Gå til innhold
Fiskersiden

Hardanger


TT
 Share

Recommended Posts

Den 28.7.2017 at 20.08, can skrev:

Men nåke eg lure på. Har jo noken flåge eg da. Kanskje noken av dei kan brukast. Såg litt på dei som du hadde linka til, er ikkje kroken veldig liten? Eller går da greit? Krokstørrelsa på flåge seie ikkje meg så mykje. Men har nokenlunde kontroll på 1/0 2/0 osv. Tenke berre at kroken knekke rett av viss da blir for spinkelt, men så like jo eg å bruka stor og sylskarp krok da. For orden skyld bruke du flågene som ein opphengar?

20170728_195855.jpg

20170728_195855.jpg

Dei du har der fungerar sikkert bra, prøv og du finn det ut. Skumringsfiske handlar jo om siluett og ikkje farge. 

Ingen problem med liten krok, streamerkrok i 6-10 funkerar ypperleg, er du usikker gå for 6.

Fiskar med som opphengar, på dupp og flugestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, har faktisk aldri fiska med hverken dupp eller flågestång, så eg kjeme til å bruka dei som oppehengar framforbi ein lett skeisluk, tok å lakka noken slukar eg har til overs svarte i helga. Men av forveteskap korleis gjere du da når du bruka dupp, eg er litt interesert i å veta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi røynsle med fluge som opphengar er at stor fisk tek liten opphengar framfor å ta sluken. Der det er er urein botn så tek eg at kroken på sluke og slepp å setje mykje fast, og det verkar som om velig lite av fisken tek sluken, dvs at dei fleste napp gjer fast fisk på opphengar.

bruk synke eller intermediat dupp a la bomber. har oppsett dupp - svivel - ca ei stanglengde med snøre og fluge. Ver merksam på at det finnes stoppere til bomberdupper, men eg synes desse er berre tull og bruker derfor svivel. Her får du gjera dine eigne erfaringar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk sån bomber dupp liggande, så får kanskje prøva da og, ellers vil eg kanskje tru at å dorga kjempeseint i mørkninga med ein svart sluk/ diger svart gummimakk, vil vera effektivt, berre å knyta i ett lite lodd litt føre makken så han søkke litt, eventuelt makk så ein meter eller så til ein stor spikar, bolt ett eller anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I forlngelsen av kampanjen "holde forumet i gang", kom jeg på at jeg ikke hadde avlevert sluttrapport fra denne turen. Hvilket jeg jo i og for seg også lovte JosteinK.

Det ble bare to skikkelige turer på sjøen fra Tørvikbygd. Resultatet fremgår over. Jeg fisket i området utenfor Eidesvågen etter tips fra Bent Inge. Dette området lå nærmest der vi holdt hus, og i og med at jeg disponerte en relativt liten båt (ca 14 fot) med lavt fribor og ikke er kjent med forholdene i fjorden, kviet jeg meg for å dra langt av sted og for å krysse over fjorden. Dessuten måtte jeg disponere de stakkars tilmålte morgentimenen godt.

Vi var ikke bare i Hardanger på denne turen. Vi hadde også noen dager i et naust på Sotra. Jeg kom meg aldri ut på sjøen her, men bryggefisket var helt topp for barna og vi fikk fisk på pølse, pølsebrød, mais, mark, reke og agurk! Lista over arter på land i løpet av reisen ble etterhvert ganske artig, selv om jeg på ingen måte er noen dedikert artsfisker:

 - Ørret, makrell, knurr, lyr, hågjel (ny), uer, glassvar (ny), lange, sei, blåstål (ny), rødnebb, sypike, bergnebb, og bergylte (muligens ny).

Det jeg ikke fikk fisk på i løpet av turen var en nyinnkjøpt surfstang. Hverken på Sotra eller i Tørvikbygd lå forholdene for kystmeite til rette rett utenfor der vi holdt hus, så det ble med noen spede forsøk. Jeg kommer sterkere tilbake på denne fronten.  

Takk for råd og tips!

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.