Gå til innhold
Fiskersiden

Storørret


siggra
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg fisker i og utenfor et utløp i Glomma (Elverum). Der blir det veldig ofte tatt stor ørret, fra 1kg og litt sjeldnere opptil 5kg. Jeg vet at jeg fisker på de rette plassene, men med timene tilbragt har jeg ennå ikke fått noe. Her er det snakk om svært mange timer, i alle værforhold og tid på døgnet. Har fisket med mange typer sluk og mange typer wobblere. Hvorfor får ikke jeg noe på kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umulig å svare på et slikt spørsmål. Men generelt er det viktig å innse at det er normalt at det statistisk sett går lang tid mellom hver stor fisk. De står sjelden i kø. Det vi får høre om er som regel solskinnshistoriene; vi får sjelden vite om hvor mange bomturer de som til slutt lyktes har hatt, eller om de som aldri har lyktes. Derfor kan man ofte få et feilaktig inntrykk av at det er lett å få storfisk på et gitt sted. Og tilfeldighetene spiller alltid en viktig rolle her.

Mer konkret kan det jo også hende at du fisker plassen på feil måte. Fisker du på riktig dyp? fisker du riktig i forhold til strømkanter, skrenter etc? sveiver du for raskt eller for sakte? hvordan fungerer plassen ved ulike vannstander og strømforhold. Ofte må en plass fiskes annerledes i flom enn på lavvann. Og det agnet som fungerer best under en type forhold, fungerer kanskje ikke i andre situasjoner. Med mindre man får "first hand" informasjon om slike ting må man ofte prøve og feile helt til man knekker koden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.