene har jeg gjenfunnet i dette forumet. Derfor min våte drøm om gjørsemonster i Skinnerflo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder. Først mort/sørv-hybrid, eller er det noe annet? Legg merke til flekkene på finnene. Bilde 2 er en stam, største så langt i Auberghølen for meg. Så kommer stemningsbilder fra nattefiske. Sist et utvalg av siste fangst, legg merke til artsrikedommen i dette lille vannet. Dette er første ål jeg har tatt i Auberghølen.

 

P6230935.thumb.JPG.c633b5c9c326c6fb8725de07575c3365.JPG

P6230940.JPG

P6230943.JPG

P6230944.JPG

P6230950.JPG

P6230954.JPG

P6280974.JPG

P6290976.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.