Gå til innhold
Fiskersiden

Hardanger


TT
 Share

Recommended Posts

Tilfeldighetene vil ha det til at jeg skal tilbringe en snau uke i Tørvikbygd Hardanger midt i juli.

Dette er dessverre ikke en fisketur, men jeg får sneket meg til noen timer tidlig morgen og kveld. Jeg disponerer en liten båt med motor, men tror ikke det er ekolodd eller dregg i den (i alle fall ikke med 500 meter tau ...).

En rask titt på sjøkartet, tilsier at det stuper raskt nedover i sjøen utenfor, og det blir fort 200-500 meter dypt.

Er det noen som har noen tips til fisket i dette området. Jeg har i prinsippet utstyr for det meste, men kanskje med noen begrensninger når det blir dypere enn 200 meter. Vurderer dog å kjøpe inn en ny havfiskesnelle, da de de jeg har er rundt 20 år gamle.

Jeg har en fornemelse av at  sjøøørretfisket i Hardanger er ganske trist for tiden. Stemmer dette, eller er det verdt en dorgetur? Og hvordan er det med pelagisk fisk? (sei lyr?).

Alle forslag tas i mot med takk!

TT   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all verdens respons å få på denne ...

Jeg har forsket litt, og funnet ut at det bør være gode muligheter for brosme, lange og blålange om man fisker skikkelig dypt. Jeg kjøpte sporenstreks en ny havfiskesnelle med høy utveksling, som jeg fyller opp med minst 500 meter 0,28. Jeg er dog usikker på om det lar seg gjøre å fiske på 200-300 meter med fri drift ..?

I tillegg fant jeg ut at gjeldende kostholdsråd tilsier at bromse og blålange ikke skal spises, og at Tørvikbygd er helt på grensen for rådet om lange. Brosme er ikke veldig godt, men de to langeartene kunne jeg tenkt med som matfisk. Jeg får heller vrake den blå, om den skulle dukke opp ...

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/aatvarar_mot_djupvassfisk_og_skjel_i_hardangerfjordensorfjorden

Ellers har jeg tittet på Kystverkets kart. https://kart.kystverket.no//share/9220e0e277e4

Der finner man for det første dybdekurver, men også registrerte fiskeplasser (man må skru på riktig kartlag), som viser at det er plasser for lyr og sei rett utenfor Tørvikbygd. Så noe fisk må det være mulig å lure opp ...

Det jeg ikke har funnet ut, er om det er noe som helst poeng i å forsøke å dorge etter sjøørret, eller om det blir som den berømte nåla i høystakken ...

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg har nok av resultatløse timer etter sjøørret på hytta i Sverige, så jeg har intet behov for å lete etter utryddningstrua ørret i Hardanger ...

Lyr høres artig ut, og passe eksotisk for en østlending (tror persen er rundt 1 kg ...). Da er det vel gummidyr som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan ikke hjelpe om Tips i Hardanger siden har aldri fisket akkurat der men hvem har sagt at brosme er ikke god matfisk? Trekket brosme med skinn, ovnsbakt med god krydderblanding og sitron juice og mulig litt soya sauce, fiskepinner fra fileet. Ikke et hakk dårligere an lange feks. 

 Hvis det er mye vind og stor drift, satse heller å fiske på grunnere vann, da blir det ikke nok med 500 m sene og 500 gr lodd. Ikke særlig gøy å fiske med 800gr bly. Men må man så må man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil fiske etter lange/brosme kan eg anbefale nedenfor fjellet Samlen. Legg deg utenfor hyttene der og fisk på 70-130m så er det gode sjanser for lange, brosme og iblandt lysing. Det blei tatt ei kveite på 60kg her for noen år siden. Det er tatt stor lange ved fyret ved Jondal så det kan være verdt et forsøk. Området frå Eidesvågen til Straumasteinen er og mulig å teste ut. Utenfor Aksnes er det ei grunne på 80-90m der det hender det er sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig konkrete tips! Noe må jeg vel klare å lure opp av sjøen ...

Det var for øvrig ikke meningen å "disse" brosma. Jeg fikk en overdose brosme i mine yngre dager, og det henger nok igjen. Kort fortalt var jeg og fruen på ferie i Lofoten, og skulle fiske middag. Før jeg i det hele tatt hadde fått snøret i vannet, hadde hun dratt en 3 kgs torsk, og middagen var sikret. Men jeg måtte jo få fiske litt jeg og! Så vi fortsatte, men slapp ut all torsken vi fikk. Imidlertid fikk vi også en steinbit på ca 2,5 og en brosme på nærmere 4 kg, og disse måtte vi jo smake på! Rundt 10 kg med fisk til en middag for to funker dårlig, så vi spiste fisk til alle måltider i flere dager. Siste fiskemåltid var en frokost bestående av kald kokt brosme og kinakål ... det gikk en del brosme i søpla etter det ...

Jeg lover å gi brosmen en ny sjanse ved neste anledning! Men brosmen fra Hardanger anbefales det ikke å spise, så det får bli en annen gang ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hvis du vil få det beste ut av brosma, så bør du salte den. Lettsalta brosme med bacon og grønn ertestuing er helt nydelig mat. Den er også god stekt, men saltet er den som sagt på topp. Får du mye så kan du salte den et par uker og deretter tørke den til klippfisk. Det er det som er hovedanvendelsen av brosma som landes av yrkesfiskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.6.2017 at 12.16, TT skrev:

Lyr høres artig ut, og passe eksotisk for en østlending (tror persen er rundt 1 kg ...). Da er det vel gummidyr som gjelder? 

Du bør toppe rekorden din på lyr ganske raskt her inne, bør kunne få lyr på 2+ innoveri fjorden. Fisk med vanleg sluk og opphenger. Eg bruker helst floga med grøne farger og glitter men grøn gummimakk er bra. Lyren kjem tett inntil land på kveld, så fiske i skumring er veldig effektivt. Og då meiner eg fisk tett inntil land og høgt oppe, fisken står ofte kloss innunder berg på kveldstid og tek ofte i det sluken kjem opp av vatnet. Ser du brisling er ikkje lyren langt vekke. Lukke til, legg inn fangstrapport her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 28.6.2017 at 9.45, josteink skrev:

Du bør toppe rekorden din på lyr ganske raskt her inne, bør kunne få lyr på 2+ innoveri fjorden. Fisk med vanleg sluk og opphenger. Eg bruker helst floga med grøne farger og glitter men grøn gummimakk er bra. Lyren kjem tett inntil land på kveld, så fiske i skumring er veldig effektivt. Og då meiner eg fisk tett inntil land og høgt oppe, fisken står ofte kloss innunder berg på kveldstid og tek ofte i det sluken kjem opp av vatnet. Ser du brisling er ikkje lyren langt vekke. Lukke til, legg inn fangstrapport her!

Eg har ikkje prøvd akkurat detta men har fiska ein del lyr ifrå land, der det er brådjupt, eller iverfall temmelig djupt. Detta med å fiska etter den i skumring vil eg tru kan vera effektivt, skal prøvast. Sjølv trur eg at eg vil bruka ett lite blysøkke i enden eventuel ein liten sluk uten krok for å unngå å setta i boten, men klart går da bratt ned så er ikkje sjangsen stor for da. Flåga har eg ikkje prøvd etter lyr, men eg og ville ha prøvd med grøn eventuell svart makk kanskje 6/0, 8/0 eller 10/0. Har du ett konkret forslag til flåga @josteink eg er ikkje så bevandra når det gjeld sånt, og der eg pleie handla fiskeutstyr har dei ikkje alltid så stort utvalg, men kanskje baardsen eller salarsport har? Forøvrig veldig fin långa du fekk TT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

IMG_2236.thumb.JPG.9368bef6a1ebcb3cbc9d50b582bbb121.JPGMorgenøkta i dag ble reine artsfisket. IMG_2237.thumb.JPG.ed1b363bf175d935822e52e115b84ab9.JPG

En liten lange, en uer, to pigghå, en lyr og noe jeg tror er en glassvar, se første bildet. 

Startet fisket på ca 280 meters dyp, og fikk raskt to pigghå. Den ene satte jeg ut igjen (de er vel freda?), men den andre var stygt kroket, så den fikk barna se på. Jeg hadde ikke lyst til å taue pigghå opp fra dypet, så trakk innover. 

Tror muligens lyren er ny PR, men er jo uansett ingen kjempe (1,5 kg). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra fangst da der sjølv om eg foretrekke matfisk. Veldig synd med brosma her i hardangerfjorden, fekk ei på 5-6 kg i går, på stolpalina men måtte desverre hiva ho uti igjen da ingen i heimen vil eta dei da det er advart mot å eta brosma her som eg bur. Skulle vel ha brukt sirkelkrok så kunne eg ha satt ho utigjen i live. For såg ikkje ut som ho var sprengt av trykket. Synd å ikkje eta dei, og at ho dør til ingen nytte. Prøve derfor å setta stolpalinene sån at eg unngår brosmene. Skikkelig plugg av ein fisk, som bør få leva viss dei ikkje kan etast allikavel. Men nok om meg, har du prøvd lyrrådet som du fekk av josteink eller? Rekne med at du har fått lyren på kunstagn, virka som dei heller tar da enn naturlig agn som makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

Men nok om meg, har du prøvd lyrrådet som du fekk av josteink eller? Rekne med at du har fått lyren på kunstagn, virka som dei heller tar da enn naturlig agn som makrell.

Tja, jeg har fisket i skumringen, men ikke utenfor bratta, og jeg har fisket ved en bratte, men ikke i skumringen ... fikk lyr begge steder. Lyren her i Hardanger har jeg tatt på sluk og gummimark (tofarget gul og grønn) Men vi fikk  flere smålyr på Sotra på agn før vi kom hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.7.2017 at 8.09, can skrev:

E Har du ett konkret forslag til flåga @josteink eg er ikkje så bevandra når det gjeld sånt, og der eg pleie handla fiskeutstyr har dei ikkje alltid så stort utvalg, men kanskje baardsen eller salarsport har? Forøvrig veldig fin långa du fekk TT. 

Det meste går greit egentlig, eg ville gått for ein svart wollybugger, siden denne kan brukast til sjøaure, torsk, flyndre lyr og stort sett alt anna. Brukar og ein del med krok som er vendt oppover som f eks clouser minnow eller crazy charlie, gode allround til alt av sjøfisk, men dersom du skal ha ei så gå for wolly.

Wolly bugger:

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/g-h-woolly-bugger-m-ben-107.html

Clouser minnow:

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/clouser-dp-minnow-chart-white-1566.html

Crazy charlie:

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/crazy-charlie-567.html

Har fått lyr på små rekefluer str 12 så den er ikkje så kresen når den skal ha kvelsdsmåltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nåke eg lure på. Har jo noken flåge eg da. Kanskje noken av dei kan brukast. Såg litt på dei som du hadde linka til, er ikkje kroken veldig liten? Eller går da greit? Krokstørrelsa på flåge seie ikkje meg så mykje. Men har nokenlunde kontroll på 1/0 2/0 osv. Tenke berre at kroken knekke rett av viss da blir for spinkelt, men så like jo eg å bruka stor og sylskarp krok da. For orden skyld bruke du flågene som ein opphengar?

20170728_195855.jpg

20170728_195855.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.7.2017 at 11.49, can skrev:

Bra fangst da der sjølv om eg foretrekke matfisk. Veldig synd med brosma her i hardangerfjorden, fekk ei på 5-6 kg i går, på stolpalina men måtte desverre hiva ho uti igjen da ingen i heimen vil eta dei da det er advart mot å eta brosma her som eg bur. Skulle vel ha brukt sirkelkrok så kunne eg ha satt ho utigjen i live. For såg ikkje ut som ho var sprengt av trykket. Synd å ikkje eta dei, og at ho dør til ingen nytte. Prøve derfor å setta stolpalinene sån at eg unngår brosmene. Skikkelig plugg av ein fisk, som bør få leva viss dei ikkje kan etast allikavel. Men nok om meg, har du prøvd lyrrådet som du fekk av josteink eller? Rekne med at du har fått lyren på kunstagn, virka som dei heller tar da enn naturlig agn som makrell.

Å sette brosme tilbake i live kan du bare glemme, uansett om du bruker J-krok, sirkel eller fører den opp fra havbunnen på gulltrone. Det er trykkforskjellen som tar knekken på fisken, ikke kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.